796 läst ·
26 svar
796 läst
26 svar
Grupper utanför jordfelsbrytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Din elcentral gjordes vid den tid då man fortfarande tyckte att kyl/frys borde läggas utanför JFB. Så är det inte idag, utan idag lägger man kylen under ordinarie JFB.C chemma skrev:I vår central har vi 4 grupper utanför jordfelsbrytaren. Kyl/Frys, värmeväxlare(fjärrvärme), inbrottslarm (ej använt) och vägguttag datahub. Från vägguttaget kör vi bl a router, switch, home assistant, några smarta hubbar mm. Jag har nu tänkt att stoppa in en EcoFlow som UPS innan närverksprylarna men undrar om jag ska vara orolig att allt ovanstående körs utanför jordfelsbrytaren? Övriga 24 grupper ligger på en jordfelsbrytare.
Köra vidare som det är eller ta hit en elektriker och stoppa in en till jordfelsbrytare för dessa 4 grupper?
Dock förordas att man delar upp centralen på (minst) två JFBer så att t.ex uttag och belysning utomhus (och annat som kan (tjyv)lösa en JFB) kan läggas på ena JFBn medan kylen läggs på den andra. Övriga förbrukare fördelar man som man tycker. Spis, DM, TM och annat som inte så kritiskt kan läggas på utomhus-JFBn.
Värme, larm och data kan läggas utanför alla JFBer om man vill för att maximera driftssäkerheten. Det är inga "problem" med det bara allting är installerat efter ordning. De uttag som hör till data och ev larm bör inte vara enkelt tillgängliga så att man frestas plugga in allehanda handhållna förbrukare där.
Så du kan sätta en JFB på rad 1 som täcker kylen, och flytta upp/koppla in några grupper från andra raden. Du bör inte lägga kylen helt ensam på en JFB - det vore att utmana Murphys lag i onödan.
Det viktigaste om man vill skydda sitt hus är sensorer som upptäcker ifall värmen försvinner, eller kylan i kylen, och larmar.
Ingen dum ide, finns t.o.m färdiga insatser att köpa som är utrustade med psanino skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...D1dQTrBOw1-usBL4czLOgip1tJPd2NxQaAu9NEALw_wcB
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det går väl. Det beror på hur högt du värdesätter en varm bil på morgonen då en motorvärmare eller dess sladd förr eller senare oundvikligen kommer att lösa en JFB. Grejen med att lägga fler förbrukare under samma JFB är att få ett "larm" om den löser.
Ja så klart, så långt tänkte jag inte 😬😀Bo.Siltberg skrev:
Tack Bo, hoppades att du skulle svaraBo.Siltberg skrev:
Din elcentral gjordes vid den tid då man fortfarande tyckte att kyl/frys borde läggas utanför JFB. Så är det inte idag, utan idag lägger man kylen under ordinarie JFB.
Dock förordas att man delar upp centralen på (minst) två JFBer så att t.ex uttag och belysning utomhus (och annat som kan (tjyv)lösa en JFB) kan läggas på ena JFBn medan kylen läggs på den andra. Övriga förbrukare fördelar man som man tycker. Spis, DM, TM och annat som inte så kritiskt kan läggas på utomhus-JFBn.
Värme, larm och data kan läggas utanför alla JFBer om man vill för att maximera driftssäkerheten. Det är inga "problem" med det bara allting är installerat efter ordning. De uttag som hör till data och ev larm bör inte vara enkelt tillgängliga så att man frestas plugga in allehanda handhållna förbrukare där.
Så du kan sätta en JFB på rad 1 som täcker kylen, och flytta upp/koppla in några grupper från andra raden. Du bör inte lägga kylen helt ensam på en JFB - det vore att utmana Murphys lag i onödan.
Det viktigaste om man vill skydda sitt hus är sensorer som upptäcker ifall värmen försvinner, eller kylan i kylen, och larmar.
Så om jag förstår dig rätt så kan jag egentligen fortsätta köra med dessa fyra utanför jfb utan nån större fara och vill jag ändå installera en till jfb så är det snarare kyle/frysen som ska in bakom den nya ihop med nån mer så man upptäcker om den löst ut?
Fast vad menas med allmänt uttag? Uttaget är i centralen märkt Vägguttag datahubb är ett vanligt vägguttag som sitter 1m upp på väggen bredvid där alla nätverkskablar kommer ut och där är det som sagt kopplat router, switch, HA, IKEA hub, USB-hub. Det har så klart alltid funnits möjlighet att stoppa in vad som helst. Har nu skaffat en EcoFlow som jag tänkte stoppa in mellan uttaget och ovan nämnda för att hantera strömavbrott. Vad skulle vara värre att koppla in det som är där nu?E elmont skrev:
Ett allmänt uttag är ett uttag som man nu eller senare kan använda till olika saker. Att det står "för dator" innebär ju inte att man i framtiden inte sätter tex en dammsugare i uttaget. Sitter uttaget i ett dataställ och i ett utrymme som begränsar åtkomsten är det inte ett allmänt uttag.
Då har det varit ett allmänt uttag i 25 år sen huset byggdesE elmont skrev:
Klicka här för att svara