Hej!
Jag har förhållandevis lite kunskap om elinstallation så jag tänkte fråga er här som är erfarna!

Jag har precis fått en laddbox installerad på garaget av elektriker och för att göra detta behövde en ny matningskabel dras mellan huset och garaget. Matningskabeln är en (N1xv tror jag den heter?) 5G6 och elektrikern har förlagt den i gult skyddsrör enligt konstens alla regler (hoppas jag!) utomhus. Den går sedan in i huset genom ytterväggen (där den gamla kabeln tidigare dragits) och vidare ett par meter utanpåliggande på vägg. För att sedan komma till huvudcentralen så måste den dras igenom en innervägg, mitt på väggen. Den tidigere matningskabeln var mycket tunnare (typ 10-12 mm) och hade bara böjts 90 grader med en liten radie och gick rakt genom väggen in i huvudcentralen. Den nya kabeln är betydligt grövre (16-17 mm) och här har elektrikern satt en dosa på väggen och i dosan är kabeln skalad och därefter går de enskilda ledarna vidare genom bakstycket på dosan, genom ett vp-rör och in i huvudcentralen.

Jag gissar att detta har något med minsta böjradien på kabeln att göra, för att inte få en stor utbuktning på kabeln innan den går genom väggen. Min fundering är dock, är detta ett OK sätt att dra kabeln? Det sitter inte i en "bebodd" del av huset utan mer som ett förråd, så den estetiska delen är inte så viktig. Här går t.ex. flera andra kablar genom väggen in i centralen.

Jag gissar att elektrikern tänkte på estetiken här. Men det är en ovanlig lösning och knappast nödvändig om den normalt inte syns. Tillåtet är det i alla fall. Man kan annars jacka ur hålet lite för att få en mjukare bör, och även låta kabeln ta en liten sväng.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att elektrikern tänkte på estetiken här. Men det är en ovanlig lösning och knappast nödvändig om den normalt inte syns. Tillåtet är det i alla fall. Man kan annars jacka ur hålet lite för att få en mjukare bör, och även låta kabeln ta en liten sväng.
Toppen, tack! Inget att oroa sig för med andra ord!

Sökte på kabeln nu och såg att minsta böjradie var 250 mm så det borde blivit en rejäl bula om den skulle genom väggen! Kanske förståeligt att elektrikern valde denna lösning istället :)

En fundering dock: om kabeln har minsta radie 250 mm, gäller det bara "hela" kabeln eller gäller det även för ledarna när de är separerade? I så fall känns det som att radien inte uppfylls i dosan...

250 mm böjradie är väldigt mycket. Det normala är ungefär hälften för denna typ av kabel som jag antar är en N1XV. Vid hanteringen, förläggningen ska man inte böja kabeln så mycket, utan 8D gäller för det slutgiltiga montaget, dvs den snäva böjen görs en enda gång.

Böjradien för enskilda ledare är mindre, typ 2/3 av kabelns minsta böjradie, och detta är alltså relativt utifrån ledarens diameter, kanske 4D så man kommer ned på kanske 20 mm för 6 mm² ledare.

Till sist kan man undra vad du ska med 6 mm²? Varför behövde kabeln bytas? Ska du snabbladda två bilar samtidigt? Den kanske även matar garaget och därmed ligger parallellt med matande elcentral?

250 mm böjradie är väldigt mycket. Det normala är ungefär hälften för denna typ av kabel som jag antar är en N1XV. Vid hanteringen, förläggningen ska man inte böja kabeln så mycket, utan 8D gäller för det slutgiltiga montaget, dvs den snäva böjen görs en enda gång.

Böjradien för enskilda ledare är mindre, typ 2/3 av kabelns minsta böjradie, och detta är alltså relativt utifrån ledarens diameter, kanske 4D så man kommer ned på kanske 20 mm för 6 mm² ledare.

Till sist kan man undra vad du ska med 6 mm²? Varför behövde kabeln bytas? Ska du snabbladda två bilar samtidigt? Den kanske även matar garaget och därmed ligger parallellt med matande elcentral?
Ok, då känns det tryggt!

Kabeln som låg där tidigare var gammal och underdimensionerad och kunde bara säkras på 10A. Eftersom de ändå lade ner en ny så dimensionerade vi den för laddning av två bilar. Elektrikern hade dessutom en bit kabel kvar sedan ett annat jobb så jag fick den till väldigt liten merkostnad över en klenare dimensionerad.

Stort tack för hjälpen!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tittade en gång till på det du skrivit och insåg en sak. Den gamla kabeln var en 4-ledare och var kopplad efter huvudbrytaren i centralen, via tre enpoliga dvärgar (10A pga klen dimension enl tidigare elektriker) och vidare ut i garaget. I garaget sitter sedan JFB.

Den nya är kopplad likadant, direkt från huvudbrytaren till tre enpoliga dvärgar (fast nu 16A istället) och vidare till centralen i garaget med JFB. Där sitter sedan en trepolig säkring på 16A till laddboxarna. Finns det någon risk med att det sitter enpoliga säkringar i huvudcentralen istället för trepolig, och det ligger en trefaslast (laddboxarna) i undercentralen i garaget?

För en huvudledning anses det inte vara en risk med enpoliga skydd. Så ser det ju ut i alla bostäder. Men det förutsätter en viss selektivitet mellan skydden för gruppledningar nedströms. Men trots det ingen ko på isen. Faran ligger i en blandning av 400 V och 230 V-produkter på samma gruppledningar, och en laddbox är en 230 V-produkt.

Det som dock kan ses som ett fel är dessa tre 16 A-säkringar i huset då en 6 mm² normalt ska klara att ligga parallellt med elcentralen, dvs direkt under mätarsäkringarna. Om nu elektrikern har bytt kabel för att den var för "klen" så är det hejdlöst klantigt att välja en större area som fortfarande är för klen... Så be elektrikern plocka bort dessa säkringar i huset (kostnadsfritt). Kabeln borde aldrig ha anslutits så.

Det som dock kan ses som ett fel är dessa tre 16 A-säkringar i huset då en 6 mm² normalt ska klara att ligga parallellt med elcentralen, dvs direkt under mätarsäkringarna. Om nu elektrikern har bytt kabel för att den var för "klen" så är det hejdlöst klantigt att välja en större area som fortfarande är för klen... Så be elektrikern plocka bort dessa säkringar i huset (kostnadsfritt). Kabeln borde aldrig ha anslutits så.
Ok, hur menar du? Att 6 mm2 fortfarande är för klen?

Huvudcentralen sitter i huset, matningen till undercentralen är ca 35 m till garaget.

Ja, om kabeln måste säkras av med 16 A så vill jag mena att den är klen. Man vill inte ha extra onödiga säkringsled då man tappar selektiviteten och får ett lotteri vilken av dem som löser vid överlast. Därför brukar man vi nyinstallation av huvudledningar välja en area som inte kräver någon säkring, utan som är dimensionerad efter den högsta möjliga mätarsäkringen, 25 A för normala enfamiljsbostäder.

Det är visserligen en kostnadsfråga också som gör att man kanske vill välja en klenare area. Men det är mycket möjligt att 35 meter 6 mm² kan kopplas direkt på mätarsäkringen i ditt fall.

Ja, om kabeln måste säkras av med 16 A så vill jag mena att den är klen. Man vill inte ha extra onödiga säkringsled då man tappar selektiviteten och får ett lotteri vilken av dem som löser vid överlast. Därför brukar man vi nyinstallation av huvudledningar välja en area som inte kräver någon säkring, utan som är dimensionerad efter den högsta möjliga mätarsäkringen, 25 A för normala enfamiljsbostäder.

Det är visserligen en kostnadsfråga också som gör att man kanske vill välja en klenare area. Men det är mycket möjligt att 35 meter 6 mm² kan kopplas direkt på mätarsäkringen i ditt fall.
Ok, då förstår jag. I vårt fall har vi idag huvudsäkringar på 16A, men som du säger så känns det onödigt att avsäkra den separat på 16A när man kunde anslutit den direkt efter mätaren istället. Får ställa frågan till installatören. Kan ev. ha något att göra med att vi hade en annan pågående renovering igång när han var här, som gjorde att han inte kunde stöka om helt fritt i centralen då det drogs ny badrumsel samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.