Jag behöver köpa en ny grovdammsugare, som det ser ut nu står valet mellan festool CTL midi och Bosch GAS 25 L.
Festool kostar ca 5500 inkl. moms med städset och longlife-påse medans Bosch kostar ca 3700 inkl. moms men där ingår förlängningsrör och lite munstycken, dock inte longlife-påse.
Är festool värt nästan 2000kr mer eller finns det någon annan dammsugare som är prisvärd?

Vad ska du ha den till?
Jag hade midin förut men sålde den då den va lite för liten för att gå som grovis och lite för stor för att va smidig.
Lösningen blev en CTL 26 samt en CTL-SYS.

Ganska blandat. Allt ifrån sågspån, gipsdamm, spackeldamm, städa bilen till att koppla till kap&ger-såg och slipmaskiner.
Endast för hemmabruk.
Har tittat lite på ctl26 med men det drog iväg lite för mycket i pris.

Om det är intressant så går Gas 20 går att få från Tyskland för 2000.

Precis, jag köpte en GAS 20 från Tyskland i våras för ca 1700 inkl frakt med diverse munstycken.

Tänk också på att de faktiska volymmåtten skiljer sig en hel del från vad man föranleds att tro. En GAS 25 har tex inte 25 liters aktiv volym. I praktiken skiljde det inte många liter mellan en 20 och 25:a om jag minns rätt.

Jag är helnöjd med min sugare, den något mindre storleken gör den också lättare att lyfta och flytta. Den början var planen att köpa en med eftergång på verktygsuttaget men nu i efterhand är det inget jag saknar.

Jag har en GAS25 som jag köpte från Tyskland. Det känns som en rejäl maskin med bra funktioner. Det enda negativa är att själva städmunstycket känns lite klent och plastigt, men det har förvisso fungerat bra ändå...

Har ni märkt av några nackdelar med GAS?
Ifrån vilken tysk sida köper ni Ifrån?

Här är en jämförelse mellan de två;
Tabell som jämför specifikationerna för GAS 20 och GAS 25 dammsugarmodeller.

De är förvånansvärt lika i specarna och jag kunde inte räkna hem prisskillnaden på det något längre intervallet på påsbyte. I övrigt är maskinerna jämförbara för det du tänkt dig, förutom filterytan som är betydligt större på GAS25, men eftersom de i övrigt har samma specar så spelar det antagligen mindre roll om man kör sugaren kopplad till maskin. Den får ändå inte med sig 100% av såg eller slipdamm från maskinen. 25:an presterar förvisso lite lägre undertryck.

Jag håller med om att konstruktionen med två 0,5 meters rör som skarvas och som man sätter golvmunstycket är lite rappligt, men det fungerar.

Jag köpte min på https://www.baumarkteu.de/
Påsar köper jag på ebay för runt 20 kr/st.

E
Gas 25 ser ut att vara väldigt lik pullman S25. Det är ju förövrigt en fantastisk bra maskin och jag har den på jobbet men skulle behöva en maskin för hemmabruk. Är det någon som testat båda och har några konkreta skillnader/likheter?

Tack för alla svar! Blev tillslut en GAS 25L från baumarkteu.de :D

• Gilla
Polyene och 1 till
  • Laddar…
Som ett bra budgetförslag kan jag rekommendera Einhell TE-VC 1820 SA (mellan 700-1000kr). Den är komplett med rejäla stålrör, 2,5m slang,tyst (70dB) bra förvaring för munstyckena samt har separat kylning för motorn. Jag använder den till alla handmaskiner samt till generell dammsugning av snickarboden under de senaste 3 åren.
Den enda modifikationen jag gjort var att skippa dammsugarpåse och använder ett pappersfilter runt filtret i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.