trattalask
Ingen aning om billiga alternativ. Men min CTL26 har samma filter som CTM26 som är m-klassad. Det som saknas för M-klass är flödesvakt som varnar ifall flödet blir för dåligt.

Finns även hepa-filter att sätta i.

Purre
High Performance HF CT är HEPA-filter. Finns inget bättre filter att köpa utan bara ett sämre.

Har nu provat Kärcher dammsugaren nere i hobbyrummet och man får ju säga att den är effektiv. Jag misstänker att problemen kommer troligen först när man börjar dammsuga fint damm i större mängder.

Ska jag säga något negativt så anser jag att röret och mustycket för golv är onödigt tungt jämfört med ex Miele dammsugaren vi har där ändå munstycket är större. Dessutom är den ganska trög att dammsuga golvet med men det är nog standard för grovdammsugare. Är lite frågande till när borsten och när plastlisterna ska användas? Plastlisterna verkar vara klart sämre på vanligt golv, kanske är de till för vatten men såfall känns det som att de bara kommer putta det framför sig?

Förövrigt städade jag ur pannan med Biltema dammsugaren och den suger faktiskt riktigt bra för priset, det är inte långt ifrån Kärscher. Problemet är dock att påsarna går isönder hela tiden! Denna gången använde jag en virvelvind där man kan få en "ryckig körning" när man drar sugen över golvet, kanske är det detta som drar sönder påsen, helt värdelöst är det iallafall! Biltema tar som vanligt inte sitt ansvar.

snowjim skrev:
....Är lite frågande till när borsten och när plastlisterna ska användas? Plastlisterna verkar vara klart sämre på vanligt golv, kanske är de till för vatten men såfall känns det som att de bara kommer putta det framför sig?...
Borsten använder du när du torrsuger och gummilisterna (antar att det inte är någon hård plast vi pratar om) när du suger vått. Om underlaget är jämnt gör gummilisterna en otrolig skillnad. Jag vill inte gå så långt som att säga att det blir torrt, men du får upp det mesta.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Martin_B
Lite äldre tråd, men för att svara på TS rubrik "Grovdammsugare som håller måttet?"
Så blir svaret: Industridammsugare!

Och då i synnerhet någon med dubbla filter varav en kanalfilter och en HEPA filter.

Om man skall dammsuga stendamm, betongdamm, tegeldamm, och sådant grymt, för dammsugare, svårhanterligt damm, så måste det i princip till en dammsugare med kanalfilter.

Medan t.o.m den lite finare Nilfisken, Kärchern, blå Boschen eller t.o.m Festo'n kämpar sig glödhet för att till slut knappt suga alls, vid hantering av exempelvis fint betongdamm, så kör en industridammsugare med kanalfilter bara på utan en suck. Känner man att den har liiite sämre sugeffekt efter en hel dags arbete, kan man om man har lust använda den automatiska filterrengöringen som tar några sekunder, för att åter få full effekt (JA! filterrengöringen i vissa industridammsugare fungerar verkligen, till skillnad från exempelvis på en Kärcher).

Av erfarenhet vet jag att exempelvis dansktillverkade Ronda håller måttet. Finns med två, eller t.o.m 3 sugturbiner om man så önskar (3 turbiner kräver 3-fas dock). Dessa finns med HEPA filter, varför de i princip lämnar noll damm vid utblåset. De är såpass starka att man kan suga jord, stenar och makadam med utan problem.

Sedan finns några andra märken också som jag inte är så bekant med. Men skall man ha riktiga grejer är det industridammsugare som gäller!

Martin_B
Vill också bara tillägga att de Dust Control maskiner jag har hyrt vid betongslipning, borrning i sten osv. inte har klarat damm lika bra som Ronda maskinerna jag har jobbat med. Dust Control-varianterna jag har använt har förlorat en stor del av sin sugförmåga efter en stund i alla fall.
Detta är förmodligen p.g.a det unika kanalfiltret som Ronda använder sig av. Tror den är vida överlägsen för just sten- och betongdamm i alla fall. Verkar dock som att det filtret fungerar utmärkt på all annan damm också.

Jag ska inte säga att jag läst hela tråden, men jag vill också slå ett slag för industridammsugare. Jag har själv en (eller ja, två stycken faktiskt) Nilfisk GM 82. Kan köpas för omkring 1500 kr på blocket.se vid rätt tillfälle. Jag har använt en av mina till att slipa bort fix och fog efter klinker och därefter jämna till betongen vilket gick galant. Den som orkar googla lägger säkert märkte till att motordelen är samma som på Nilfisk gamla klassiska kontorsdammsugare. Detta är en "vanlig" dammsugarmotor och borde inte tåla denna misshandel, men det gick bra ändå. Troligtvis är de det stora bomullsfiltret som räddar maskinen, detta skakas enkelt när man tar paus i arbetet, jag märkte inga problem med sugförmågan under den tiden jag orkade sträckjobba.

Till nackdelarna hör:

Tunga som f.., man bör vara två om man behöver bära den längre sträckor.
DYYYRA reservdelar, det är billigare att hitta en ny bättre begagnad maskin.
Suger ej vatten, men hur ofta behöver man det? Jag har en billig kärcher som får rycka in när det behövs, ungefär en gång om året i snitt...

Fördelarna då?

Väldigt robusta maskiner.
Sugeffekten går inte att jämföra med konsumentmaskiner.
Bra prestanda per krona i mina ögon.

Kul att du är nöjd med din dammsugare. På beskrivningen gissar jag att det blir en kontinuerlig rensning av förfiltret i en Ronda pga att turbulensen hela tiden skakar om ”korvarna” och ger någon slags rensning. Det jag inte fattar är hur det kan vara så otroligt mycket effektivare än hur det fungerar i tex en Dustcontrol, man drar några gånger i filterrensflärpen och så har man blåst av förfiltret?

Men är det inte så enkelt bara att man kopplar på en virvelvind innan dammsugaren? Har använt en sådan för att suga kolstoft från vår pelletspanna i något år nu och det fungerar väldigt bra. Mycket lita kol tar sig vidare till dammsugaren.

Det är såklart en nackdel att det blir en extra tunna att hålla koll på men det blir mycket billigare i både inköp och reservdelar.

Martin_B
nanowire nanowire skrev:
På beskrivningen gissar jag att det blir en kontinuerlig rensning av förfiltret i en Ronda pga att turbulensen hela tiden skakar om ”korvarna” och ger någon slags rensning. Det jag inte fattar är hur det kan vara så otroligt mycket effektivare än hur det fungerar i tex en Dustcontrol, man drar några gånger i filterrensflärpen och så har man blåst av förfiltret?
Stämmer bra, de är praktiskt taget självrengörande p.g.a kanalfiltret. De där "korvarna" som du kallar de, eller närmare bestämt "tuberna" är någon sorts tålig filtermaterial som påminner om läder till utseendet, som är sydda och spända runt tjocka fjädrar. Materialet är dessutom teflonbehandlat för att inte damm skall fastna så lätt. Varje sådan tub innehåller en lång fjäder då alltså.

Så de är väldigt flexibla och rör sig.
När man använder rengöringseffekten så skapas det ett otroligt sug varpå fjädrarna kontraherar. När man släpper den där lilla luckan så hoppar fjädrarna tillbaka och i den här proceduren försvinner nästan all damm från filterväggarna. Det lilla som blir kvar är en liten hinna med damm, som ändå tillkommer bara efter några sekunders dammsugning. Om man är helt nojjig kan man ta bort filtret och blåsa helt rent. Men det är bara slöseri med tid, för den där dammhinnan är tillbaka på några sekunder som sagt, och förändrar i princip inte sugeffekten alls.

Jag gissar att kanalfiltret är mer effektivt än på Dust Control, av den anledningen att den är slät på ytan, istället för att se ut som ett dragspel, som de flesta filtren ser ut. I de där dragspelsfiltren fastnar damm betydligt lättare mellan varje fack, eller i varje "dal" eller vad man skall kalla det.

Kammare nummer 2 på en Ronda med kanalfilter är alltid i princip helt ren. Så effektivt är kanalfiltret. Den fångar upp alla partiklar som är större än 0,005 mm! I samma kammare sitter sedan ett HEPA filter, som ser ut som de där traditionella dragspelsfiltren, och den i sin tur tar resterande dammpartiklar, som är så små att de inte syns. Den fångar upp alla partiklar som är större än 0,0003 mm!
Till motorn kommer det således alltid nästan helt ren luft.

Info: https://broendum.com/en/insight/

Martin_B Martin_B skrev:
Stämmer bra, de är praktiskt taget självrengörande p.g.a kanalfiltret. De där "korvarna" som du kallar de, eller närmare bestämt "tuberna" är någon sorts tålig filtermaterial som påminner om läder till utseendet, som är sydda och spända runt tjocka fjädrar. Materialet är dessutom teflonbehandlat för att inte damm skall fastna så lätt. Varje sådan tub innehåller en lång fjäder då alltså.

Så de är väldigt flexibla och rör sig.
När man använder rengöringseffekten så skapas det ett otroligt sug varpå fjädrarna kontraherar. När man släpper den där lilla luckan så hoppar fjädrarna tillbaka och i den här proceduren försvinner nästan all damm från filterväggarna. Det lilla som blir kvar är en liten hinna med damm, som ändå tillkommer bara efter några sekunders dammsugning. Om man är helt nojjig kan man ta bort filtret och blåsa helt rent. Men det är bara slöseri med tid, för den där dammhinnan är tillbaka på några sekunder som sagt, och förändrar i princip inte sugeffekten alls.

Jag gissar att kanalfiltret är mer effektivt än på Dust Control, av den anledningen att den är slät på ytan, istället för att se ut som ett dragspel, som de flesta filtren ser ut. I de där dragspelsfiltren fastnar damm betydligt lättare mellan varje fack, eller i varje "dal" eller vad man skall kalla det.

Kammare nummer 2 på en Ronda med kanalfilter är alltid i princip helt ren. Så effektivt är kanalfiltret. Den fångar upp alla partiklar som är större än 0,005 mm! I samma kammare sitter sedan ett HEPA filter, som ser ut som de där traditionella dragspelsfiltren, och den i sin tur tar resterande dammpartiklar, som är så små att de inte syns. Den fångar upp alla partiklar som är större än 0,0003 mm!
Till motorn kommer det således alltid nästan helt ren luft.

Info: [länk]
Har du fått den svenska agenturen? ;)

Om du måste trycka på en knapp för att aktivera filterrengöringen är det inte annorlunda än tex DC eller Pullman.
Men förfiltret är annorlunda. Konstruktionen ser lite komplicerad ut, vad kostar det?

Martin_B
nanowire nanowire skrev:
Har du fått den svenska agenturen? ;)
Haha precis, man kan ju nästan tro det :D

nanowire nanowire skrev:
Om du måste trycka på en knapp för att aktivera filterrengöringen är det inte annorlunda än tex DC eller Pullman.
Men förfiltret är annorlunda. Konstruktionen ser lite komplicerad ut, vad kostar det?
Nej filterrengöringsprincipen är säkert exakt samma som på andra maskiner. Skillnaden är ju förfiltret som du säger, vilket också bidrar till att filterrengöringen blir effektivare. Så upplever jag det i alla fall.

Vad kostar vad? Maskinen eller filtret? Fast oavsett så har jag tyvärr inte exakt pris. När jag söker nu så hittar jag bara ett företag i Sverige som säljer de. Annars får man nog beställa från Danmark där de tillverkas. Ibland har jag sett sådana på blocket. Jag vet dock att kanalfiltret är väldigt dyrt, kostar runt 5-6000 kr någonting. Maskinerna runt 20.000 kr, vissa uppemot 30.000 kr.

Så det är inget för hobbysnickaren precis :D Men om man hittar en billig begagnad så tycker jag det kan vara väl värt att köpa en sådan, än exempelvis konsumentvarianterna från Kärcher eller Nilfisk... för de suger, och då menar jag inte bokstavligen :rofl:

Martin_B
Martin_B Martin_B skrev:
Haha precis, man kan ju nästan tro det :D

Nej filterrengöringsprincipen är säkert exakt samma som på andra maskiner. Skillnaden är ju förfiltret som du säger, vilket också bidrar till att filterrengöringen blir effektivare. Så upplever jag det i alla fall.

Vad kostar vad? Maskinen eller filtret? Fast oavsett så har jag tyvärr inte exakt pris. När jag söker nu så hittar jag bara ett företag i Sverige som säljer de. Annars får man nog beställa från Danmark där de tillverkas. Ibland har jag sett sådana på blocket. Jag vet dock att kanalfiltret är väldigt dyrt, kostar runt 5-6000 kr någonting. Maskinerna runt 20.000 kr, vissa uppemot 30.000 kr.

Så det är inget för hobbysnickaren precis :D Men om man hittar en billig begagnad så tycker jag det kan vara väl värt att köpa en sådan, än exempelvis konsumentvarianterna från Kärcher eller Nilfisk... för de suger, och då menar jag inte bokstavligen :rofl:
Intressant, kul med teknikutveckling. Men eftersom förfiltret till en dc kostar ca 400kr och fungerar fantastiskt så känns det verkligen inte relevant att ens fundera på :p Filter bör man nog för övrigt byta om man köper begagnat och sådana följer med, kan ju använts till asbest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.