Hej,

Jag tänkte höra med er vad ni tänker och rekommenderar. Vi ska bygga på en tomt vid kusten (Sundsvall) som har berg i dagen runt om. Vi har som ni ser på bilden grävt ur en tre fyra decimeter och det är berg vid alla ställen markerat i rött. Det finns ingen jord med organiskt material kvar utan det runt om är sand. Vi har fått lite olika råd kring grundläggning.

1. Fylla på med makadam, padda, slänga på singel för att kunna jämna av med och lägga lecasten för stommen.

2. Borra, armera och gjuta plintar i berget.

3. En kombination av ovanstående.

Tvåan känns såklart lockande då man vet att det är helt säkert men man sparar samtidigt mycket arbete med alternativ ett vilket också känns som ett bra alternativ. Med sand som dränerar ut och max två tre decimetrar till berg känns det inte som att det finns mycket mark som kan röra på sig.

• Trädgårdsrenovering, grönområden, jordhögar, röda markeringar, hus, måttband, utomhus, dag, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djupt är det till berg på övriga delar under huset? Är det inte orimligt djup hade jag grävt ur resterande och fyllt upp med krossmaterial för att sen anlägga en platta på mark.

B bossespecial skrev:
Hur djupt är det till berg på övriga delar under huset? Är det inte orimligt djup hade jag grävt ur resterande och fyllt upp med krossmaterial för att sen anlägga en platta på mark.
Hej, tack för svar. Det är endast ett par decimeter ned till berg. Jag glömde säga att områdesbestämmelser inte tillåter platta, det måste vara plintgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.