Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tommib
A Andy78 skrev:
Ibland får de minsta enorma propotioner, som när sladden till ett grenuttag fäst med 2 klammer så låter det som det är jorden undergång.
Här beskriver du mer elfel, som mycket riktigt låter så ibland. Jag har inte uppfattat att det skulle vara sådan stämning på BH.

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Här är en fråga ang TM/TT i badrum.

[bild]
Bo’s svar, där han rekommenderar TS att fundera en extra gång att anlita elektriker samtidigt som han förklara vad man måste tänka på

[bild]
Den som skrev nedersta inlägget hade skrivit ett/flera inlägg som sedan raderats, där personen hackar på Bo.

[bild]
Här är det en som föreslår dubbla nollor och dubbla skyddsjord till dosan

[bild]
Fortsatt diskussion ang dubbla nollor & skyddsjord.
Tack för det! Är detta typiskt för gruppen med tjafs kring tex att Bo i sedvanlig ordning hamrar på med i princip 100% korrekta och kanske för vissa torr och svårtuggad fakta är det bra att den inte får för stor offentlig spridning, åtminstone som jag ser det. Varje grovt felaktigt inlägg där borde markeras och förses med en kort not om hur det felar absolut inte raderas inte heller sk påhopp de skyltar bäst i riktning mot angriparen utan censur.

Kanske får ses som ett offer inför att inte bemötas negativt, behandlas illa som tydligen skulle vara fallet här på BH el. Det sistnämnda kan jag inte för mitt liv kunna se som sant och riktigt tvärtemot tas de flesta väl omhand här om det finns uns av vett i frågeställningen.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Här beskriver du mer elfel, som mycket riktigt låter så ibland. Jag har inte uppfattat att det skulle vara sådan stämning på BH.
Den finns nog mer på FB än BH.

Mikael_L
S Slugge skrev:
Tyvärr tommib, i detta fallet har Hempilaren och Bo Siltberg rätt och du FEL. Gör inget, man kan inte vinna varje match. För övrigt ingår du i gruppen elektriker, och det kan säkert hända att du silar en och annan kamel, detta gör heller inget, Bo har en fintrådig sil som inte släpper genom ens en lus.
Hahaa, skrattade gott åt Bo's fintrådiga lusstoppande sil. :)

Att tommib sägs ingå i gruppen elektriker antar jag bara beror på att han räknas dit pga sin kunskap. ;)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Här är en fråga ang TM/TT i badrum.

[bild]
Bo’s svar, där han rekommenderar TS att fundera en extra gång att anlita elektriker samtidigt som han förklara vad man måste tänka på

[bild]
Den som skrev nedersta inlägget hade skrivit ett/flera inlägg som sedan raderats, där personen hackar på Bo.

[bild]
Här är det en som föreslår dubbla nollor och dubbla skyddsjord till dosan

[bild]
Fortsatt diskussion ang dubbla nollor & skyddsjord.
Den diskussionen om "fem faser" är rätt udda och inte en typisk fråga. Sen får man också förstå att lekmän kanske skriver "fem faser" då de egentligen menar "fem ledningar", det är inte alla som har begreppen klara för sig.

Kanske inte, men svaren är typiska, det är svaren jag pratar om, inte frågorna för de får vara hur dumma som helst, nästan...

tommib tommib skrev:
Heh... jag var också på väg att göra några skärmdumpar men jag avstod då jag inte hittade något bra exempel. Den tråden du visar såg jag bara rubriken på innan den försvan pga facebooks algoritmer vilket med all önskvärd tydlighet visar Bos poäng. Det är verkligen ett hårresande exempel och det är inte alls samma självsanering som här på BH.
Självsanering? Exemplet är rätt udda men de flesta tokigheter bemöttes i diskussionen. Vad skulle alternativet vara, att radera och inte tillåta att någon bemöter tokigheterna? Jag tror att frågeställaren och andra trots allt lärde sig något av diskussionen. OBS även att "elektriker" (påstått) hävdade att man behövde dubbla nollor och det är inte ovanligt att olika elektriker eller behöriga har olika uppfattningar i sak. Ska man läsa en diskussion får man följa hela. Bland det sista som skrevs i diskussionen var följande så personen blev aktivt avrådd från att göra något själv och verkade acceptera detta.

Skärmdump av en diskussion på ett forum där användare ger råd om elinstallationer och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hanpa skrev:
Den diskussionen om "fem faser" är rätt udda och inte en typisk fråga. Sen får man också förstå att lekmän kanske skriver "fem faser" då de egentligen menar "fem ledningar", det är inte alla som har begreppen klara för sig.
Själva frågan har jag ingen kommentar om.
Kommentarerna på första bilden har jag ingen kommentar om, första bilden tog jag med för att visa själva frågan.

Andra bilden visar Bo’s kommentar som jag inte har någon invändning mot, det tråkiga är den kommentar som är raderad som dom två efterföljande kommentarer kommenterar.

Tredje bilden är det sista kommentaren som ”hackar” på bla Bo. Vad jag har sett så har Bo aldrig bara skrivit ”kontakta elektriker” utan han förklarar varför frågeställaren bör lämna över jobbet till elektriker.

Fjärde & femte bilden visar en kommentar med efterföljande diskussion, där personen på fullt allvar vill ha två nollor och två skyddsjordar i en och samma grupp, personen avslutar t.o.m. ena inlägget med ”enligt god installationspraxis”, det personen föreslår från början går stick-i-stäv med ”god installationspraxis” som personen själv tar orden i sin mun.

Inläggen som föreslår dubbla nollor & skyddsjord skulle egentligen redigeras med ett tillägg att man inte gör så.

Jag tycker att både Byggahus.se och FB behövs. Förstår inte alls varför det är sådan kritik mot min grupp på FB. Så här skrev man idag då jag aktivt ville ha återmatning kring gruppens regler, mitt sätt att sköta den etc. Det passar kanske inte alla men det passar många och för deras skull driver jag gruppen vidare.

Skärmdump av en Facebook-tråd med kommentarer om skötsel av en grupp och dess syfte.

Mikael_L
H hanpa skrev:
Det finns en annan tolkning också, att FB inte passar alla alternativt att alla inte har greppat hur man bäst använder FB. Flera har skrivit i PM till mig att man bemötts illa här i elforumet och i andra elgrupper på FB, exempelvis Elfel. Jag tolkar då det som det inte behöver vara så att grupperna inte passar för ändamålet utan att det finns en negativ "kultur" som är svår att rå på och som stöter bort vissa.
Jag, som dock aldrig kollat in denna facebook-grupp, kan ju gissa lite.

Bygga hus elforum är på inga sätt helt fritt från bortstötande inlägg mot en del som skriver.

Men jag börjar med att konstatera att alla nivåer man kan tänka sig har något problem.
Om jag tar fluxio forum som exempel, som vänder sig mot yrkesverksamma elektriker. Där är inga nybörjarfrågor från hempulande amatörer välkomna. De möts ibland med kompakt tystnad, ibland med en kommentar att forumet inte är till för sådana frågor och personer och ibland en hänvisning till byggahus. Och ibland med nedlåtande och raljerande svar.

På byggahus kommer det med jämna mellanrum nya medlemmar som försöker rätta till "vårt" forum och få det i en annan riktning. Typ att alla som måste fråga inte ska få något annat svar än att man ska anlita en elektrikerfirma.
Här är "vi" ganska elaka mot dessa skribenter, faktiskt. (med vi, är även jag själv inräknad).
För "vi" vill tydligen inte att "vårt" forum tar den riktningen. Och de nya skribenterna skräms ibland iväg, ibland stannar de kvar och börjar hjälpa till med den inriktning "vi" vill ha, eller använder åtminstone byggahusforumet på något helt annat sätt än att försöka stoppa hempuleriet eller stoppa svar till frågor som ställs.

Men sen finns det en annan sak här. Rejält med kunskap har med tiden ansamlats här, samt en stark böjelse att inte tillåta felaktigheter stå oemotsagda och orättade. Detta synas naturligtvis ofta otrevligt och som en von oben-attityd av de som blir tillrättavisade.
Men syftet får jag nog hålla för att jag tycker är gott. Den ansamlade kunskapsmassan i det här i forumet skrivna räcker till att nå högre än vad många yrkesverksamma elektriker kan. Dock inte så enkelt att bara snabbt läsa genom och ta till sig. ;)

Men slutligen, så finns det ju frågeställare som helt enkelt inte är nöjd med svaren de får här.
De tycker att "vi" här överdriver, är löjliga regelryttare, har lite för mycket "om och men", eller helt enkelt att vi har fel.
Och just här tror jag många kan finna en facebookgrupp tacksam, där det kommer ett tillrop "Jajamen, gör bara så, kör hårt, du har väl en sidavbitare och skruvmejsel, hur fel kan det egentligen bli?"

På något litet vis har ju alla slags forum sin plats och nisch, men det vore tråkigt, på flera plan, ifall någon olycka blev resultatet ifrån vilket av forumen som helst.

Jag har skrivit "vi", "vårt" osv, och hoppas att folk förstår vad jag menar, dvs inte precis alla, och inga direkta utpekade men inte forumets riktiga ägare, utan en delmassa av skribenter här, och jag menar nog i princip majoriteten av de typ 100 mest tongivande inom detta delforum, samt alla som inte skriver så mycket, men hyser liknande åsikter ...

• Gilla
TreeView och 11 till
  • Laddar…
tommib
Kritiken gäller nog att FB bjuder till snabbare förlopp och att saker kan missas. Eftersom trådar pressas ner i flödet är det inte säkert att man ser det och helgalna svar kan stå kvar oemotsagda. Här får man en indikation på att nya svar tillkommit, det får man inte alltid på FB efter någon dag. Det är också hopplöst att leta efter gamla svar på FB, till skillnad från detta forum. FB är inte sökbart (på det sättet).

Som Mikael_L skriver ovan så är den samlade kompetensen här mycket hög (i min amatörmässiga bedömning). Icke så i FB-gruppen. Jag tror också på att en del människor har svårt för att acceptera att svaret är "det beror på" eller att man inte kan göra som man tänkt. En del frågor har inga enkla svar. Jag tror att var och en måste ta ansvar för sitt eget agerande men det är svårt för mig att avråda från att göra tokigheter. Vissa uppfattar kanske det som otrevligt.

Att tro att denna typ av forum är på väg bort till förmån för t.ex. FB är att ha en väldigt ytlig syn på kunskap. FB i sig är på väg bort, tror jag, på grund av dess allt mer invasiva beteende och filterbubblan. Det funkar för att bestämma när man ska ses till helgen och posta roliga bilder. För beständig kunskap är FB ytterligt olämpligt, av skälen angivna ovan.

• Gilla
erkka och 6 till
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Jag tycker att både Byggahus.se och FB behövs. Förstår inte alls varför det är sådan kritik mot min grupp på FB.
Du har totalt missat poängen vilket gör mig oroad. Du och de flesta på denna lista kan inte skilja på ett korrekt och ett felaktigt svar med risk för att någon till slut gör något farligt på inrådan av ditt forum. Självklart tycker de flesta att det är jättebra att det är så "lätt" att lära sig koppla och vill inte ha några förmaningar. Det är i mina ögon oansvarigt att driva det vidare utan någon form av kvalitetskontroll.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Intressant. Det lustiga är att själva problemet inte har ett skit med el att göra utan det handlar istället om den moderna tidens brist på faktagrundade beslut.

Man ställer en fråga och vill ha ett snabbt svar. Får man ett snabbt svar sväljer man det och kör på. Tålamod finns inte för att reflektera över om svaret var korrekt eller inte, eller att öht göra någon sorts bakgrundskoll. Presidenter och knegare gör alla på samma sätt. Ifrågasätts ett svar är man besvärlig och krånglig.

Snart kommer vi ha ett helt samhälle som kan gå in på bensinmacken och fråga efter "blinker fluid".

• Gilla
Shakula och 16 till
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Jag tycker att både Byggahus.se och FB behövs. Förstår inte alls varför det är sådan kritik mot min grupp på FB. Så här skrev man idag då jag aktivt ville ha återmatning kring gruppens regler, mitt sätt att sköta den etc. Det passar kanske inte alla men det passar många och för deras skull driver jag gruppen vidare.
Här är en tråd om man får dra starkström och nätverkskabel (klenström) genom samma dosa, någon säger att man får det, någon säger att man inte får det.
Trådskaparen skriver att det är kabel dragen genom rören & dosan, men många benämner FK/FQ-tråd som kabel, mest troligt är att det är FK/FQ-tråd dragen.
Men ingen ställer den viktiga frågan om det är kabel med dubbel isolering eller om det är enkelisolerade FK/FQ.

Om det är enkelisolerad (FK/FQ) som går genom dosan så får man inte dra en nätverkskabel genom samma dosa. Men om det är dubbelisolerad (tex EKK) så får man dra nätverkskabel genom samma dosa.
Det var en som var lite inne på spåret med enkelisolerad kabel/tråd.

Skärmdump från diskussionsforum om elinstallation där en textkonversation om dragning av starkström och nätverkskabel genom samma dosa visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Apropå fb-gruppen.

Motivera varför man vill gå med? Och en fråga till som jag inte ens minns vad det var?

Duger motivationen - tycker ämnet låter intressant? Om den gör det, varför har man ens kravet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.