22 223 läst ·
40 svar
22k läst
40 svar
Söker en "lite bättre men prisvärd" grovdammsugare, finns nåt annat än Festool? :)
Jag mätte ju inte invändigt på tillbehören, sen kan du nog se mellan fingrarna ang dom där 0,25...martin43 skrev:
Det blev väl inget optimalt mätresultat när man lägger ett skjutmått löst...
Du har nästan rätt, det har varit kalibrerat en gång i tiden, men den ena spetsen klarade inte en"besiktning" så jag fick ta hem det.....
Edit:
Påsar till min Aero beställde jag på BollnäsBilvård
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Tänkte på en sak o blev nyfiken....hur ska du få vatten till munstycket?? de sk textiltvättarna har ju en separat vattentank som "trycker" fram vattnet i/till munstycket....det har varken Aeron, MV6 eller någon annan "vanlig" grovdammsugare...martin43 skrev:
Redigerat:
En separat vattentank och pump så klart. 
Har en liten 12V-membranpump som är perfekt för ändamålet, den går upp till 5 bar och har lagom flöde.
Får köpa en till dammsugarslang och modda den så att den blir Nilfisk i ena änden och Kärcher i andra (det ingår 1,5m Kärcher-slang i bilvårdskitet så då har jag löst det också).
Lite kul vore ju att dra den lilla vattenslangen (diam 8 mm) inuti dammsugarslangen och lägga behållaren för tvättmedlet INUTI dammsugaren.
Eftersom det ska användas typ 2 gånger per år blir det nog att göra en enkel sak att hänga utanpåpå dammsugaren vid behov.
Har en liten 12V-membranpump som är perfekt för ändamålet, den går upp till 5 bar och har lagom flöde.
Får köpa en till dammsugarslang och modda den så att den blir Nilfisk i ena änden och Kärcher i andra (det ingår 1,5m Kärcher-slang i bilvårdskitet så då har jag löst det också).
Lite kul vore ju att dra den lilla vattenslangen (diam 8 mm) inuti dammsugarslangen och lägga behållaren för tvättmedlet INUTI dammsugaren.
Eftersom det ska användas typ 2 gånger per år blir det nog att göra en enkel sak att hänga utanpåpå dammsugaren vid behov.
Nu har jag fått hem den. Nilfisk Alto Aero 26-2L PC EU.
+Sugförmågan, framförallt skapar den mycket undertryck. Man kan hålla en påse framför insuget så säger det tjoff och den mosas igenom slangen. Riktigt bra.
+Den välter inte när man drar i slangen, även när den är tom.
+Elsladden inger förtroende.
+Behållaren blir som en hink med handtag när man tar bort motorn, vilket gör det lätt att tömma den.
+Bra fördröjning på verktygsautomatiken.
+Mjukstarten funkar klockrent.
+Känns i allmänhet lätthanterlig.
+Praktiskt med platt topp med handtag.
+Stort område på hastighetsregleringen.
+Trots att de bakre hjulen helt saknar lager och bara glider plast mot plasti ett plasthål (!!) rullar den lätt och smidigt.
+Snygg.
+Lång slang.
+/-Allt är 100% plast, men det känns ändå som att den kommer att hålla ett tag och att plasten är av en bra kvalitet.
+Filterkassetten verkar täta ordentligt=inget smiter förbi.
+Lätt att byta filterkassett.
+Påsarna verkar vara av bra kvalitet (dammtäta).
+Push and clean verkar fungera bra
+Med grovdammsugarslang (50mm) tror jag den här blir ett monster som klarar vad som helst.
+Medföljande verktygsförvaringslåda utgör perfekt behållare för pumpen och vattentanken till textilvårdsmaskinsuppgraderingen jag ska göra (som Kärcher SE4002).
+Multifituttaget för slangen är bara ett runt hål vilket gör det lätt att trycka i andra slangar, t.ex. en gammal Electrolux-slang som man monterat en vattenslang på och ett munstycke från Kärcher SE 4002.
-Ganska hög ljudnivå, blåsuttaget släpper igenom mycket ljud, att täppa för det verkar inte påverkar suget så mycket men det blir tystare.
-Blåsfunktionen är rätt dålig, det pyser lite överallt på andra ställen när man använder den och blåset är inte bättre än på min Volta på 550W från 1972.
-Kopplingen mellan slang och handtag är nog det första som går sönder. Verkligen billig plastskit. Den är redan nött.
-Alla tillbehör är billigast möjliga plastaskit, men de fungerar fint.
-Går inte att montera tilbehör direkt på slangen som på kärcher (för att slippa böjen och spara plats t.ex. vid städning av bil)
-3,5 m ganska tunn slang stryper flödet en del även om det blir mycket kvar.
-lite diffus passning av motordelen på behållaren, är nog en vanesak.
-ingen vanlig mjukborste medföljer, endast en stor platt mjukborste som ändå aldrig kommer åt där man vill.
-36 mm gör anslutningen lagom mycket för tjock så att inga vanlig 35mm-tillbehör passar
-Det står inte Nilfisk Alto på behållaren, den är helt anonym?? Brukar ju stå det.
-Grovdammsugarslang 50 mm från Nilfisk kostar 4000 spänn!?
Sammanfattat ett bra köp om kvaliteten visar sig motsvara priset, dvs att elektronik, motor och de viktigaste plastdelarna på själva dammsugaren håller. Blåsfunktionen kunde de ha struntat i och dämpat ljudet istället. Känns trots plastiga tillbehör som att själva maskinen är ganska gedigen.
+Sugförmågan, framförallt skapar den mycket undertryck. Man kan hålla en påse framför insuget så säger det tjoff och den mosas igenom slangen. Riktigt bra.
+Den välter inte när man drar i slangen, även när den är tom.
+Elsladden inger förtroende.
+Behållaren blir som en hink med handtag när man tar bort motorn, vilket gör det lätt att tömma den.
+Bra fördröjning på verktygsautomatiken.
+Mjukstarten funkar klockrent.
+Känns i allmänhet lätthanterlig.
+Praktiskt med platt topp med handtag.
+Stort område på hastighetsregleringen.
+Trots att de bakre hjulen helt saknar lager och bara glider plast mot plasti ett plasthål (!!) rullar den lätt och smidigt.
+Snygg.
+Lång slang.
+/-Allt är 100% plast, men det känns ändå som att den kommer att hålla ett tag och att plasten är av en bra kvalitet.
+Filterkassetten verkar täta ordentligt=inget smiter förbi.
+Lätt att byta filterkassett.
+Påsarna verkar vara av bra kvalitet (dammtäta).
+Push and clean verkar fungera bra
+Med grovdammsugarslang (50mm) tror jag den här blir ett monster som klarar vad som helst.
+Medföljande verktygsförvaringslåda utgör perfekt behållare för pumpen och vattentanken till textilvårdsmaskinsuppgraderingen jag ska göra (som Kärcher SE4002).
+Multifituttaget för slangen är bara ett runt hål vilket gör det lätt att trycka i andra slangar, t.ex. en gammal Electrolux-slang som man monterat en vattenslang på och ett munstycke från Kärcher SE 4002.
-Ganska hög ljudnivå, blåsuttaget släpper igenom mycket ljud, att täppa för det verkar inte påverkar suget så mycket men det blir tystare.
-Blåsfunktionen är rätt dålig, det pyser lite överallt på andra ställen när man använder den och blåset är inte bättre än på min Volta på 550W från 1972.
-Kopplingen mellan slang och handtag är nog det första som går sönder. Verkligen billig plastskit. Den är redan nött.
-Alla tillbehör är billigast möjliga plastaskit, men de fungerar fint.
-Går inte att montera tilbehör direkt på slangen som på kärcher (för att slippa böjen och spara plats t.ex. vid städning av bil)
-3,5 m ganska tunn slang stryper flödet en del även om det blir mycket kvar.
-lite diffus passning av motordelen på behållaren, är nog en vanesak.
-ingen vanlig mjukborste medföljer, endast en stor platt mjukborste som ändå aldrig kommer åt där man vill.
-36 mm gör anslutningen lagom mycket för tjock så att inga vanlig 35mm-tillbehör passar
-Det står inte Nilfisk Alto på behållaren, den är helt anonym?? Brukar ju stå det.
-Grovdammsugarslang 50 mm från Nilfisk kostar 4000 spänn!?
Sammanfattat ett bra köp om kvaliteten visar sig motsvara priset, dvs att elektronik, motor och de viktigaste plastdelarna på själva dammsugaren håller. Blåsfunktionen kunde de ha struntat i och dämpat ljudet istället. Känns trots plastiga tillbehör som att själva maskinen är ganska gedigen.
Redigerat:
Jag håller med dig om alla + på din lista... och det räcker gott för mig....
På minus/irritation sidan:
-Borsten, som du nämner känns väldigt "fel"...där skulle man haft en vinklad borste typ den man har till den vanliga dammsugaren..
- Vridringen som öppnar spjället mellan böjen o slangen sitter dumt till, vet inte hur många ggr jag öppnat den omedvetet...
-Golvmunstycket som följde med är nog mest anpassat för vatten, det måste till ett annat för att dammsuga garage o pannrum.
Tror den uppfyller mina framtida krav på sugare, iaf om man ska hålla sig runt/under 3K....
På minus/irritation sidan:
-Borsten, som du nämner känns väldigt "fel"...där skulle man haft en vinklad borste typ den man har till den vanliga dammsugaren..
- Vridringen som öppnar spjället mellan böjen o slangen sitter dumt till, vet inte hur många ggr jag öppnat den omedvetet...
-Golvmunstycket som följde med är nog mest anpassat för vatten, det måste till ett annat för att dammsuga garage o pannrum.
Tror den uppfyller mina framtida krav på sugare, iaf om man ska hålla sig runt/under 3K....
Instämmer!
Står det Nilfisk Alto på din behållare på framsidan?
Googlade och på bilderna så står det ju faktist Nilfisk Alto, Aero 26 på framsidan till vänster.
Detta stör jag mig faktiskt på då texten är snygg silver och det ÄR ju en Nilfisk-Alto Aero 26, inte en Aeroflot 62 för 300kr.
Står det Nilfisk Alto på din behållare på framsidan?
Googlade och på bilderna så står det ju faktist Nilfisk Alto, Aero 26 på framsidan till vänster.
Detta stör jag mig faktiskt på då texten är snygg silver och det ÄR ju en Nilfisk-Alto Aero 26, inte en Aeroflot 62 för 300kr.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Skulle behöva lite råd kring val av grovdammsugare. Ända två kraven jag har är att det finns start/stopp automatik och passar att ansluta smidigt till Blå Bosch verktyg såsom kap/ger, sänksåg och sticksåg.
Är det en Bosch GAS 20L som gäller? Lite över min budget även om det köps från Tyskland (1600-1700kr typ) dock. Hade tänkt mig max 1500 men kan sträcka på budgeten ifall Boschen är det solklara valet??
Är det en Bosch GAS 20L som gäller? Lite över min budget även om det köps från Tyskland (1600-1700kr typ) dock. Hade tänkt mig max 1500 men kan sträcka på budgeten ifall Boschen är det solklara valet??
Själv köpte jag en Kärcher MV6 för ett tag sedan och den lever upp till specifikationerna, priset har jag heller inte några synpunkter på. Det till trots så skulle jag gjort ett annat val idag på grund av formfaktorn. Mitt råd nedan kan antagligen appliceras på många märken.
Jag har nu harvat mig igenom de skitigaste delarna (damm, rivmassor, spån etc.) av en större renovering och stör ihjäl mig på dammsugarens viktfördelning. Maskinen är hög och smal med små hjul och motorn (vikten) högst upp. Den är extremt tippvillig så fort den rullar emot en förlängningskabel e.d. på golvet, vilket den såklart gör konstant under en renovering.
Nu är kåken avjämnad och avstädad men så fort kabeln kommer ivägen så brakar den i backen. Mitt nästa köp blir en låg modell som du kan dra över stock och sten, så får denna förpassas som en stationär sug vid sågbordet.
Jag har nu harvat mig igenom de skitigaste delarna (damm, rivmassor, spån etc.) av en större renovering och stör ihjäl mig på dammsugarens viktfördelning. Maskinen är hög och smal med små hjul och motorn (vikten) högst upp. Den är extremt tippvillig så fort den rullar emot en förlängningskabel e.d. på golvet, vilket den såklart gör konstant under en renovering.
Nu är kåken avjämnad och avstädad men så fort kabeln kommer ivägen så brakar den i backen. Mitt nästa köp blir en låg modell som du kan dra över stock och sten, så får denna förpassas som en stationär sug vid sågbordet.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Boschen tappar sugeffekt när man kopplar in verktyg. Är det även så Kärchers och Nilfisks dammsugare?
Jag har en billig "skitmaskin" från Biltema med exakt samma symptom. Välter väldigt lätt, vilket är extremt irriterande. Då den dessutom har en "skyddsfunktion" i form av en boll som stänger igen insuget när den vält (avsett för våtsugning har jag för mig) gör att man måste slå av den och låta den varva ner efter det att den har vält.Oasis skrev:
stör ihjäl mig på dammsugarens viktfördelning. Maskinen är hög och smal med små hjul och motorn (vikten) högst upp. Den är extremt tippvillig så fort den rullar emot en förlängningskabel e.d. på golvet, vilket den såklart gör konstant under en renovering.
Nästa gång jag köper en sugare tror jag prioritetslistan är som:
1. Fysisk stabilitet
2. Ljudnivå
3. Sugförmåga
Någonting känns liksom fel när dammsugaren lever om mer än kapsågen...
Även jag har en Kärcher grovdammsugare och kan hålla med om den höga tyngdpunkten, den är dessutom ganska skör vilket resulterat i diverse trasiga plastdetaljer. Om man bortser från dessa synpunkter så har jag ändå varit ganska nöjd med dammsugaren. Köpte dock nyligen en begagnad Festool CTL mini för ett ganska bra pris och har så smått börjat inse att Kärchern inte var fullt så bra som jag tyckte först. Festool-sugaren ger bättre dammupptag vid maskinerna och låter betydligt mindre. Eventuellt kan filtrens kondition påverka bedömningen men jag kan inte påminna mig om att jag haft så bra resultat någonsin med Kärchern...
Köpte en Kärcher WD6 premium för drygt 1900:-. Suger väldigt bra även om påsen börjar bli full. Har använt den till allt möjligt inkl våtsugning och gipsdamm. Nackdel är som alla andra säger är den hög och "smal" och låter lite väl mycket, och sen är orginialslangen lite för kort med sin 2,2m. Finns dock i 3,5m som tillbehör.
Gummimuffen som medföljer passar utmärkt till alla mina Festool verktyg. Auto-starten fungerar perfekt och fortsätter suga 5-7 sekunder till efter man stängt av verktyget.
För din budget vågar jag påstå att WD6 är ett riktigt bra köp.
Gummimuffen som medföljer passar utmärkt till alla mina Festool verktyg. Auto-starten fungerar perfekt och fortsätter suga 5-7 sekunder till efter man stängt av verktyget.
För din budget vågar jag påstå att WD6 är ett riktigt bra köp.