Hej,

Vi har byggt nytt hus där vi samtidigt borrade ny brunn. Detta gjordes I November 2013 och jag misstänker att vi har lite järn i vattnet... För vi får avlagringar i toaletterna.. Väldigt lite, men ändå.. Min tjej har fått lite grön ton i håret och jag läste att det beror på aggressivt vatten och kopparledningar... Men, Vi har ju inga kopparledningar vad jag vet? Huset är ju nytt.

Kan det vara järnet som ger grönt hår också?

Vattenprover är inskickade men inga svar ännu... Ibland noterar jag dessutom att vattnet kan få en vitgrå aktiv missfärgad nyans... Detta kommer och går i perioder. Vad kan det vara? Vattnet smakar förövrigt kanon..

Vol

Kan ju vara varmvattenberedaren?

Klarar man förövrigt av att installera ett vattenfilter själv? Aldrig gjort något vvsarbete tidigare...

Gråvit nyans kan tyda på borrkax och kommer troligen försvinna.
Grönt hår tyder på kopparoxid och kan förekomma i nya installationen och kommer troligen försvinna inom kort.
Avvakta analysen, det kan självklart vara så att du har en ytvattenläcka och då fått ett lågt pH.

Järn ger inte grönt hår, bara koppar och klor som gör det.

mogge_73 skrev:
Gråvit nyans kan tyda på borrkax och kommer troligen försvinna.
Grönt hår tyder på kopparoxid och kan förekomma i nya installationen och kommer troligen försvinna inom kort.
Avvakta analysen, det kan självklart vara så att du har en ytvattenläcka och då fått ett lågt pH.
Så här långt senare? Borde vi inte ha omsatt brunnen vid detta laget. Det gravita kan dessutom försvinna ibland (eller iaf minska) för att sedan komma tillbaka.

Om jag har en ytvattenläcka, har brunnsborraren något ansvar i sin installation? Eller är det något man får leva med att vissa får?

Vol

Har man inte kopparrör i nya hus?

Andreas_H skrev:
Har man inte kopparrör i nya hus?
Inte om det är plaströr, RiR.

Det finns säkerligen kopparrör i pannan/vp det är bara att öppna nedre plåten så syns det.

Kopparen kommer troligen inte från vattnet, utan troligen från nån vvs-utrustning, rörkopplingar, vv-beredare eller dyl. Även om man använder pex-slang så är ofta kopplingarna koppar. Spola i ett par min innan så hinner ev. Utfällt koppar spolas bort innan dusch.
Brunnsborraren har inget ansvar vilket vatten det blir, bara att det blir vatten. :o)
Om man inte kar kommit överens om annat, ytvatten är dock väldigt vanligt i olika utsträckningar men är ofta inget problem.

Tar upp frågan igen... Eftersom jag med all säkerhet måste införskaffa ett filter för järn... Klarar man installera ett sånt själv eller är det bättre att ta in allt från brunnsborraren? (han jobbar även med filter) jag tror jag har en hydropress just nu... Nu ser jag även att jag har kopparrör... Bild på dagens installation bifogat.. Antar filter skall kopplas på den silvriga böjbara slangen kommer från hydropress och är kopplat tillbaka till t-kopplingen?

uploadfromtaptalk1392131544881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du klara av installationen av filter kan du bara svara på själv. :)
Du ska oavsett avvakta en analys på vattnet innan du börjar köpa filter.
Det finns olika sätt att rena järn på beroende på hur vattnet ser ut. Är det fler anm. På vattnet kan man ofta kombinera flera saker i samma filter.

Brunnsborraren kan absolut hjälpa till med filter, kolla dock att han kan vattenrening själv och inte bara skickar iväg ett vatten till tredje part. Det är lätt att det blir fel annars, då vattnet förändras när temp. Ökar och syre tillsätts.

Yes.. Får göra det. Fan vilken djungel det är med filter..känns som det kommer bli en tung smäll när väl analysen kommer :-(

Gissningsvis har Jag väl surt vatten och järn eftersom tjejens hår blir grönt. Eller kan avlagringar I toastolen vara koppar på grund av surt vatten?

Järn ger inte grönt hår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.