Intressant tråd!
Jag har observerat liknande problem efter vi bytte gästtoalett.
Var nu och kollade vilket märke det är, och det är IFÖ!
Trodde det var ett kvalitetsmärke men det var det uppenbarligen inte, ska testa att hålla nere knappen
Stefan

N
Har inga problem med min IFÖ. Det är visserligen en Carezza från 1963 som spolar tio liter per spolning men ändå. :D

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J jani_m70 skrev:
Vi har samma problem med våra IFÖ Sign toastolar på 3 plan som installerades för 7-10 år sen.
Den på plan 2 är en vägghängd och den har från första dagen sipprat vatten om man inte är på knappen och slår. Det är nåt fel med mekanismen så att den inte stänger helt. Vi fick dom installerade av en firma som gick i konkurs.
Har varit i kontakt med IFÖ men dom ber mig bara kontrollera att slangen i cisternen sitter enligt anvisningar.
Har kontrollerat den flera gånger och även justerat utan att det hjälper. Jag orkade inte kontakta IFÖ fler gånger efter 2 samtal. Så nu får vi banka på spolknappen Nästan varje gång för att det ska fungera. Bara frustrerande när barnen glömmer, då rinner det vatten tills nästa ska in o sätta sig i en svinkall toastol.
Min syster har också problemet med rinnande vatten på sin golv-IFÖ. Tydligen så kostar det rätt mycket att fixa den och det behövs dessutom reservdelar då man tillsammans med rörmokaren kom överens om att inte laga den (rörmokaren var där av en annan anledning). Den går ju att använda som den är ändå...

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det låter som det beskrivs två fel på toa-stolen, rinnande ventil och någon fel med spolknapp som ej ger korrekt vattenmängd.
I min värld är det fel som går att fixa. Nya reservdelar är bara en knapptryckning bort.

E etompau skrev:
Det låter som det beskrivs två fel på toa-stolen, rinnande ventil och någon fel med spolknapp som ej ger korrekt vattenmängd.
I min värld är det fel som går att fixa. Nya reservdelar är bara en knapptryckning bort.
Jag har ställt frågan om varför vattenmängd inte är korrekt alla gånger till IFÖ, men har ännu inte fått något svar. Jag återkommer när IFÖ svarat...

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det kan också vara så att spolvattnet inte når runt hela vägen; att det mesta rinner ut baktill i toastolen (bakåt om man sitter) men knappt något kommer till framkanten. Insidan av toan blir då dåligt spolad och det kommer att torka in urin där.

När det luktar, testa att dra med ett papper på kanten där vattnet kommer fram, dvs ytan som är nedåt. Och då mot framsidan på toan, dvs sidan ut mot rummet.

Vad är orsaken om vattnet inte når runt?

Testspolade nämligen och när jag kör kort spolning så sköljer det dåligt på själva kanten en kort sträcka kl två och tio (utifrån att man sitter på stolen). Med lång spolning så når vattnet även dit.

Detta antyder ju att det kan vara så att urindoften kommer från framkanten (stänk) istället för vattenskålen i botten när det luktar.

Kombinerar man detta med att spolningarna ibland blir för korta så kan vi ju ha lukten där då...

Edit: på mina toastolar så betyder detta att enbart lång spolning kan användas om man vill undvika problem med lukt (om detta är orsaken). Det luktar (pun intended) dubbelt designfel här. Och detta på en av de vanligaste toastolarna...

Redigerat:
Jag skulle vilja påstå att grundproblemet är snålspolande toaletter generellt. Själv spolar jag alltid med stora knappen oavsett nummer 1 eller nummer 2 så blir den åtminstone ordentligt spolad några gånger per dygn. På 70tals-ifön i källaren har vi aldrig problem med dålig lukt...

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Köp en toaborste med en borsre för att göra rent under ringen. Brukar samlas mycket snusk där speciellt när man har barn som kissar lite hur som..

Ex denna.

• Vit toalettborste med hållare mot en enfärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller köp en ny ifö utan snuskkant :D rimless tror jag dom heter.

Men grundproblemet är fortfarande att IFÖs toaletter inte kör en full spolcykel varje gång...

L
Har precis samma problem med min helt nya Sign toalett. Extremt störande och kanske bara tur att det är på en toalett som används ofta. Samtidigt ingen trevlig doft när man sitter på toa.

Har exakt samma problem på 3 IFÖ toaletter. Dom är gissningsvis från 2008. Jag har tidigare skrivit ett inlägg i detta forum om det. Fick info från någon att det kan ha varit ett fel med emaljen på några leveranser från IFÖ. Dvs att ytskiktet är något poröst och att det resulterar i lukt. Irriterande hursomhelst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.