Hej

Är ute efter en ny grovdammsugare , budget max 2500

Har sneglat lite på nilfisken , men även mv6

Eller är det nåt annat man ska titta efter ?

Köpte en Nilfisk Multi 30T VSC Inox 30 l 1800 W på Jula igår 1999 kr. Detta var en klar uppgradering från min gamla Nilfisk / Alto Aero 840a.

Jag köpte en Nilfisk Aero 26-2L PC och är väldigt nöjd..
Mjukstart, längre slang än MV6, variabel motorhastighet, damm-klassad.

LÄNK

Föredömligt recencerad av martin43 HÄR

• Gilla
dunken
  • Laddar…
Köpte en Nilfisk multi 30T VSC Inox, men upptäckte för sent att autostarten inte fungerar med min Bosch GCM 8 SJ. Men i övrigt fungerar den finfint.

Har själv behov av en bra grovdammsugare för slipning och allmän dammupptagning. Köpte en Biltema gravid tidigare som var totalt värdelös, nästan ett skämt. Kommer använda den sällan men har höga krav på den när den väl ska användas då vi har både allergiker och småbarn hemma. Har behov av en riktigt bra sugupptagningsförmåga och dammhantering men kommer använda den rätt sällan så behöver inte vara gjord för konstant användande.

Köpte en MV 6 P Premium igår på Swedols katalogsläpp för 2000 kr (25% rabatt) men är inte övertygad. Ligger fortfarande i bilen ouppackad. Det man kan säga om MV 6 är att den är rätt hög och ej dammklassad (enligt Kärcher representaten berodde det bara på att undvika kostnaden för själva certifieringen) men jag ville ha någon med variabel sugkraft och då fanns det inte så många att välja på. Filtret på MV 6 är rätt litet och reningsfunktionen är sådär enligt Kärcher representanten (han föredrog deras professional serie såklart).

Det som gör mig mest skeptisk är dock att de varken anger luftmängd eller vakuum i specifikationen utan anger upplevd effekt till 2000 W jämfört med deras föregående års modeller (?!). Säger ju i princip ingenting. De anger heller inte filtrerarea eller annat som kan ge en vettig bild av dess förmåga. Känns rätt oseriöst.

Vet inte om det hjälper dig men jag lutar att lämna tillbaka Kärchern och köpa en Nilfisk Aero 26-2L PC istället. Hade helst velat ha en Festool CTL 26 men de ligger på tok för dyrt. CTL Midis sugkraft verkar vara jämförbar med Nilfisken men ligger en bra bit över tusenlappen extra i pris. Nilfisken verkar ha både bra storlek och bra effekt.

Har även sneglat på Einhells grovdammsugare men är lite bränd efter Biltema fadäsen.

Redigerat:
Tackar för responsen , såg nu att jula sålde mv6 p för 1995:-

Då skiljer det ändå 1000 kr mellan aero 26-2l o mv6

Men klart är då mv6 "skit" så spelare det mindre roll

Hurdana är einhells i samma prisklass ?

Einhells TE-VC 2230 SA kostar runt 1600 så den är ju ett litet snäpp ner i pris. Har helt ok spec med ok vakuum och bra luftflöde men ej testat den själv. Verkar dock ha bra omdöme här på forumet. Jag skulle nog köpt den om det inte var för att den saknar reglerbar sugförmåga som jag behöver till mina Festool excenterslipar.

Nilfisken finns ju för 2700 (inkl. frakt) på Strands så det blir ingen jätteskillnad. Det känns som att det är en tusenlapp upp mellan Einhell och Nilfisk och sen är det en tusenlapp mellan Nilfisk och Festool Mini. Det är det som gör beslutet svårt.det jag nu brottas med är om jag ska gå upp från Nilfisk till Festool men det tar emot budgetmässigt.

Redigerat:
Glöm inte att Festoolarna kommer utan städset. Med det sagt, har jag två CTL22:or, och de kommer nog stt hålla min tid ut. Jag räknar då med ca 40 års hobbyanvändning. Well, do the math...

Ja har en nilfisk milto 20t som ja varit nöjd med. Fast slangen på 1,9m är katastrof.. 3,50 längder som nifisk 26 pc har är minimum om man ska koppla maskiner till känner jag. Är ni nöjda fortfarande med denna? Även kärscher har bara 2,20m lång slang. Fatta ej varför dom ha så korta slangar. Är det fasta sågar är det en annan femma. Men ska man såga en 3 meter lång bräda så blir det bökigt, när man måste dra med sig hela dammsugaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.