6 734 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Grundfärg "gulnar"... trots tvätt och slipning...
Hejsan...
har nyss grundat våra köksluckor med en grundfärg... men efter några minuter syns det att färgen gulnar på vissa ställen... typ som att det finns nå fettfläckar under... fast vi har tvättat och slipat luckorna väldigt noggrant...
det gäller inte alla luckor utan bara dom som jag tror har suttit vid spisen och diskhon... så jag gissar på nå fettfläckar...
kan det vara fettfläckar som sugits in i träet ??
och kommer dom synas om vi grundar en gång till och sedan målar med toppfärgen ??
finns det nån metod eller medel emot detta ?? vad kan man göra med än att slipa och tvätta isf ??
mvh
har nyss grundat våra köksluckor med en grundfärg... men efter några minuter syns det att färgen gulnar på vissa ställen... typ som att det finns nå fettfläckar under... fast vi har tvättat och slipat luckorna väldigt noggrant...
det gäller inte alla luckor utan bara dom som jag tror har suttit vid spisen och diskhon... så jag gissar på nå fettfläckar...
kan det vara fettfläckar som sugits in i träet ??
och kommer dom synas om vi grundar en gång till och sedan målar med toppfärgen ??
finns det nån metod eller medel emot detta ?? vad kan man göra med än att slipa och tvätta isf ??
mvh
tänkte bara uppdatera....
var till flügger idag och frågade om problemet... tydligen var det samma ämne i träet som finns i kvistar... som man använder schellack till... fick nu en speciell grundfärg som ska försegla det ämnet...
mvh
var till flügger idag och frågade om problemet... tydligen var det samma ämne i träet som finns i kvistar... som man använder schellack till... fick nu en speciell grundfärg som ska försegla det ämnet...
mvh
enligt personalen på flügger så kunde man köra med en oljebaserad spärrfärg (grundfärg) som dom hade... den skulle försegla allting helt... jag valde dock en vattenbaserad som inte var riktigt lika effektiv emot kvistar men jag har ju inga kvistar på mina köksluckor...
så med den oljebaserade färgen är det nog inga problem... inte enligt personalen på flügger iaf...
mvh
så med den oljebaserade färgen är det nog inga problem... inte enligt personalen på flügger iaf...
mvh
Det var intressant att höra att fler människor än jag råkat ut för detta.
Målade dörrkarmar med vattenbaserad grundfärg som gulnade direkt.
T o m andra lagret grundfärg gulnade.
Löste sig dock när jag lade på en oljebaserad färg ovanpå. Inget syntes igenom.
Lite skumt tycker jag det är då det endast var de delar av karmarna som inte utsatts för solljus som reagerade.
Någon som vet vad detta beror på?
Målade dörrkarmar med vattenbaserad grundfärg som gulnade direkt.
T o m andra lagret grundfärg gulnade.
Löste sig dock när jag lade på en oljebaserad färg ovanpå. Inget syntes igenom.
Lite skumt tycker jag det är då det endast var de delar av karmarna som inte utsatts för solljus som reagerade.
Någon som vet vad detta beror på?
har målat två omgångar med spärrfärgen jag fick nu och nu är alla fläckarna borta... konstigt det där... hade inte en aning om att det kunde bli så...
jag sprutmålar så det hade kanske räckt med ett lager om man penslat på lite tjockare....
varje dag lär man sig nåt nytt
jag sprutmålar så det hade kanske räckt med ett lager om man penslat på lite tjockare....
varje dag lär man sig nåt nytt
Klicka här för att svara