K
Haft en cyklon på en blå 60L tunna. Tunnan sögs ihop av Kärcher WD6P direkt. Tror man måste upp på 125L för att få starkare tunna.

Lösningen är inte att köpa större och större tunna tills den pallar trycket, utan man sätter in en ventil i den tunna man vill använda. Om inte Lidl har någon just den här veckan finns de på amazon och en massa andra ställen.

Blå plattformsjusterare med fjädermekanism och två medföljande skruvar. Används för nivåjustering vid installationer eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Alternativt öppna ventilen på sugmunstycket eller röret.

Jag hade tidigare cyklon och dammsugare på samma vagn så de fungerade som en enhet. För riktigt portabelt användande så skulle jag använda en säckkärra eller bygga något liknande.
Sen skaffade jag en på insidan slät 50 mm slang så att inte bös fastnar innan cyklonen.

Fast för en altan skulle jag bara borsta bort barr och löv..

Dragon85 Dragon85 skrev:
Jag har en spånsug som används till bordssåg och planhyveln när jag får tid att laga den. Den är dock inte så portabel som en grovdammsugare är. Har funderat på Axminsters AW50E som är mer en mindre spånsug med 63mm söang men den ser ut att ha utgått då den ej är i lager och det står att den antagligen inte kommer komma tillbaka. Numatic NV 750-2 r också ett alternativ med 51mm slang men kostar dock 6500 kr vilket är lite saftigt för mig.
Funkar det inte att byta till en grövre slang?
Inte säkert det finns som direkt passar men det kanske går att modifiera?
50 mm slang går ju att hitta till flera olika märken (Festool, Dust Control,…) och det går säkert att hitta adapter eller 3D printa.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...2013-sugslang-5-m-x-50-mm-antistatisk-1520051

Kolla efter en begagnad Pullman S13 stoftavskiljare, eller motsvarande, verkar finnas för 3-5 tusen. Det verkar vara vad du är ute efter även om slangen nog bara är kring 50 mm. Jag har nån föregångare och kapaciteten är överlägsen vanliga byggdammsugare även av de mer välkända märkena.

R
Dragon85 Dragon85 skrev:
Jag är på jakt efter en bättre grovdamsugare. Den jag har är en Kärcher WD6 med standard 35mm slang. Tyvärr så fastnar små pinnar och liknande konstant i röret så jag måste ta loss slangen och ta loss bitarna. Skulle gärna vilja ha en med lite tjockare slang typ runt 48-50mm så jag slipper sådant lite mera. Har försökt kolla men hittar nästan bara stora industrimaskiner som kostar en bra bit över 10k vilket inte är ekonomiskt för min del. Har sett att det inte USA är rätt vanligt med 2"-2,5" slangar som t.ex. en variant ifrån Rigid jag har sett.
Jag hittar enbart två modeller ifrån Dewalt som finns på t.ex. Jula vilket är DXV38SPTA samt DXV30SAPTA luftflödet på dessa är dock 2550 l/min och 2268 l/min vilket är 42,5 l/s samt 37,8 l/s. Min nuvarande Kärcher WD6 ska enligt Kärcher ha upp till 75 l/s i luftflöde vilket är betydligt mer än vad Dewalt maskinerna kan. Jag vet att sugkraft i mbar även är betydelsefullt men kan dels ej hitta det för Dewalt maskinerna och tror inte att det gör att de kan konkurrera med den jag redan har.
Är det någon som möjligtvis har koll på vart jag kan kolla?
🧹?

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
K
R Ryzen skrev:
🧹?
😮‍💨 ❌🚭

L Lovan83 skrev:
Funkar det inte att byta till en grövre slang?
Inte säkert det finns som direkt passar men det kanske går att modifiera?
50 mm slang går ju att hitta till flera olika märken (Festool, Dust Control,…) och det går säkert att hitta adapter eller 3D printa.

[länk]
Jo det skulle ju eventuellt vara ett alternativ. Vill dock gärna ha ett rör och dammsugaren som passar det hela. Har provat med lite 50mm avloppsrör och böjar men är fortfarande lite strul med själva dammsugarfoten om jag inte ska försöka 3D skriva den själv eller något sådant.

R Ryzen skrev:
🧹?
Sopa är inte vad jag frågade efter och sopa golvet gör att stora mängder damm åker åker upp bl.a. fint stendamm ifrpn väggarna och det gamla betonggolvet. Eftersom jag vill att mina lungor ska fungera livet ut så försöker jag undvika just det.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Dragon85 Dragon85 skrev:
Jo det skulle ju eventuellt vara ett alternativ. Vill dock gärna ha ett rör och dammsugaren som passar det hela. Har provat med lite 50mm avloppsrör och böjar men är fortfarande lite strul med själva dammsugarfoten om jag inte ska försöka 3D skriva den själv eller något sådant.
Ja det kan nog vara svårt att hitta något billigt som funkar. Festool har ju 50mm slang och städset som passar deras men det blir ju en slant eftersom du köpt fel märke på grovdammsugare 😎

https://www.festool.se/tillbehoer/d...edset/577260---rs-gs-d-50#Matchande tillbehör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.