Hej,
Vi har sen tidigare köpt Biltema grovdammsugare vilket imponerat med tanke på priset men vi har lärt oss den hårda vägen att inte köpa elektronik från denna kedja.
Vi har hyrt Dust Control vid ett större sliparbete då filtret i Biltema dammsugaren sattes igen på nolltid. Dust Control spelade såklart i en helt annan liga med sitt 500 kr filter. Problemet är att dessa dammsugare kostar närmare 10 000 kr vilket inte gör det så värst prisvärt för privatpersoner som inte kör dem dygnet runt.
Så frågan är då vad man bör titta på?
Jag har varit inne på en Kärcher WD 6 P Premium även om den likar Biltemas och även om de numera endast har en 1300w motor. Men så läste jag denna artikeln : https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-grovdammsugare#comment-2428502
Där säger man att en slang på under 3 meter är så gott som värdelös och visst kan jag hålla med om att 2,2 m låter lite när man ska krypa igenom hela bilen.
Det jobbiga med att välja dammsugare är att man kan omöjligt veta bra de verkligen fungerar när de väl utsätts för ett lite påfrestning. Ex så är sugkapacitet i Biltemas dammsugare imponerande men så snart som det börjar komma lite damm i filtret så är det inte mycket att hurra över, detta i kombination med påsar som lätt går sönder så blir det bara frustration.
Så jag skulle uppskatta lite erfarenhet, vad fungerar, vad fungerar inte?
Vi har sen tidigare köpt Biltema grovdammsugare vilket imponerat med tanke på priset men vi har lärt oss den hårda vägen att inte köpa elektronik från denna kedja.
Vi har hyrt Dust Control vid ett större sliparbete då filtret i Biltema dammsugaren sattes igen på nolltid. Dust Control spelade såklart i en helt annan liga med sitt 500 kr filter. Problemet är att dessa dammsugare kostar närmare 10 000 kr vilket inte gör det så värst prisvärt för privatpersoner som inte kör dem dygnet runt.
Så frågan är då vad man bör titta på?
Jag har varit inne på en Kärcher WD 6 P Premium även om den likar Biltemas och även om de numera endast har en 1300w motor. Men så läste jag denna artikeln : https://www.byggahus.se/renovera/valj-ratt-grovdammsugare#comment-2428502
Där säger man att en slang på under 3 meter är så gott som värdelös och visst kan jag hålla med om att 2,2 m låter lite när man ska krypa igenom hela bilen.
Det jobbiga med att välja dammsugare är att man kan omöjligt veta bra de verkligen fungerar när de väl utsätts för ett lite påfrestning. Ex så är sugkapacitet i Biltemas dammsugare imponerande men så snart som det börjar komma lite damm i filtret så är det inte mycket att hurra över, detta i kombination med påsar som lätt går sönder så blir det bara frustration.
Så jag skulle uppskatta lite erfarenhet, vad fungerar, vad fungerar inte?
Jag har en lite dyrare alto-nilfisk som jag tyvärr inte är så nöjd med. Bl.a. en del elektronikproblem just, och den manuella filterrengöringen är mest en leksak. Jag har dock fått gott intryck av Kärchers lite dyrare varianter. Sedan finns ju alltid festools som många verkar väldigt nöjda med.
Jag är själv lite intresserad av en sådan här.
http://www.pricerunner.se/pl/19-2763264/Dammsugare/Kaercher-NT-35-1-Tact-Te-priser
Jag är själv lite intresserad av en sådan här.
http://www.pricerunner.se/pl/19-2763264/Dammsugare/Kaercher-NT-35-1-Tact-Te-priser
Det är jag som påstår att en kort slang är värdelöst. När jag skriver så menar jag att det är en av de parametrar som jag tycker man ska värdera lite högre vid val av dammsugare. Som du märker blir de flesta val drabbade av kompromisser och då kanske du kan leva med 2,2 meter slang?
Jakten på den perfekta dammsugaren är lång och krokig. Har själv två Festoolsugare och visst är de bra på väldigt många punkter men likväl inte perfekta. Klart är att det är svårt att komma billigt undan. Boschs dammsugare har bekanta (med likvärdiga nörderitendenser) talat gott om.
Jakten på den perfekta dammsugaren är lång och krokig. Har själv två Festoolsugare och visst är de bra på väldigt många punkter men likväl inte perfekta. Klart är att det är svårt att komma billigt undan. Boschs dammsugare har bekanta (med likvärdiga nörderitendenser) talat gott om.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag är också ute efter en ny dammsugare, har idag en billig kärsher som suger, iaf precis efter att man bytt filtret🤓
Har sneglat på en CTL MIDI, tråkiga pengar för en dammsugare tycker jag personligen, även om det är bland de billigare från Festool.
Men skulle vara trevligt med en dammsugare som passar till min OF 1010 och även fungerar bra att grovstäda med. Antar att de flesta dammsugare har problem med finfördelat damm så som slipdamm och tegel/putsdamm när man spårar, fixar MIDIn detta?
Jag har dock inte så mycket kvar att spåra här hemma, så är det förödande för dammsugaren får jag väl harva vidare med kärchern det lilla jag har kvar att spåra. Man blir less på att slå ur filtret stup i kvarten bara.
Har sneglat på en CTL MIDI, tråkiga pengar för en dammsugare tycker jag personligen, även om det är bland de billigare från Festool.
Men skulle vara trevligt med en dammsugare som passar till min OF 1010 och även fungerar bra att grovstäda med. Antar att de flesta dammsugare har problem med finfördelat damm så som slipdamm och tegel/putsdamm när man spårar, fixar MIDIn detta?
Jag har dock inte så mycket kvar att spåra här hemma, så är det förödande för dammsugaren får jag väl harva vidare med kärchern det lilla jag har kvar att spåra. Man blir less på att slå ur filtret stup i kvarten bara.
Jag såg en tjej på en mässa en gång som stod med en Kärcher NT-dammsugare och dammsög fin aska ur en behållare. Man hörde hur filtret satte igen i dammsugaren på kort tid, sedan smällde det till tre gånger i dammsugaren och den satte igång att suga igen, en kort stund senare var filtret igensatt av det fina sotet, tre nya smällar, och så där höll det på. Syftet var att visa den automatiska rengöringen av filtret, och ja, det föreföll effektivt kan jag säga. Om det är lika effektivt "i verkligeheten" som på mässan, vet jag inte.
Någon som har erfarenhet av Milwaukee dammsugare? Hittade denna : http://www.proffsmagasinet.se/byggt...e/milwaukee-as-2-250-elcp-universaldammsugare
Den har över 3 meter slang och har en clear-press rengöringssystem. Den låter en hel del som Kärcher men då med längre slang.
Den har över 3 meter slang och har en clear-press rengöringssystem. Den låter en hel del som Kärcher men då med längre slang.
Clear-press låter annars som rengöringssystemet från Alto-Nilfisk, där man håller för slangen och trycker på en knapp. Det gör dock ingen större skillnad, tämligen värdelöst.snowjim skrev:
Skulle vilja slå ett slag för "Shop-Vac". Jag har en Shop-Vac Ultra 30 S, som fungerat pålitligt i 7-8 år. Sånär som på motorn är dammsugaren byggd helt i plast, men i mitt tycke så välkonstruerad att detta bara är en fördel i och med lägre vikt. Har eluttag för automatisk start tillsammans med elverktyg, fungerar som våtdammsugare, kan köras med/utan påse och/eller HEPA-filter. Det enda jag tycker kunde varit bättre med dammsugaren är slangen, vilken känns lite tunn och klen samt är rätt bra på att bygga upp statisk laddning.
Tror att "min" modell utgått, men verkar fortfarande finnas hos Conrad till ett lågt pris (jämfört med vad jag gav):
http://www.conrad.se/V%E5t-%2Ftorrd...1800-W-30-l.htm?websale8=conrad-swe&pi=816023
Mvh, Magnus
Tror att "min" modell utgått, men verkar fortfarande finnas hos Conrad till ett lågt pris (jämfört med vad jag gav):
http://www.conrad.se/V%E5t-%2Ftorrd...1800-W-30-l.htm?websale8=conrad-swe&pi=816023
Mvh, Magnus
Verkar ha liknande konstruktion som den Biltema jag har nu, d.v.s ett runt litet filter. Kan inte se att den har någon funktion för att rensa filtret vilket känns som en viktig punkt. Biltema dammsugaren klarade sig verkligen inte länge när jag slipade stengolv, man fick försöka slå rent filtret 1 gång var 5 minut typ men visst det kan ha med att dammsugarpåsarna höll så dåligt skick att de gick sönder. Den maskinen jag hyrde kunde köra väldigt mycket längre tack vare ett filter som var sådär 2-3 gånger så stort. Oavsett så resulterade båda maskinerna i att man behövde rengöra filtret manuellt vilket var allt annat än lätt, oftast försökte man bara slå ur dammet men i längden förstör det filtret snabbare. Så om det finns funktion som hyfsat effektivt rensar ur filtret så är det merän välkommet.axn skrev:Skulle vilja slå ett slag för "Shop-Vac". Jag har en Shop-Vac Ultra 30 S, som fungerat pålitligt i 7-8 år. Sånär som på motorn är dammsugaren byggd helt i plast, men i mitt tycke så välkonstruerad att detta bara är en fördel i och med lägre vikt. Har eluttag för automatisk start tillsammans med elverktyg, fungerar som våtdammsugare, kan köras med/utan påse och/eller HEPA-filter. Det enda jag tycker kunde varit bättre med dammsugaren är slangen, vilken känns lite tunn och klen samt är rätt bra på att bygga upp statisk laddning.
Tror att "min" modell utgått, men verkar fortfarande finnas hos Conrad till ett lågt pris (jämfört med vad jag gav):
[länk]
Mvh, Magnus
Sen kan man såklart fundera på om man ändå ska hyra dammsugare när man gör större jobb men oavsett vad så vill man nog ändå ha en dammsugare som är bättre än Biltemas.
Ska jag hyra maskin vid slipning av stengolv o liknande då tycker jag nog att dammsugaren inte bör kosta merän 1500-2000 kr. Kan man dock köpa en som ersätter en hyr maskin så kan man väl tänka sig 4000 kr men jag tror egentligen inte det räcker. En hyrmaskin verkar oftast kosta runt 8000-10 000 kr och de är så pass billiga att hyra(när man väl har ett filter).
Med kombinationen påse och HEPA-filter har jag dammsugit stora mängder slipdamm och betongrester utan problem. Kommer endast ihåg en gång då påsen gått sönder, men då hade jag råkat suga in vatten i påsen. Någon gång har jag använt dammsugaren utan påse och då blir så klart filtret igensatt. Har då rengjort med tryckluft. Påsarna till Shop-Vac är ganska dyra tyvärr...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag slog till på en CTL MIDI från Festool, blir att provköra den imorgon när jag ska spåra lite i sovrummet. Kändes väldigt gedigen mot för vår billiga Kärcher.
Den där rengöringsfubktionrn som thomasx nämner har pappa på din ena Kärcher, har dock bara använt den till sågspån så vet inte hur det fungerar.
Den där rengöringsfubktionrn som thomasx nämner har pappa på din ena Kärcher, har dock bara använt den till sågspån så vet inte hur det fungerar.
Verkar inte ha någon automatisk rengöring tyvärr, ska man ha det så får man upp till Festool Cleantex CTL 26AC men då verkar den till och med rengöra filtret med en given intervall. 5600 kr känns dock lite väl mycket för en dammsugare.richardtenggren skrev:Jag slog till på en CTL MIDI från Festool, blir att provköra den imorgon när jag ska spåra lite i sovrummet. Kändes väldigt gedigen mot för vår billiga Kärcher.
Den där rengöringsfubktionrn som thomasx nämner har pappa på din ena Kärcher, har dock bara använt den till sågspån så vet inte hur det fungerar.
Min erfarenhet är att dammsugar m fint stoft med en maskin som antingen inte har någon påse som skyddar filtret eller om påsarna går sönder lätt(som Biltema) så blir filtret fullt på 10-15 min och att rengöra filter manuellt är ett ganska omfattande jobb som man dessutom inte gärna gör där man vill ha rent. På de 2 jag jobbat med så har jag fått gå ut för att slå filtret rent och det dammar ganska bra, i vissa fall har man någon form av tyg påse som filter men även den får man slå ren.
Så för min del vill jag ha någon maskin som rengör filtret själv, det är trotts allt en grovdammsugare.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jo jag vet, men tyckte det blev för mycket pengar med en 26AC. Min vän som håller på bygger och har spårat har en äldre Festooldammsugare utan AC och det fungerade fint för honom. Det är väldigt få meter jag ska spåra med, så den är inte inköpt för ändamålet.
Tror man måste upp i prisnivå för att få bra fungerande filterrengöring, därför nöjde jag mig med denna
Tror man måste upp i prisnivå för att få bra fungerande filterrengöring, därför nöjde jag mig med denna