Hallå,
Vi ska i dagarna dra igång projekt med att bygga en Tjälldens pool.
I samband med detta också bygga till ett förråd på 15kvm för poolpump, reningsverk och så det gamla klassiska med spadar, gräsklippare och liknande och få ut allt sånt från garaget.
Ursprungsplanen var att det skulle vara oisolerat, men att kunna isolera det i framtiden, inte för att någon ska bo där utan mer för att man kanske vill förvara något utan att det fryser. (120+45).
Vi har även tänkt att ha betongpannor kan tilläggas.
Initialt hade vi tänkt en vanlig trägrund, men eftersom betongbilen ändå ska ut med betong till poolen kunde det kanske vara försvarbart att passa på att göra plattan även för förrådet.
Förrådet kommer ha en synlig långsida, resten kommer att täckas med trall.
Alt1. TRÄGRUND
Har räknat lite på en isolerad trägrund på plint/betongplattor (195 stomme och 145 reglar med 145 isolering), kostnad ca 8000kr + 6000kr för ett furugolv (34) ~ 14000kr.
Alt2. BETONGPLATTA + Träram
Har sett lite olika lösningar på forumet samt Byggmax exempel för en oisolerad platta.
145 + 10 isolering, men tänker att det blir en ordentlig köldbrygga från kanterna? Kostnad ca 5600kr.
Är detta ett helt ovärt alternativ? Tanken är att ta bort träramen efter att den brunnit, annars hade man eventuellt isolerat kanterna och yttersida med 5? Betongåtgång ca 1m3.
Alt3. BETONGPLATTA kantelement.
Sista alternativet, vanlig platta med 300 element. Kostnad ca 10500kr
Betongåtgång ca 1,5m3 men då med fullgod isolering.
Så för att summera mina funderingar:
- Att gjuta en platta med träram likt alternativ 2, är det helt bortkastat eller kan det fungera bra för ett isolerat förråd?
Tack på förhand!
Vi ska i dagarna dra igång projekt med att bygga en Tjälldens pool.
I samband med detta också bygga till ett förråd på 15kvm för poolpump, reningsverk och så det gamla klassiska med spadar, gräsklippare och liknande och få ut allt sånt från garaget.
Ursprungsplanen var att det skulle vara oisolerat, men att kunna isolera det i framtiden, inte för att någon ska bo där utan mer för att man kanske vill förvara något utan att det fryser. (120+45).
Vi har även tänkt att ha betongpannor kan tilläggas.
Initialt hade vi tänkt en vanlig trägrund, men eftersom betongbilen ändå ska ut med betong till poolen kunde det kanske vara försvarbart att passa på att göra plattan även för förrådet.
Förrådet kommer ha en synlig långsida, resten kommer att täckas med trall.
Alt1. TRÄGRUND
Har räknat lite på en isolerad trägrund på plint/betongplattor (195 stomme och 145 reglar med 145 isolering), kostnad ca 8000kr + 6000kr för ett furugolv (34) ~ 14000kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt2. BETONGPLATTA + Träram
Har sett lite olika lösningar på forumet samt Byggmax exempel för en oisolerad platta.
145 + 10 isolering, men tänker att det blir en ordentlig köldbrygga från kanterna? Kostnad ca 5600kr.
Är detta ett helt ovärt alternativ? Tanken är att ta bort träramen efter att den brunnit, annars hade man eventuellt isolerat kanterna och yttersida med 5? Betongåtgång ca 1m3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt3. BETONGPLATTA kantelement.
Sista alternativet, vanlig platta med 300 element. Kostnad ca 10500kr
Betongåtgång ca 1,5m3 men då med fullgod isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så för att summera mina funderingar:
- Att gjuta en platta med träram likt alternativ 2, är det helt bortkastat eller kan det fungera bra för ett isolerat förråd?
Tack på förhand!
Ett fjärde alternativ är albabalk som kantbalk. Det är en armerad lecabalk som isolerar och gör dessutom att det är väldigt lätt att fästa syllen sen när du ska börja resa stomme. Lätt att ställa dit och och går fort. Jag har kört albabalk på både maskinhallsplattan på 350 kvm och vår groventré på 20 kvm och tycker det är smidigt. Dock dyrare än gjutform i trä och säkert dyrare än cellplastkant. Dock får du inga skarvar så det går som sagt snabbt att sätta ut.
Klicka här för att svara