Hejsan. =)

Är i farten att ge mig på att sätta upp en solcellsanläggningen hemma i villaträdgården.
Mina förutsättningar att sätta dem på taket är dåliga pga höga körsbärsträd framför huset.

Har spanat fram en anläggning till bra pengar som hamnar på ca 15,5kwp men försäljaren säljer endast växelriktare Growatt som är antingen 10kw eller 15kw. Då jag har 20A huvudsäkringar så får/kan jag ju max ha en växelriktare på 13,8kw för att inte riskera att lösa ut säkringar, så undrar ifall någon vet om Growatts växelriktare har funktionen att manuellt ställa in max AC uteffekt ?

Hittade instruktionsboken till denna växelriktare men vad jag kan se så finns inte funktionen men då man är oerfaren om dessa saker nu så vänder jag mig till er mer kunniga. =)

Här har ni länk nedan till instruktionsboken.

MOD 3-15KTL3-X user manual-English 澳洲-20211201 (amazonaws.com)

Hoppas ni har svaret till mig. =)

Med vänlig hälsning
Peter

Det går att strypa Growatt. Går även att strypa dem dynamiskt med en Smart Meeter.

Dock skall man vara medveten om att Growatt 12 och 15K behöver DC matning för att logga data. Det behöver inte 10K Hybrid. Så man får ingen kurva över förbrukning när inte solen lyser.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Hej

Tackar för svar.

Kan du dock referera till funktionen i instruktionsboken som då finns i länk i mitt förra meddelande ? Kollade en gång till men tycks inte förstå var funktionen finns, inte utan en smartmeter i alla fall.

Please help

Jamp Jamp skrev:
Hej

Tackar för svar.

Kan du dock referera till funktionen i instruktionsboken som då finns i länk i mitt förra meddelande ? Kollade en gång till men tycks inte förstå var funktionen finns, inte utan en smartmeter i alla fall.

Please help
Du måste få hjälp av en som har installatörskonto hos Growatt för att komma åt de menyerna. Står under 6.6.

Den du köpt den av borde ha installatörskonto och kunna hjälpa dig.

Som alltid är jag tacksam för svar och förlåt att jag ältar detta "men" det står vad jag tolkar det som att ifall jag ska kunna använda funktionen så måste jag även ha en smartmeter ?

"This series inverter has integrated export limitation functionality. To use this function, you can connect the Growatt smart meter. For the detailed information, please contact with Growatt"

Och även så står det som nedan.

"The position of export limitation CT or Meter must between the Inverter & Load and gird"

Vad står CT för ?

På ett sätt så skriver de "This series inverter has integrated export limitation functionality." Och då tänker man aha, fan va bra ! men direkt efter så står det "To use this function, you can connect the Growatt smart meter."

Har du Robert-San en Growatt växelriktare med funktionen igång utan en smartmeter för jag vill vara 100% säker innan jag lägger 20.000kr på en riktare och sen blir det kanske fel. =)

Jamp Jamp skrev:
Som alltid är jag tacksam för svar och förlåt att jag ältar detta "men" det står vad jag tolkar det som att ifall jag ska kunna använda funktionen så måste jag även ha en smartmeter ?

"This series inverter has integrated export limitation functionality. To use this function, you can connect the Growatt smart meter. For the detailed information, please contact with Growatt"

Och även så står det som nedan.

"The position of export limitation CT or Meter must between the Inverter & Load and gird"

Vad står CT för ?

På ett sätt så skriver de "This series inverter has integrated export limitation functionality." Och då tänker man aha, fan va bra ! men direkt efter så står det "To use this function, you can connect the Growatt smart meter."

Har du Robert-San en Growatt växelriktare med funktionen igång utan en smartmeter för jag vill vara 100% säker innan jag lägger 20.000kr på en riktare och sen blir det kanske fel. =)
Be din installatör kontakta sin distributör.

Jag är rätt säker på att det går att ställa en fixed exportstrypning utan smart meeter men att du måste ha ett installatörskonto.

Du kan inte starta upp en Growatt om du inte har installatörskonto och det kan du inte få som privatperson.

(Han som har hand om Growatt support för Sverige jobbar på avdelningen jag är ansvarig för.)

CT= Current Transformer, strömtransformatorer.

Bästa svaret

Instruktionsflödesschema för inställning av exportbegränsning för inverter, med textbeskrivning och lösenord.

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Yiihaaaa

Precis det jag letade efter !! ❤️

Nu kan jag känna mig trygg med inköpet (y)

Blev jätteglad då Growatt verkar bra och prisvärt !

Är det försäljaren, i detta fall en försäljare på nätet som kan tillhanda inlogg till mig eller måste det vara elektrikern som begär den ? Eller är det att elektrikern måste kontakta Growatt för att få inlogg ?

Då min elektriker är min granne och lite äldre men har typ alla behörigheter så är han inte så insatt på menyer i en växelriktare tyvärr så försöker forska fram alla detaljer för att förenkla senare.

Är så himla tacksam för din tid och dina svar :giggle:

Redigerat:
Jamp Jamp skrev:
Yiihaaaa

Precis det jag letade efter !! ❤️

Nu kan jag känna mig trygg med inköpet (y)

Blev jätteglad då Growatt verkar bra och prisvärt !

Är det försäljaren, i detta fall en försäljare på nätet som kan tillhanda inlogg till mig eller måste det vara elektrikern som begär den ? Eller är det att elektrikern måste kontakta Growatt för att få inlogg ?

Då min elektriker är min granne och lite äldre men har typ alla behörigheter så är han inte så insatt på menyer i en växelriktare tyvärr så försöker forska fram alla detaljer för att förenkla senare.

Är så himla tacksam för din tid och dina svar :giggle:
Det är installatörerna som får inlogget. Köper du den i Sverige och den kommer från den officiella distributören så kan din återförsäljare hjälpa dig.

Vad heter återförsäljaren du tänker köpa den från?

Tänk också på att Growatt levereras utan dongle för uppkoppling. Den måste läggas till extra.

Har kollat på olika hemsidor men de billigare är sollagret & trygghandel.

De måste ju ha tillgång till dessa uppgifter kan jag tycka. Verkar knepigt att de säljer produkter som sen är låsta för kunden.

Ska kontakta dem senare under dagen (y)

Tack för all din hjälp (y)

Jamp Jamp skrev:
Har kollat på olika hemsidor men de billigare är sollagret & trygghandel.

De måste ju ha tillgång till dessa uppgifter kan jag tycka. Verkar knepigt att de säljer produkter som sen är låsta för kunden.

Ska kontakta dem senare under dagen (y)

Tack för all din hjälp (y)
Kolla så de har importerats via de korrekta kanalerna. Vet dem som köpt direkt från Kina och de har ingen garanti eller support. Går inte ens att koppla upp mot portal.

Stämde av med kollegan som har hand om Growatt supporten för Sverige och det går att ställa exportstrypning i % på dem utan smart meeter.

Han bekräftade också att du måste ha ett installatörskonto hos Growatt för att kunna skapa ett Enduser konto. Utan Enduser konto så kan du starta dem via displayen, men man kan inte få upp den mot portal och molntjänsterna. För att få ett installatörskonto måste man vara registrerad hos Growatt som installatör.

Tack för all din hjälp Robert-san (y) :D

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Har gemene installatör som säljer och installerar växelriktare från Growatt koll på dessa ibställningar tro?! Det är nämligen många därute som installerar(erbjuder) dessa, allt från tvåmansföretag till mellanstora aktörer.

M mortimer skrev:
Har gemene installatör som säljer och installerar växelriktare från Growatt koll på dessa ibställningar tro?! Det är nämligen många därute som installerar(erbjuder) dessa, allt från tvåmansföretag till mellanstora aktörer.
Det är nog inget unikt för Growatt. De som installerar dem kan hur de skruvas upp och hur de startas. Hur de sedan skall individuellt ställas ingår sällan i installationen utan något som man som ägare av anläggningen måste göra utifrån sina preferenser. Vissa gånger ser jag att det i arbetsordern står att de skall export-strypas och då gör montörerna det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.