Jag ska bygga ett uterum på baksidan av huset och p.g.a. ganska ojämn mark så hade jag tänkt att mura en grund av Lecablock att ställa uterummet på. Tanken är då att kunna fylla upp lite lecablocken är ju det som tilltalar jämfört med en plintgrund där det kanske lite konstigt ut med sluttande/ojämn tomt intill.

De flesta uterum jag tittat på hus bekanta är antingen byggda på en gjuten platta eller plintar så därför tänkte jag höra här ifall någon har gjort liknande med bra resultat?

Är det något specifikt man bär tänka på? Behöver man gjuta en sula först eller räcker det med rejält paddat underlag? Putsa stenen lär jag göra men behöver man ha platonmatta eller liknande om man ska fylla emot sedan?

Alla synpunkter är välkomna.

Du behöver gjuta s k torparsträngar och sätta lecastenen i. Gräv ut ca 40 cm brett och 40 cm djupt. Fyll hälften med makadam. Gör en form som är ca 25 cm bred och gjut upp med ordentlig med armering i.
Låt det stå till dagen efter då du bryter formarna. Nån dag senare kan du mura upp med din leca.
Vänta i nån knapp vecka innan du reser uterummet.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Klarar det sig med 40cm djup utan att riskera sättningar under vintern? Är det värt att lägga in isolerskiva under/vid sidan eller är det onödigt?

Det beror på var i landet du ska bygga.
Är det långt upp i norr behöver du säkerligen gräva nån meter till samt isolera runt.
Är du nere i söder är det inga som helt behov av isolering.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det beror på var i landet du ska bygga.
Är det långt upp i norr behöver du säkerligen gräva nån meter till samt isolera runt.
Är du nere i söder är det inga som helt behov av isolering.
Det här är ju i Östergötland så ganska långt söderut så då kanske det är överkurs med isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.