Hej,

Har för avsikt att bygga nytt garage/uthus där jag bor, Mälardalen, lantligt. Ej detaljplanerat. Kommunen ställer dock krav som syftar till kulturbevaring.

Så till sak, både jag och kommunen önskar sockel/mur av huggen fältsten. En klassisk torpargrund hade passat perfekt. Problemet är att jag önskar att ha en varmhållen betongplatta. (nytt möter traditionellt) helt enkelt.

Såhär långt har jag kommit i min tankegång för att minimera köldbryggor. Hade dock gärna fått ut väggen i liv med skalmuren.
Teknisk ritning av en grundkonstruktion med varmhållen betongplatta och huggen fältsten som visar isolation och murdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har input eller någon annan typ av principlösning?

EDIT:

Alternativ 2: Leva med köldbrygga. Är det någon som gjutet platta i någon gammal lada eller liknande som varmhåller? Funkar det tillfredställande? Diagram över en byggnadsgrund som visar kombinationen av traditionell kallmur av huggen sten och modern betongplatta med isolering.
Skapa konto

Varför inte bygga på väggen med fler läkt och med en smalare "fusk" mur, då slipper du en så stor kant som du ritat i alt.1.
Kör du dubbel 34 läkt kommer du ut 64mm, en smalare mur så bör du få en betydligt mindre kant.
Du får kanske såga en del stenar för att få till muren bara. men en bra pålkap brukar det gå fint.
Kör högre kantelement under väggen så du slipper ha muren som en konstruktionsdel av garaget.
500 eller 600 finns ju att få tag i ganska billigt. du får bara gjuta kantbalken i omgångar då du måsta hålla inne fyll i mitten.

Ritning över väggkonstruktion med läkt och kantelement för byggprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.