Jag skall utöka en gammal plattsättning med några kvadratmeter,
ut i en befintlig gräsmatta. Gräset skall alltså bort och ersättas
med marksten (210X140X50 mm). Jag tänkte gräva bort gräset
ca 1 dm och lägga dit stenmjöl som jag lägger stenarna i. Stenmjöl
är bra för det packar sig bra.
När jag nämnde detta för grannen slog han sig för pannan och sa
att det kommer inte att fungera. Först gräv djupare, därefter ett
bärlager med grus och sist stenmjöl.
Nu blir jag tveksam! Hur gör man egentligen för att det skall bli bra?

Det var precis det jag behövde veta!!

Ska det göras fackmannanässigt gäller det att gå bort allt organiskt material så som jord och rötter. Därefter på med bärlager och 5cm stenmjöl.

I detta fallet är det inga som helst krav på bärighet. Det är en bit dålig gräsmatta som skall täckas
för att slippa sköta den biten som ändå ligger oanvänd.

P Prodigys skrev:
Ska det göras fackmannanässigt gäller det att gå bort allt organiskt material så som jord och rötter. Därefter på med bärlager och 5cm stenmjöl.
Ursäkta om detta är den dummaste frågan i forumets historia men hur gräver man bort all jord? Vad finns under jorden då? :thinking::crysmile:
Och varför skulle det inte vara fackmannamässigt att "bara" gräva ur 15-20 cm, när det är det som rekommenderas överallt?

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ursäkta om detta är den dummaste frågan i forumets historia men hur gräver man bort all jord? Vad finns under jorden då? :thinking::crysmile:
Och varför skulle det inte vara fackmannamässigt att "bara" gräva ur 15-20 cm, när det är det som rekommenderas överallt?
Under jorden finns lera, grus, sand eller berg.

Har man jord kvar blir det sättningar med tiden då det förmultnar och rör sig eller så kan det bli tjälskjutning och tillhörande sättningar efter tjäle. Det kan bli mer eller mindre och det kan ta många år innan det händer något men det händer alltid. Om man som yrkesman gör ett jobb så vill man ju inte att det är en massa sättningar efter en rejäl vinter.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.