11 893 läst ·
119 svar
12k läst
119 svar
Grupp på Facebook
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ajabaja, här får jag anmäla digDemmpa skrev:
I inlägget innan så postade jag en länk som förklarade ordet samt att jag då även förklarade hur personen kunde leta fram det.harry73 skrev:
Inlägget du citerade var ett svarsinlägg på hur personen kunde göra istället för tidigare föreslagen procedur.
Jag hade kunnat klistrat in samma länk igen som jag hade postat i inlägget innan men det kändes som onödigt, men om du tycker att det är nödvändigt så kan jag redigera inlägget du citerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Antalet medlemmar är en sak. Jag kan lugnt konstatera att jag under det senaste året inte märkt av att några yrkespersoner/behöriga varit aktiva och styrt upp kunskapen på forumet, eller ens hjälpt till med utförliga och insiktsfulla svar i någon nämnvärd omfattning. Däremot har jag upprepade gånger frapperats över alla felaktiga påståenden som kommit från personer ur denna kategori. Det är möjligen den allra sista tiden som jag tyckt det dykt upp lite nytt folk som verkar ha bra på fötterna.H hanpa skrev:
Jag tror inte riktigt att du ser det uppenbara problemet här.H hanpa skrev:Ditt svar tycks vara betingat av din historik av att ha blivit utesluten från gruppen. Jag har idag gjort en enkät i gruppen angående vilka kunskaper som finns, trots att du har lämnat... På endast 5 timmar har jag fått in 400 svar varav:
251 Aldrig har jobbat med el yrkesmässigt
100 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt men utan egen behörighet/auktorisation
48 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt, har eller har haft behörighet/auktorisation
Att på endast 5 timmar få svar från 48 med auktorisation tyder på att det finns väldigt mycket kompetens i gruppen. Jag låter det vara osagt om statistiken är tillämpbar på hela medlemsantalet men om den skulle vara det skulle det på nuvarande 3733 medlemmar vara så att i gruppen finns:
1453 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt men utan egen behörighet/auktorisation
697 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt, har eller har haft behörighet/auktorisation
Alltså överlever gruppen utan dig och har en enorm kompetens. Jag kan nog bedöma en hel del vad gäller sådant som är rent felaktigt men har svårare att i detalj bedöma exakt vad som är rätt så det låter jag bli. Min roll är att "driva" gruppen som skapare och upprätthålla regler, vilket du själv fått erfara, samt att fråga och svara som vilken annan medlem som helst.
Du tycker mycket men fakta är inte på din sida här.
Ingen har ansvar för att svaren som ges är korrekta. Även om kompetensen finns bland dessa tusentals medlemmar finns det ingen garanti för att den gör sig hörd.
Ser man på det ur en annan vinkel kan man konstatera att antalet medlemmar i gruppen som inte arbetar/har arbetat med el kan räknas i tusental.
Av dessa, kan man anta, är ett visst antal benägna att gladeligen svara på frågor som de faktiskt inte har kompetens att ge korrekta och förnuftiga svar på.
Det finns med andra ord ingen som helst kvalitetssäkring på dessa svar efter som ingen i gruppen ansvarar för granskning av svar.
När flödet rullar på kommer oundvikligen ett antal felaktiga eller olämpliga svar och råd tryckas ner och förbli oemotsagda.
Det ironiska är att denna effekt ökar i takt med att antalet medlemmar och inlägg ökar.
Det är ju egentligen en klen tröst att det för varje vansinnigt svar förvisso också finns ett antal mycket bra svar...dock på helt andra frågor.
Just detta problem med ansvar föreligger även här på BH. Tyvärr tycker jag att problemet accentueras på Fb pga flödet och filterbubblan. Det är helt enkelt för stor risk att knasigheter missas.
Jag tittade lite idag i gruppen på vilka som kommenterar omröstningen och även om det är så att de inte är ett representativt urval så är det många som anger att de arbetar med el på rätt tveksamma meriter. Industriel och automation är inte samma som hushållsel, även om det finns likheter.
Överhuvudtaget verkar en del vara oklara över vem som är behörig.
Min fråga kvarstår också. Av dem som säger att de är behöriga/auktoriserade, hur många hjälper faktiskt till med konkreta svar?
Jag tittade lite idag i gruppen på vilka som kommenterar omröstningen och även om det är så att de inte är ett representativt urval så är det många som anger att de arbetar med el på rätt tveksamma meriter. Industriel och automation är inte samma som hushållsel, även om det finns likheter.
Överhuvudtaget verkar en del vara oklara över vem som är behörig.
Min fråga kvarstår också. Av dem som säger att de är behöriga/auktoriserade, hur många hjälper faktiskt till med konkreta svar?
Ja precis.tommib skrev:
Jag avsåg givetvis inte juridiskt ansvar utan snarare ett moraliskt ansvar.
Kandidater att axla bördan av den senare typen av ansvarstagande saknas ju inte direkt i den här forumdelen på BH.
Jag tror helt enkelt inte att den typen av självreglering fungerar när en grupp blir för stor.
Ärligt talat finns ju inte den funktionen med någons ansvar på detta forum heller.jbr skrev:
Ingen har ansvar för att svaren som ges är korrekta. Även om kompetensen finns bland dessa tusentals medlemmar finns det ingen garanti för att den gör sig hörd.
Ser man på det ur en annan vinkel kan man konstatera att antalet medlemmar i gruppen som inte arbetar/har arbetat med el kan räknas i tusental.
Av dessa, kan man anta, är ett visst antal benägna att gladeligen svara på frågor som de faktiskt inte har kompetens att ge korrekta och förnuftiga svar på.
Det finns med andra ord ingen som helst kvalitetssäkring på dessa svar efter som ingen i gruppen ansvarar för granskning av svar.
När flödet rullar på kommer oundvikligen ett antal felaktiga eller olämpliga svar och råd tryckas ner och förbli oemotsagda.
Just nu funkar det tack vare ett antal flitiga och kunniga medlemmar som lägger ner mycket av sin tid på denna uppgift. Det har funkat bra i flera år nu, men det finns ju ingen garanti för framtiden.
Lyckligtvis så finns en viss återväxt också, så jag hyser ingen direkt oro för sakernas tillstånd just nu, men det kan ju räcka med att ett par tre "tunga" namn tröttnar och hoppar av för att det ska bli en helt annan situation.
En annan fara är att det kan uppstå "forumsanningar", dvs en sanning inom forumet, som inte direkt behöver ha någon bärighet mot verkligheten.
En av styrkorna här måste jag säga är kombon av Bo Siltberg, elmont och GK100.
Tre aktörer med stor och djup kunskap och erfarenhet, men på olika vis och med olika ingångar, de kompletterar varandra mycket bra, och just för att slippa forumsanningar är det mycket bra att det finns folk från olika håll med olika syn på saker och ting.
Ni har ett extremt konservativt tänkande och tycks inte förstå hur FB fungerar. Ansvaret ligger givetvis på den som utför arbete på sin anläggning, själv eller via en elektriker. Gruppen har dessutom en tydlig beskrivning och regler som alla måste ta del av för att vara med och bl.a. gäller:jbr skrev:
Jag tror inte riktigt att du ser det uppenbara problemet här.
Det ironiska är att denna effekt ökar i takt med att antalet medlemmar och inlägg ökar.
Det är ju egentligen en klen tröst att det för varje vansinnigt svar förvisso också finns ett antal mycket bra svar...dock på helt andra frågor.
Att människor kan ta ansvar för sina egna handlingar tycks vara helt främmande för vissa. För gruppen är detta ett krav och en förutsättning. Därför behövs ingen kvalitetssäkring utan var och en ansvarar för att fråga, fråga om, dubbelkolla, trippelkolla etc. för att nå fram till den koll som behövs för att göra något själv eller via elektriker. Det här är inget konstigt alls och accepteras av snart 4000 medlemmar. Ni är fast i gammaldags tänkande där man måste gå till överheten för att få godkänt och där ni tror att ingen människa har förmågan att ta reda på fakta, kontrollera fakta och ta ansvar för sina egna handlingar.Inget ansvar läggs på den som svarar på frågor i gruppen, allt ansvar ligger på den som utför elarbete, att detta görs med tillräcklig kunskap, färdighet, kontroll etc. så att det blir säkert utfört. Utgå från att ingen, inte ens experter, har 100% rätt. Kontrollera själv fakta via Google eller på annat sätt.
Frågar du mig:tommib skrev:
Många! Några är väldigt aktiva och de flesta som inte kan något låter faktiskt oftast bli att svara alternativt svarar med något trams som "friskt kopplat", vilket oftast får någon form av korrigerande kommentar, ofta från mig om inte annat.
Frågar du Bo Siltberg:
Han får svara själv men jag gissar på något i motsatt riktning. Bo må vara kunnig inom el men tycks leva i en annan verklighet, fast i paragrafrytteri och förakt för andras kunskaper som inte når upp till hans egna överdrivet höga krav. Det fungerade nog i den gamla typen av samhälle men i det moderna informationssamhället gäller andra sociala normer och ett annat sätt att se på kunskap.
Jo men det var lite av min poäng, jag uttryckte mig nog aningen otydligt.Mikael_L skrev:
Ärligt talat finns ju inte den funktionen med någons ansvar på detta forum heller.
Just nu funkar det tack vare ett antal flitiga och kunniga medlemmar som lägger ner mycket av sin tid på denna uppgift. Det har funkat bra i flera år nu, men det finns ju ingen garanti för framtiden.
Lyckligtvis så finns en viss återväxt också, så jag hyser ingen direkt oro för sakernas tillstånd just nu, men det kan ju räcka med att ett par tre "tunga" namn tröttnar och hoppar av för att det ska bli en helt annan situation.
En annan fara är att det kan uppstå "forumsanningar", dvs en sanning inom forumet, som inte direkt behöver ha någon bärighet mot verkligheten.
En av styrkorna här måste jag säga är kombon av Bo Siltberg, elmont och GK100.
Tre aktörer med stor och djup kunskap och erfarenhet, men på olika vis och med olika ingångar, de kompletterar varandra mycket bra, och just för att slippa forumsanningar är det mycket bra att det finns folk från olika håll med olika syn på saker och ting.
I alla typer av forum ligger ju ansvaret att säkerställa att information är korrekt på frågeställaren själv eller på den läsare som använder sig av informationen.
I de forum där en majoritet av medlemmarna faktiskt har ett intresse av ämnet och inte bara har ett problem att lösa tenderar kvaliteten på inlägg och diskussioner att vara hög.
Allt som oftast drivs glädjande nog också många individer av, som Bo tidigare skrev, sin "bisarra känsla för ansvar".
Detta medför att legitimiteten hos forumet ökar och att aktiviteten och deltagandet bibehålls.
Det var det ansvaret jag syftade på i mitt inlägg och en grupp på FB tror jag aldrig kommer att nå dit.
Dels på grund av algoritmerna som styr vad som presenteras i flödet och dels på grund av det stora antalet medlemmar.
Absolut och gruppens beskrivning är mycket tydlig om att så gäller i denna grupp. I andra grupper är detta givetvis underförstått men jag har valt att var mycket tydlig med detta och att det är en nödvändig förutsättning om man vill vara med i gruppen. Bo Siltberg har vare sig förstått eller accepterat att detta är ett modernt synsätt där individen kan och måste få ta eget ansvar. Och det inkluderar, som med allt faktainhämtande på internet att man utövar källkritik, kontrollerar på annat sätt, läser flera olika svar, frågar om etc. Och är man osäker låter man givetvis bli att göra något själv. Det är inte så avancerat som det låter för en typisk fråga får ofta ett flertal svar och det går rätt snabbt att få grepp om frågeställningen. Det fungerar annorlunda än här men fungerar gör det om man är van vid och förstår hur FB fungerar. Underskatta inte människors intelligens och eget ansvar.jbr skrev:
Jag förväntar mig inte att "det gamla gardet" (Edit, menar de mest kritiska mot FB-gruppen i denna tråd) ska förstå för ni har itutats hur man ska se på detta och tjuvhålla på kunskaperna inom yrkeskåren för att hålla amatörerna borta. Men yngre förmågor tänker helt annorlunda. Det är naturligt att dela med sig av kunskaper och så många hemmakopplare lär det aldrig bli att det på något sätt skulle hota jobben.
När det kommer till säkerheten måste man se det i ett vidare perspektiv. Säg att någon vill göra något hemma med el man inte får. Ni tror då att personen googlar och hamnar här och får faktamässigt korrekta svar. Visst stämmer det ibland men det troliga är att majoriteten inte gör så. Då är det bättre att man får en hoper svar i en grupp på FB där de flesta svaren är OK. Några kan vara fel eller tolkas fel. Men är man i ett sämre läge än om personerna inte hade frågat på FB? Knappast. Då hade man chanskopplat. Så totalt sett kan man uppnå en högre säkerhet via en grupp i FB, utan central faktasäkring som ni önskar och kräver, än alternativet, att personerna inte ens frågar eller får svar alls. Jag vet att ni mår illa av den förklaringen men om ni tänker efter lite så kanske ni kan förstå att det mycket väl kan fungera så. Gamla uvar i denna grupp är i många fall fast vid gamla tankesätt. Men det finns nya och de behöver inte totalt sett vara sämre.
Redigerat:
Några av dom som markerade första alternativet (ej jobbat med el) har senaste veckorna svarat med felaktiga uppgifter, tex att TM/TT måste ha varsin nolla/skyddsjord vid en tvåfasgruppmatning.H hanpa skrev:
Hur många är idag källkritiska till det dom läser på tex FB? Kedjebrev etc sprids som löpeldH hanpa skrev:
1. Faktafelen har bemötts ett flertal gånger i trådarna. Återigen, underskatta inte människors intelligens.Demmpa skrev:
2. Den som inte är källkritisk bör låta bli internet. Det här mycket en vanefråga/generationsfråga. Idag lär man ut hur man ska hantera källkritik i skolan och det blir fullt naturligt att göra egna bedömningar, dubbelkolla, inte lita blint på något etc. Även självutnämnda förståsigpåare kan ha fel. Vad har kedjebrev med elfrågor att göra? Inget.
Du har troligtvis inte reflekterat över det Hans, men jag har inte deltagit i debatten efter att jag inledningsvis tidigt uttryckte min syn på dig, din grupp och hur du agerar. Du höll givetvis inte med och skreva långa svar, vilka jag ignorerade och sedan valde att över huvudet taget inte gå i polemik. Varför inte? Jo, det är väldigt enkelt. Jag har sagt precis vad jag tycker och jag har inget som helst behov av att övertyga varken dig eller någon annan att jag har rätt och att du har fel. Jag inget som helst behov av att få glada tillrop eller en klapp på axeln. Det är ingen tävling och jag behöver inte vinna. Min åsikt finns där för vem som helst att läsa och begrunda. Det räcker gott för mig.
Jag tycker dock fortfarande att du skall titta dig i spegeln och fundera på vad det är som driver dig. Om det över huvudet taget inte handlar om ett bekräftelsebehov och ett visst mått av uppblåst ego så skulle du också bara ryckt på axlarna och låtit det här vara. Som jag gjort fram tills nu. Nu har du inte valt att göra det. Snarare tvärt om lägger du en väldig energi på att motbevisa, övertala och nu baktala människor. Du vänder dig till din egen slutna grupp för att få stöd. Du skapar ett upprop för backa upp dina argument. Jag upplever det som att det är väldigt viktigt för dig att bevisa att du gör något bra och att du inte kommer ge dig förrän folk ger dig ett erkännande. Du vill vinna till varje pris! Det är så viktigt för dig att du nu istället för att argumentera i sak nu börjar bygga ett narrativ som gör att du kan avfärda dina meningsmotståndare utan debatt. Du gör det genom att bestämma dig för att du vet lite bättre, du har lite mer erfarenhet, du är lite yngre och du hänger med i samhällsutvecklingen lite bättre. Alla andra här är konservativa gamlingar av det "gamla gardet" som varken förstår Facebook eller moderna synsätt. Gamla uvar som underskattar människor intelligens, deras eget ansvar och deras förmåga till källkritik
Det sår dig givetvis fritt att både tycka och argumentera så. Samtidigt står det mig fritt att tycka att det är ett ganska dåligt uppförande och en ändå sämre argumentationsteknik. Men som jag inledde det här inlägget: Jag har sagt precis vad jag tycker och jag har inget som helst behov av att övertyga varken dig eller någon annan att jag har rätt och att du har fel. Jag inget som helst behov av att få glada tillrop eller en klapp på axeln. Det är ingen tävling och jag behöver inte vinna. Min åsikt finns där för vem som helst att läsa och begrunda. Det räcker gott för mig. Därmed har jag nog sagt mitt i den här tråden.
Jag tycker dock fortfarande att du skall titta dig i spegeln och fundera på vad det är som driver dig. Om det över huvudet taget inte handlar om ett bekräftelsebehov och ett visst mått av uppblåst ego så skulle du också bara ryckt på axlarna och låtit det här vara. Som jag gjort fram tills nu. Nu har du inte valt att göra det. Snarare tvärt om lägger du en väldig energi på att motbevisa, övertala och nu baktala människor. Du vänder dig till din egen slutna grupp för att få stöd. Du skapar ett upprop för backa upp dina argument. Jag upplever det som att det är väldigt viktigt för dig att bevisa att du gör något bra och att du inte kommer ge dig förrän folk ger dig ett erkännande. Du vill vinna till varje pris! Det är så viktigt för dig att du nu istället för att argumentera i sak nu börjar bygga ett narrativ som gör att du kan avfärda dina meningsmotståndare utan debatt. Du gör det genom att bestämma dig för att du vet lite bättre, du har lite mer erfarenhet, du är lite yngre och du hänger med i samhällsutvecklingen lite bättre. Alla andra här är konservativa gamlingar av det "gamla gardet" som varken förstår Facebook eller moderna synsätt. Gamla uvar som underskattar människor intelligens, deras eget ansvar och deras förmåga till källkritik
Det sår dig givetvis fritt att både tycka och argumentera så. Samtidigt står det mig fritt att tycka att det är ett ganska dåligt uppförande och en ändå sämre argumentationsteknik. Men som jag inledde det här inlägget: Jag har sagt precis vad jag tycker och jag har inget som helst behov av att övertyga varken dig eller någon annan att jag har rätt och att du har fel. Jag inget som helst behov av att få glada tillrop eller en klapp på axeln. Det är ingen tävling och jag behöver inte vinna. Min åsikt finns där för vem som helst att läsa och begrunda. Det räcker gott för mig. Därmed har jag nog sagt mitt i den här tråden.