Har köpt ett pelartvättställ från Svedbergs där monterinssatsen består av två 12 mm-bultar som ser ut som en franskskruv i ena änden ( som ska in i väggen) och M-gänga i andra där man trär på en excentrisk plasthylsa som tvättstället ska vila på.
Den största delen av vikten skall vad jag förstår tas upp av pelaren.

Problemet jag nu ställs inför är om jag kan dra in dessa bultar i väggen efter att bara ha borrat genom kakel och tätskikt.
Innanför tätskiktet sitter en fermacellskiva ovanpå en 15 mm plywood-skiva.
Innanför plywood-skivan är en luftspalt på några millimeter och sedan kommer där en 45 mm tjock plankvägg.

De idéer på vad jag nu kan göra är:
1. Följa instruktionerna i Våtrumsvägg 2012 (vilket inte helt stämmer då man ska använda sig av vvs-skruv om jag minns rätt) och försöka tvinga in skruven (med risk för att fermacell-skivan blir lite som en vulkan och resterna pressar ut mot kaklet och i värsta fall trycker loss / spräcker kaklet runt hålet).
2. Borra genom fermacell-skivan med en 8mm-borr och sedan dra i skruven.
3. Borra genom fermacell-skivan med en 8mm-borr och borra genom plywooden med en 4mm-borr och sedan dra i skruven.

Om jag använder mig av metod 3 så blir det enklast att få i skruven, men en del av siliconet kommer ju följa med genom 4mm-hålet i plywooden.
Det enda vatten som kommer att hamna på väggen är stänk från tvättstället, så jag ser inte det som troligt att jag kommer att få en vattenskada här, men jag vill ju samtidigt följa branschreglerna.

Varför tror du det blir vulkanbeteende och press utåt?

Jag gör oxå våtrumsvägg 2012 och min tolkning är att det allra viktigaste är att inte borra genom plywooden. En skruv av typ fransos har inget problem att bita i 15 mm plyfa oborrat bara du kan dra åt och trycka in den i början. Går inte det, gör ett 4 mm hål i plyfan men bara så skruven kan börja bita, alltså ej genom 15 mm.

Ett annat alternativ kan vara att beskriva problemet för Svedbergs.

/Peter

Anledningen till att jag tror att det blir ett vulkanbeteende är att det blev ett antydan av sådant när jag drog fast skivorna (använde mig av spånskiveskruv).

Jag har varit i kontakt med Svedbergs.
"First line support" hade ingen aning, så jag blev vidarekopplad.
Han som jag då talade med sade att de hade fått konceptet våtrumsvägg 2012 uppvisat förra året och för någon vecka sedan så hade de skickat sina monteringsanvisningar (mer än ett år senare) till säker vatten för att få information hur dessa skall uppdateras för att vara godkända med våtrumsvägg 2012.
Han trodde det kunde ta 1 till 2 år innan allt var uppdaterat.

När jag frågade vad han tyckte jag skulle göra sa han "-Ja, hur sa du att våtrumsvägg 2012 var konstruerad sa du?". Sedan kom han med förslaget att man kanske kunde ta vilken skruv som helst eftersom tvättstället ändå vilar på pelaren.... och ser man sedan till att använda silikon runt tvättstället så borde det inte komma någonstans...
Då frågade jag hur man skulle kunna få bort pelaren vid vattenlåsrengörning om tvättstället var silikonat runt om och då sa han nåt i stil med "- Ja, det är ju lite klurigt det där.... bla bla bla.... vet inte."

På tal om Svedbergs så kan jag även säga att jag har varit i kontakt med deras support tidigare, men då angående deras duschväggar.
Där står det att de rekommenderar mer fall än vad det står i branschreglerna. Jag kontaktade Säker vatten och frågade om det var OK att använda detta fall, men de sa att jag i så fall borde köpa duschväggar ifrån några som vet vad de gör.
När jag sedan kontaktade Svedbergs så sa de att det naturligtvis går bra att gå efter branschreglerna, men vattnet skulle rinna undan bättre om man använde deras brantare rekommednationer.

4mm är snålt i plyfan brukar själv gå upp till 8mm, mäter du livet på trägängan är den väl cirkus 9-10mm. Bästa är om den når till plankväggen då blir det stabilt.

mvh

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Är det inte så att skruvar skall bottna i regel bakom skivor egentligen, enl branchreglerna,

Byggis1976 skrev:
Är det inte så att skruvar skall bottna i regel bakom skivor egentligen, enl branchreglerna,
Inte när man använder våtrumsvägg 2012. Då får man fästa vad man vill vart man vill utan att ha kortlat bakom. Det är det som gör den nya våtrumsväggen så praktisk.

Janus82 skrev:
Inte när man använder våtrumsvägg 2012. Då får man fästa vad man vill vart man vill utan att ha kortlat bakom. Det är det som gör den nya våtrumsväggen så praktisk.
Jasså. Konstigt undantag.

Det är inte konstigt, branchen har som jag förstår det haft som mål att kunna ta fram en standard för att kunna skruva var man vill. Därav testades och godkändes våtrumsvägg 2012 med just 15 mm (minimum) plyfa är att slippa kortlingar. Det finns ytterligare krav om tex regelverket.

Kolla på säkervatten, där finns PDF och även filmer som beskriver. Lolle har skrivit massor om det på forumet.

Byggis1976 skrev:
Jasså. Konstigt undantag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.