Kan vara borrkax (stenmjöl från borrningen), det kan också vara lera (men nu ska jag inte skrämma upp dig igen) om du lyfter locket i toastolen så ser du om det ansamlas något i botten.

mogge_73 skrev:
Kan vara borrkax (stenmjöl från borrningen), det kan också vara lera (men nu ska jag inte skrämma upp dig igen) om du lyfter locket i toastolen så ser du om det ansamlas något i botten.
Kan kaxet vara kvar så länge? Vi kopplade in allt början av november och har använt rätt flitigt...och som sagt, det kommer och går dessutom..

Försök att ta en bild om det dyker upp igen. Det är inte syre i vattnet, det kan bli grått men det försvinner efter ett par sekunder.
Annars kommer jag inte på nåt annat, tyvärr.

• Gilla
Switchside
  • Laddar…
Har du skickat in ett prov för analys ännu? Det är inte lönt att spekulera nåt innan du får analyssvaret!

När jag installerade järnfilter för några år sedan så fick jag veta att man inte kan ha det ihop med en hydropress. Om det inte har ändrats så behöver du byta den till en hydrofor.

Det va ganska många olika saker som skulle kopplas in tillsammans med järnfiltret så om du inte är van vid rörkopplingar så är det inget du ska försöka dig på själv.

Hej,

Hoppas på din input här Mogge... Vattenanalys har nu kommit (bifogar). Min högst ovetenskapliga tolkning är att vattnet är relativt bra. Järn har vi, men inga större mängder som jag förstått. Det som dock förvånar mig massor är att vi har ett så bra PHvärde?! Jag hade förväntat mig aggressivt vatten eftersom sambons hår blir grönt... Nu har jag inte längre ngn förklaring till hennes gröna hår. uploadfromtaptalk1393349029188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja! Du har med största säkerhet ett för lågt pH, man mäter pH vid tjugo grader och man brukar generellt dra av 0,5 på analysens värde. Sen är alkaliniteten lite låg. Man vill att den överskrider 60 och det gör den knappt, så jag skulle säga att problemet är lågt pH.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
Ja! Du har med största säkerhet ett för lågt pH, man mäter pH vid tjugo grader och man brukar generellt dra av 0,5 på analysens värde. Sen är alkaliniteten lite låg. Man vill att den överskrider 60 och det gör den knappt, så jag skulle säga att problemet är lågt pH.
Så 7,3 är alltså för lågt?

OK. Så, vad jag kommer behöva är ett järnfilter som dessutom kan fixa PH-värdet. Right?

Kommer även ett sådan filter fixa turbiditeten?

När det gäller järnet så får man missfärgningar redan runt 0,2 och en teknisk anmärkning vid 0,5, så där ligger du också lite högt.

Jag skulle satsa på syresättning och ett sandfilter med en pH-toppning. Då får du ett enkelt och tämligen underhållsfritt vattenfilter där du bara fyller på pH-massa en gång per år.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
När det gäller järnet så får man missfärgningar redan runt 0,2 och en teknisk anmärkning vid 0,5, så där ligger du också lite högt.

Jag skulle satsa på syresättning och ett sandfilter med en pH-toppning. Då får du ett enkelt och tämligen underhållsfritt vattenfilter där du bara fyller på pH-massa en gång per år.
Funkar en sådan lösning ihop med både hydropress och hydrofor? Har du något konkret du rekommenderar? Och sist men inte minst, pratar vi 10000 eller 30000kr, eller ännu mer?

Jag får inte rek. Filter här dessvärre, det får vi ta utanför tråden i så fall.

mogge_73 skrev:
Jag får inte rek. Filter här dessvärre, det får vi ta utanför tråden i så fall.
OK! Skulle du vilja skicka ett PM?

Tack på förhand.

Kan man mäta pH på ett tillförlitligt sätt om alkaniteten ligger under 80? Den tumregeln gäller iaf för poolvatten.

Det går att räkna fram baserat på provtagningstemperatur och alkaliniteten, det finns dock väldigt många variabler att ta i beaktning så jag brukar rek. Att mäta pH på plats direkt ur kranen. Men mina erfarenheter har visat att drar man av 0,5 på en analys hamnar man rätt 9 fall av 10. Kan slå på 0,1 upp eller ner.

mogge_73 skrev:
Det går att räkna fram baserat på provtagningstemperatur och alkaliniteten, det finns dock väldigt många variabler att ta i beaktning så jag brukar rek. Att mäta pH på plats direkt ur kranen. Men mina erfarenheter har visat att drar man av 0,5 på en analys hamnar man rätt 9 fall av 10. Kan slå på 0,1 upp eller ner.
Intressant, en liten OT fråga bara. Hur påverkas Alkanitet och pH mätning av temperaturen på vattnet. När jag i början på poolsäsongen mäter dessa och vattnet kanske är 4-5grader så blir mätresultaten helt vansinniga, Typ alkanitet 20 men så fort temperaturen stiger så normaliseras detta.... Kanske även beror på mätmetod..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.