Hej,

Är på gång att köpa fritidshus och var nyligen med på besiktningen. I stort såg det bra ut, men en punkt stack ut. Grunden har satt sig men osäkert varför. Ska ta kontakt med byggfirma för att få ett utlåtande om åtgärd innan kontraktsskrivning. Tar gärna åsikter inför det mötet. Vad tror ni i form av åtgärdsplan? Bifogar bild. Tack på förhand 😁

• Spricka i husgrund med ventil på ett fritidshus, omgiven av gräs och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Iofs. så ser det ju inte så bra ut. Men det är väldigt vanligt med liknande sättningar på äldre fritidshus. Man har inte tagit grundläggningen tillräckligt seriöst. Vi köpte fritidshus 2020, med liknande grund. det finns ett par sprickor, men inte fullt så illa som här.

Det ser ju lite ut som att sprickan har lagats någon gång, det tyder ju på att den kanske fortfarande rör sig, vilket är sämre.

Jag tog dit en snickare som vi anlitat tidigare, och har gott förtroende för. Han inspekterade ocg gav grönt ljus. Han berättade att varje vår efter att tjälen gått ur jorden så brukade han få rätta till plintar på 6 - 7 hus som har sämre plintgrund. Vi såg många hus med plintgrund däör plintarna lutade huller om buller 20 - 30 grader.

H hempularen skrev:
Iofs. så ser det ju inte så bra ut. Men det är väldigt vanligt med liknande sättningar på äldre fritidshus. Man har inte tagit grundläggningen tillräckligt seriöst. Vi köpte fritidshus 2020, med liknande grund. det finns ett par sprickor, men inte fullt så illa som här.

Det ser ju lite ut som att sprickan har lagats någon gång, det tyder ju på att den kanske fortfarande rör sig, vilket är sämre.

Jag tog dit en snickare som vi anlitat tidigare, och har gott förtroende för. Han inspekterade ocg gav grönt ljus. Han berättade att varje vår efter att tjälen gått ur jorden så brukade han få rätta till plintar på 6 - 7 hus som har sämre plintgrund. Vi såg många hus med plintgrund däör plintarna lutade huller om buller 20 - 30 grader.
Tack för bra svar. Tog dit en kille som säger sig kunna åtgärda det men att de behöver ta bort biten till höger och bygga upp nytt och gjuta en gjuta ner sig i marken n bit. I smaband med det så sätter de även in en lucka så man kommer in i grunden vilket saknas idag. Han uppskattade jobbet till 70K.

Det där ser inte ut att vara något att oroa sig för. Det som satt sig ser inte ut att vara någon bärande del. Det ser mest ut som någon form av Albabalk, för att få en tät grund. Men att huset annars står på plintar. Själva huset tycks ju iallafall inte ha satt sig. Det bör inte vara svårare än att man gräver ur lite under grunden. Tillräckligt för att få ner en liten domkraft. Sem hissa, och fylla igen.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Han uppskattade jobbet till 70K.
Inte funderat på att ta en vecka tjänstledigt när tjälen gått ur jorden och göra jobbet själv?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Finns det något som visar vilken grund det är? Står den på plintar eller är det "alba"-balkar? Kan du stoppa in handen och känna hur tjock den betongstenen är?

Jag är också tveksam till den summan på 70 papp för att lyfta bort en betongsten, grusa lite (man behöver inte göra bättre än övrig grund) och lyfta/skjuta tillbaka?

Tack. Infogar bild från annan del av grunden där foten är exponerad. Ovanpå det är det två lager leca (eller liknande) som är putsad.

• Exponerad husgrund med putsad yta och överliggande panel. Mark täckt med snö och gräs intill grunden.
    Skapa konto
  • Exponerad bygggrund med putsade leca-block ovanpå, omgiven av gräs och vissna växter. En metallkedja hänger från konstruktionen.
    Skapa konto
F fribygg skrev:
Inte funderat på att ta en vecka tjänstledigt när tjälen gått ur jorden och göra jobbet själv?
Jo det har jag gjort men vet inte riktigt än lösning som är bäst får själv åtgärden 😁

Jag är sån att jag aldrig betalar nåt överpris.
M a o så fixar jag det mesta själv.

Första åtgärden blir väl att skotta undan jorden på utsidan, så du eller annan kommer åt ordentligt.
Det klarar du med vanlig hederlig spade och spar många tusenlappar.

Plocka helt enkelt bort del av grunden som lutar.... Då spar du än mer.

Ja, ja....

Man kan ju alltid fundera på orsaken. Det som är misstänkt är:
Finns det ö h t nån dränering under grunden.
Om inte, så är ju detta orsaken till att det fryser och bli frosthävning.

En lucka är väl enklaste att fixa i anslutning till "skadan".

Nåt som man ändå bör kolla, är hur det ser ut i krypgrunden.
Går det ö h t att ta sig runt där inne.
Känns viktigt att kunna inspektera golvbjälkar mm.
Det skulle nog jag vilja göra före köp.

Tänk tanken att det inte går.... Om det blir nåt knas... Då måste man bryta upp golven uppifrån o s v.

H Hybro skrev:
Jag är sån att jag aldrig betalar nåt överpris.
M a o så fixar jag det mesta själv.

Första åtgärden blir väl att skotta undan jorden på utsidan, så du eller annan kommer åt ordentligt.
Det klarar du med vanlig hederlig spade och spar många tusenlappar.

Plocka helt enkelt bort del av grunden som lutar.... Då spar du än mer.

Ja, ja....

Man kan ju alltid fundera på orsaken. Det som är misstänkt är:
Finns det ö h t nån dränering under grunden.
Om inte, så är ju detta orsaken till att det fryser och bli frosthävning.
Tack - bra tips. Det är där jag befinner mig nu. Har inte kartlagt fullt ut ännu men lutar åt att de har grävt ut när de satte dit en septiktank och sedan slarvade med återfyllning så grunden började vika sig utåt med tiden. Den verkar ha blivit underminerad helt enkelt.

H Hybro skrev:
En lucka är väl enklaste att fixa i anslutning till "skadan".

Nåt som man ändå bör kolla, är hur det ser ut i krypgrunden.
Går det ö h t att ta sig runt där inne.
Känns viktigt att kunna inspektera golvbjälkar mm.
Det skulle nog jag vilja göra före köp.

Tänk tanken att det inte går.... Om det blir nåt knas... Då måste man bryta upp golven uppifrån o s v.
Jag håller med men tog chansen och köpte efter inspektion ventiler. Inget man ska göra så klart men annars hade nog processen pågått hela året. Jag tog risken och vi kom överens om ett prisavdrag som jag bedömde efter diskussion med experter om scenariot där inne var medeldåligt 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.