Hej alla!
Lägesbild:
Jag har ett ca 14 kvm välbyggt uthus plus 8 kvm altan.
Tidigare ägare har gjutit tolv 15 cm diameter betongstolpar och placerat bjälkarna på dessa med stolpskor.
Bra lösning om nu inte marken hade bestått av lera.
Stolparna har vikt sig och huset har satt sig och vridit sig men är fortfarande intakt. Det är el i huset och sommarvärmen.
Jag behöver lite råd och idéer då detta är ett uthus till sommarstuga, inte något boningshus.
Förslag som riv och gör om och rätt är heller inte intressanta. Jag vet att man borde gjutit grund på rätt sätt osv.
Jag tänker att jag får lyfta huset, gräva gropar och fylla med makadam eller liknande och placera plintar som man får justera med jämna mellanrum eftersom marken är instabil. Ovanpå plintarna stålbalkar, räls eller limbalkar.

• Betongstolpe stöttar en träpanel men har lutat sig på grund av instabil mark. Gräs och mossa syns runt stolpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongstolpe som lutar mot en trävägg på ett uthus, omgiven av jord och gräs. Stolpen verkar ha vikt sig på grund av lerig mark.
    Skapa konto
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Är det orörd lera och inte i norrland(?) så är det inte ett dåligt underlag konstigt nog. Annars låter din plan vettig, gräv bara ner till orörd lera och sedan något dränerande. Jag gjorde en plintgrund till en stuga med det underlaget, då la vi 40x40 betongplattor (ovanpå lite grus) längst ned som vi sedan ställde lecablock på för att komma upp i höjd. Betongplattan sprider ju ut avtrycket lite.

Diagram som visar en metod för att stötta en byggnad vid plintbyten. Inkluderar domkraft, tillfälliga betongblock och befintliga plintar under en regel.
Skapa konto

Om du kan komma åt att skjuta en kraftig balk eller regel hela vägen från ena sidan till andra så kan du palla upp med betongblock så den ligger dikt an undersidan av boden. Därefter kan du pressa upp med domkraft så att du avlastar gamla plintarna. Tryck inte mer än du behöver och var observant på rörelser i konstruktionen. Stick in skivor/skims mellan betongblocken och regeln så att du behåller den nya. När du gått varvet runt och gjort motsvarande lyft vid var och en av plintarna så kan du jobba säkrare med att lossa dessa, gräva bort och sätta dit rejälare plintar som går djupare och kanske även bredare. Har du lyft boden så den står i våg och regelvirke och betongblock inte står i vägen så kan dessa egentligen lämnas även när du fått dit nya plintarna. Se dock inte blocken som en ersättare till dina nya permanenta plintar.

Tack förde snabba svaren!
Det är Norrland och silt.
Jag läste era beskrivningar och de stämmer ganska bra med mina tankar. Man får nog mixa lite av idéerna så blir det nog bra.
Ni har ju bra förslag och jag känner att era är i samma linje som mina.
Så att man inte gör helt fel. Jag är ju inte byggnadsingenjör.
Tack än en gång.

• Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu påbörjat jobbet. Jag har hissat upp byggnaden med domkrafter. Jag har grävt gropar cirka en halv meter djupa, lagt markduk och fyllt med sten och grus och lagte en armerad betongplatta på. Det är väldigt ojämnt underlag under huset och svårt att komma in. Men idén om att skjuta in balkar under reglarna känns som om det skulle fungera.
Sedan kommer jag till en punkt som är lite känslig. Sätta betongplintar med justerbara stolpskor låter bra men det blir rejält dyrt.
Enklast vore stolpar 90x90 mm tryckimpregnerat virke. Men, men, men tryckimpregnerat är ju lite tabu, fast snabbt och smidigt.
Vad tänker ni därute?
Huset är inte isolerat men det finns en dusch och dass där samt förråd/verkstad.
Hur onyttigt är det?

Osäker på om jag förstår dig rätt: Har du fyllt hålen med grus och tänker ställa betongplintar, eller annan stolpe, ovanpå så att de då är helt ovan jord? Det blir en instabil lösning. Mest stabilt är plintar ner i marken till frostfritt djup, särskilt som du redan grävt hålen. Kostar typ 200 kr per plint, inklusive justerbar stolpsko, så det är klart det snabbt springer iväg. Om du istället lägger marksten, typ plattor, kan du ställa stolpar ovanpå. Ännu ett alternativ i samma linje är att lägga in mursten i betong under för att få ett bredare upplag. Men för framförallt stolplösningen finns alltid risken att huset glider.
En viktig detalj till: Om du fyllt hålen med grus mm så kommer detta att sjunka ihop över tid. När man grusar för att ha ett stabilt underlag så kompakterar man innan man går vidare. Vidare, om marken har dålig vattengenomsläpplighet kan grusgroparna stå fyllda med vatten och då expandera när de fryser. Plintar står stadigt i hålet, men stolpar på en sten ovanför kan påverkas desto mer.

R roger.lehrberg skrev:
Osäker på om jag förstår dig rätt: Har du fyllt hålen med grus och tänker ställa betongplintar, eller annan stolpe, ovanpå så att de då är helt ovan jord? Det blir en instabil lösning. Mest stabilt är plintar ner i marken till frostfritt djup, särskilt som du redan grävt hålen. Kostar typ 200 kr per plint, inklusive justerbar stolpsko, så det är klart det snabbt springer iväg. Om du istället lägger marksten, typ plattor, kan du ställa stolpar ovanpå. Ännu ett alternativ i samma linje är att lägga in mursten i betong under för att få ett bredare upplag. Men för framförallt stolplösningen finns alltid risken att huset glider.
En viktig detalj till: Om du fyllt hålen med grus mm så kommer detta att sjunka ihop över tid. När man grusar för att ha ett stabilt underlag så kompakterar man innan man går vidare. Vidare, om marken har dålig vattengenomsläpplighet kan grusgroparna stå fyllda med vatten och då expandera när de fryser. Plintar står stadigt i hålet, men stolpar på en sten ovanför kan påverkas desto mer.
Tack för svaret.
Problemet är just marken. Det är lera, säkert några meter. Den tidigare ägaren hade gjutit plintar ner i marken. Byggnaden står på en sluttning och har successivt glidit ner sedan plintarna "lagt sig" sig i leran i sluttningen.
Det har alltså flyttat sig cirka fyrtio centimeter i sidled.
Det är en svår backig plats. De väldigt gamla husen på platsen står på naturstenar på berghällar och rör sig inte en millimeter.
Leran rör sig som en väldigt långsamt lavin medför berget.
Jag tänker att det måste vara en icke helt fast, justerbar lösning som måste hållas under uppsikt eftersom byggnaden känns felplacerad från början.

Redigerat:
Om du har vatten, avlopp och/eller el anslutet till boden så är det viktigt att den inte glider (alternativt hitta sätt att kompensera för detta). Om så inte är fallet så skulle man kanske kunna acceptera viss glidning när huset ”surfar på den långsamma lerlavinen” och sätta stabila betongblock så som du var inne på. Viktigt är då, precis som du själv konstaterat, att ha koll på var det sätter sig och justera så att huset håller sig i våg och framför allt inte får vridningar.

Med detta sagt så hade jag själv nog gärna haft åtminstone någon fast förankring för att begränsa glidningen, även om denna inte är 100 % stabil.

T tottafetz skrev:
Tack för svaret.
Problemet är just marken. Det är lera, säkert några meter. Den tidigare ägaren hade gjutit plintar ner i marken. Byggnaden står på en sluttning och har successivt glidit ner sedan plintarna "lagt sig" sig i leran i sluttningen.
Det har alltså flyttat sig cirka fyrtio centimeter i sidled.
Det är en svår backig plats. De väldigt gamla husen på platsen står på naturstenar på berghällar och rör sig inte en millimeter.
Leran rör sig som en väldigt långsamt lavin medför berget.
Jag tänker att det måste vara en icke helt fast, justerbar lösning som måste hållas under uppsikt eftersom byggnaden känns felplacerad från början.
Hej igen Roger!
Jo,
R roger.lehrberg skrev:
Hej Roger!
Som du skrev tidigare är nog modellen att lägga ett bredare upplag med betongsten så det blir en bastantare bas. Jag har sedan tidigare armerade betongplattor som jag kan ställa på så att det blir plant och rakt. Man får nog leva med att det blir ett "Lego" som måste ses över och läggas om vid behov. Det var ett litet helvete att få bort de gjutna plintarna, som var där tidigare, ur marken.
Mycket enklare att köra domkrafter och justera stenarna ovan mark då och då.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Vi har en gammal ladugård som jag lejde en byggfirma att hjälpa mig med. Det fanns inga plintar stående kvar och även syllen var utrutten så det blev en hel del jobb med grundläggning och riktning..
Marken här är lera och han som grejade med ladugården hade gjort många arbeten med att rädda äldre byggnader. Det han gjorde för grundläggning var; grävde bort lös lera, fyllde med makadam, lade två skivor 7 cm hård markisolering bredvid varandra, gjöt kvadratiska 70 cm betongplattor med armering ca 12 cm tjocka och pallade sen upp mot syllen med impregnerat virke. Ser helt ok ut efter ett par vintrar här i Ångermanland. Förutom det så lades dränering utanför och hängrännor sattes upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.