Anna_H skrev:
Järn ger inte grönt hår.
Nej det är det jag menar. Jag har ju avlagringar i stolen samt tjej med grönt hår vilket då tyder på surt vatten samt järn.

Eller kan kopparn ge avlagringar också?

koppar ger grönt hår.. PUNKT.

Avlagringar i toan kan vara vara lite av varje, vanligast är nog kalk.

Nimajneb skrev:
koppar ger grönt hår.. PUNKT.

Avlagringar i toan kan vara vara lite av varje, vanligast är nog kalk.
Kan kalk ge bruna avlagringar?

Om du tror filtret skall kopplas på den "silvriga slangen" skall du nog be om hjälp.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Kan kalk ge bruna avlagringar?
Kalket fastnar på porslinet och sedan kan annat fastna i kalken. Rengöring med stark syra tex saltsyra brukar fungera bra.

Nimajneb skrev:
Kalket fastnar på porslinet och sedan kan annat fastna i kalken. Rengöring med stark syra tex saltsyra brukar fungera bra.
Skulle rekomendera att börja med något snällare, citronsyra t ex.

Nimajneb skrev:
Aha... Då har jag ytterligare en aspekt i det hela... Ingen trevlig bild precis men bifogar ändå hur toan ser ut just nu. uploadfromtaptalk1392142807514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går ej bort om jag skrubbar med toaborsten...

Det där är väldigt kraftigt koppar fällning, ingen som är lös i magen?

Har du kollar konduktiviteten?

Upplever ni smak på vattnet? Antingen surt vatten eller saltvatten. Det där kommer bli stort sätt omöjligt att få bort.

Riktigt tråkigt!

Du kan köpa billiga pH-mätare på biltema, du kanske har ett lokalt vattenreningsföretag som kan göra en grov analys hos dig.

mogge_73 skrev:
Det där är väldigt kraftigt koppar fällning, ingen som är lös i magen?

Har du kollar konduktiviteten?

Upplever ni smak på vattnet? Antingen surt vatten eller saltvatten. Det där kommer bli stort sätt omöjligt att få bort.

Riktigt tråkigt!
Syftar du på det gröna vattnet nu? Det är en sån där luktagottgrej .. Jag menade mer den bruna randen ovanför vattnet..

Vattnet är klart och fint och smakar utmärkt. I perioder blir det lite gråvitt men det försvinner ofta på någon dag.

Mogge_73 är vår expert på vatten(rening) här på forumet om du frågar mig :).

Eftersom du bor i Västra Götaland är det inte så sannolikt att du har hög kalkhalt eftersom berggrunden inte innehåller kalk på samma sätt som på gotland, uppsala och skåne där kalk är ett problem.

Men som sagts tidigare så invänta ditt analysresultat. Är du normalhändig så fixar du att installera ett filter. Hjälp finns ju dessutom här på forumet i parti och minut om det behövs :)

mexitegel skrev:
Eftersom du bor i Västra Götaland är det inte så sannolikt att du har hög kalkhalt eftersom berggrunden inte innehåller kalk på samma sätt som på gotland, uppsala och skåne där kalk är ett problem.
Alla som har kalk i vattnet räcker upp en hand.

Kalk i dricksvatten från grundvattentäkter är ett problem även i stora delar av Västergötland (västra Götaland är ju inte bara Göteborg...) här i Östergötland, Närke, Jämtland och på andra håll där det finns kalksten i berggrunden eller i jorden som inlandsisen deponerat. Delar av Västra Götaland (o många andra områden) saknar däremot nästan helt kalk i berg och jord. Det är i sådana områden som rhododenronbuskarna är magnifika och sjöarna är försurade.

Ytvattentäkter har sällan mycket kalk. Mina grannar som tar vatten från Vättern har inte samma problem med kalk. Men de har heller inte mitt goa mineralvatten i kran.

Redigerat:
:)
Ha ha... Nu känns det mycket bättre.
Ja, det bruna är järnoxid.
Du har nog inga jättevärden, järn i vatten missfärgar redan vid 0,2 mg/liter.

Sitter det inte för länge går det ofta att gnugga bort med den vita schotchbriten, använd inte den gröna då den repar emaljen vilket gör det lättare för järnet att fästa.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
:)
Ha ha... Nu känns det mycket bättre.
Ja, det bruna är järnoxid.
Du har nog inga jättevärden, järn i vatten missfärgar redan vid 0,2 mg/liter.

Sitter det inte för länge går det ofta att gnugga bort med den vita schotchbriten, använd inte den gröna då den repar emaljen vilket gör det lättare för järnet att fästa.
Puh! Du gjorde mig grymt orolig där först... Jag har redan ångest över detta med vattnet. Man läser mycket om mardrömsscenarion där man behöver tre olika filter och det drar iväg redigt i pengar.

Järnfilter har jag nånstans förberett mig på.. Jag tror också det är ganska låga halter för fyller jag en stor vas med vatten och låter den stå en natt ser man inte något alls i botten... Men tillslut fick stolen en rand...

Vad kan det gråvita mjölkliknande vara som drabbar vattnet imellanåt? Det ger en svag svag grå nyans om jag håller ett glas vatten mot en lampa men det smakar inget och försvinner alltid efter någon dag... När vattenprovet utfördes var det tyvärr inte en sådan dag så jag oroar mig för att dom inte kommer hitta det i provet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.