16 856 läst ·
45 svar
17k läst
45 svar
Grov miss av kalkyl, halva bygget klart?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Dom har jobbat ordentligt. Inget att klaga på.niblom skrev:Om det nu är tiden som är "felet" har de jobbat långsamt och kör kafferast halva dagen eller har de jobbat stenhård hela tiden men bara räknat grovt fel på tiden?
Har de jobbat stenhårt hela tiden och "bara" råkat räkna fel så spelar det ingen roll vilken annan hantverkare du tar in, slutpriset kommer bli samma.
Har de å andra sidan inte jobbat så effektivt så är ju situationen en annan.
Var någon annan med när ni kom överens (förutom byggaren då)?
/N
Min fru har hört och vart med i alla diskussioner typ.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Det avslutades och städades upp i går eftermiddag typ.D09 skrev:
Men jag anser att det finns en del småsaker att färdigställa innan jag kommer vara nöjd.
Men så är det en del stora saker som inte kommer att vara gjort med så som en trapprenovering tex.
"Byggansvarig" har varit bortrest och kommer hem först i början på veckan, först då kommer jag veta hur det går med resten.
Redigerat:
Den meningen är ju milt sagt lite skrämmande, du har varit med förr, men inte lärt dig något, du kör ju fortfarande allt muntligt, nästan så man kan få känslan att du gör det medvetet för att sen kunde påstå saker som kanske inte stämmer, inte för att jag säger att du gör så, men nog kan man få den uppfattningen, då du trots tidigare problem inte lärt dig att använda papper.Bowman skrev:
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Har varit med förr i meningen att oavsett hur man försöker göra allt rätt så lyckas hantverkare fuska, tabba sig eller misslyckas.Erik_1972 skrev:Den meningen är ju milt sagt lite skrämmande, du har varit med förr, men inte lärt dig något, du kör ju fortfarande allt muntligt, nästan så man kan få känslan att du gör det medvetet för att sen kunde påstå saker som kanske inte stämmer, inte för att jag säger att du gör så, men nog kan man få den uppfattningen, då du trots tidigare problem inte lärt dig att använda papper.
Om du läst igen tråden så borde det framgått att min intention var att få alla ankor i rad, men arbetet startades utan mitt ok.
Så jag klarar mig utan ditt påhopp om min inkompetens eller medvetna fusk. Är du snickare själv kanske, som anser att alla kunder är idioter?
Redigerat:
Hade det nödvändigtvis varit bättre och billigare om pappen och penna använts?Erik_1972 skrev:Den meningen är ju milt sagt lite skrämmande, du har varit med förr, men inte lärt dig något, du kör ju fortfarande allt muntligt, nästan så man kan få känslan att du gör det medvetet för att sen kunde påstå saker som kanske inte stämmer, inte för att jag säger att du gör så, men nog kan man få den uppfattningen, då du trots tidigare problem inte lärt dig att använda papper.
Visst hade man kunnat skriva ett kontrakt med fast pris...
Men fast pris innebär med ca 50% risk att det hela blir dyare. Ingen byggare kan med exakthet beräkna antal timmar och exakt på metern hur mycket material som krävs. Särskilt inte vid en ren renovering. Byggaen måste ju lägga på några kronor i ett fast pris för att täcka upp eventuella merkostnader.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag har rensat bort en del tjafs. Håll tråden till sakfrågan.
/moderator
/moderator
Givetvis hade det varit bättre. Om entvist uppstår står nu ord mot ord och det slutar aldrig bra för kunden.AG A skrev:Hade det nödvändigtvis varit bättre och billigare om pappen och penna använts?
Visst hade man kunnat skriva ett kontrakt med fast pris...
Men fast pris innebär med ca 50% risk att det hela blir dyare. Ingen byggare kan med exakthet beräkna antal timmar och exakt på metern hur mycket material som krävs. Särskilt inte vid en ren renovering. Byggaen måste ju lägga på några kronor i ett fast pris för att täcka upp eventuella merkostnader.
Ursprungsproblemet var ju att projekten skulle göras i en viss ordning med det minst prioriterade sist med genomförande bara om pengarna räckte. Nu utfördes arbetet i en annan ordning och det hade man givetvis styrt i ett kontrakt.
Vi har inte läst något som indikerar att byggaren inte gjort ett bra jobb, så billigare hade det säker inte blivit med ett kontrakt på plats, men rätt saker hade ju gjorts.
Ett fastpris borde vara högre. Det ska kosta att försäkra sig mot prisökningar.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Nej precis, jobbet är riktigt bra gjort, och dom har jobbat så hårt och snabbt så jag varit förundrad.MathiasS skrev:Givetvis hade det varit bättre. Om entvist uppstår står nu ord mot ord och det slutar aldrig bra för kunden.
Ursprungsproblemet var ju att projekten skulle göras i en viss ordning med det minst prioriterade sist med genomförande bara om pengarna räckte. Nu utfördes arbetet i en annan ordning och det hade man givetvis styrt i ett kontrakt.
Vi har inte läst något som indikerar att byggaren inte gjort ett bra jobb, så billigare hade det säker inte blivit med ett kontrakt på plats, men rätt saker hade ju gjorts.
Ett fastpris borde vara högre. Det ska kosta att försäkra sig mot prisökningar.
Precis som du säger så hade antagligen ett avtal gjort det mer strukturerat, men jag hade sannolikt inte fått gjort lika mycket då pengarna tagit slut för fort antagligen.
Nu står jag istället med ett 80% färdigt garage. Men fullt fungerade.
En 80% färdig gillestuga, men fullt fungerande.
Samt en helrenoverad vind (del av vinden med lite problem.) Två nya helrenoverade rum.
Inga surpuckar mer än 20-30% dyrare, och färre helslutförda jobb, men antagligen mer gjort totalt än vad som egentligen hade varit möjligt inom min budget.Anledningen är att jag inte trodde det skulle ta så lång tid (eller vara så dyr timdebitering) och det trodde inte den som räknade på jobbet heller till mitt försvar.
Vad kommer jag då göra?
Betala definitivt, men inte mer än jag sagt, dvs min budget plus dom där extra 20% och det bedömer jag att det kommer vara ok för båda parter.
Men i detta vill jag även få en lösning där småsakerna på kallgaraget åtgärdas, annars står jag där med 80% nytt och fint och 20% som ser för djävligt ut typ. Så hade det inte blivit om dom inte gjort det i "fel ordning".
Det är kanske här vi kommer vara något oense? Men jag hoppas inte det.
Sicken soppa, men jag förstår absolut hur lätt det kan vara att hamna i den, har själv anlitat hantverkare med renommé på orten som man känt att man inte behövt skriftliga avtal med. (och det har funkat) Jag tror nog inte att det är en skurk du har att göra med, däremot så verkar de ha brustit i kommunikationen. Alla mynt har ju två sidor så det hade varit intressant att veta hur hantverkaren uppfattar det hela, troligen har han en lika given uppfattning. Som TS beskrivet denna så verkar det vara en skaplig herre, inte minst har jobben varit bra, så en diskussion kan säkert leda fram till något bra. Just det här att kommunikationen har brustit kan ju ligga på bådas ansvar varför ett möte på halva vägen kanske är rimligt. Hoppas det löser sig.
Jag börjar tro, på allvar, att folk VILL krångla till sina liv? Håller helt med "MathiasS"!
Att ta in någon som verkligen har erfarenhet och kunskap om kontraktsskrivning och byggnation kan aldrig någonsin göra saken sämre? Den minimala kostnaden har man igen många, många gånger om. Allt blir enklare. Att anlita en oberoende konsult borde vara lika självklart som att ha el eller rinnande vatten i ett hus.
Sluta chansa och vara så godtrogna nu gott folk.
Att ta in någon som verkligen har erfarenhet och kunskap om kontraktsskrivning och byggnation kan aldrig någonsin göra saken sämre? Den minimala kostnaden har man igen många, många gånger om. Allt blir enklare. Att anlita en oberoende konsult borde vara lika självklart som att ha el eller rinnande vatten i ett hus.
Det naturliga och det som gör det möjligt att hålla koll är att ha ett avtal.
Om det som här skulle visa sig vara många olika delar som skulle göras så varför inte ha en uppföljning var 3:e dag/varje vecka för att se hur det förhåller sig med kostnaderna. Det kan väl inte vara så att kunderna ska vara helt utlämnade åt hantverkarnas tyckanden och göranden?
Om det som här skulle visa sig vara många olika delar som skulle göras så varför inte ha en uppföljning var 3:e dag/varje vecka för att se hur det förhåller sig med kostnaderna. Det kan väl inte vara så att kunderna ska vara helt utlämnade åt hantverkarnas tyckanden och göranden?
Jag håller helt med men bara för att du har ett bra kontrakt är ingen garanti för att allt löser sig om det blir problem. Jag hade den bilden och var säker på att bara man har ett vattentätt kontrakt så är det lugnt. Men sätter sig entreprenören på tvären så sitter du i skiten i vilket fall som helst och då återstår att dra det vidare rättsligt.magnus-villamer skrev:Jag börjar tro, på allvar, att folk VILL krångla till sina liv? Håller helt med "MathiasS"!