45 484 läst ·
19 svar
45k läst
19 svar
Grilla med ved i klotgrill
Hej!
Uppdateringen efter sommaren.
Har grillat nästan uteslutande på ved. Började med ett #-mönster men tyckte det blev för lite volym så att säga av kol till slut så gick över på ett triangel mönster istället. Då blev det 3 pinnar/lager istället för 2 och det fyllde ut grillen bättre och gav längre grilltid.
Tror att ca 20min efter tänd brasa till grillbädd. Sen kanske 30-40 min grilltid.
fördelar:
-billigt
-mysigt
-godare smak (enligt mig)
-mindre giftigt jämfört med bricketter. (Killgissar)
nackdelar
-lite mer omständigt, dock har det inte varit något större problem. Har byggt upp pinnarna innan grillning tagit kanske 5min.
- klotgrillen bör vara något man ej är rädd om. Har smällt ett av handtagen. Dock inga andra synliga skador och då har jag eldat kanske 30 gånger i sommar i den.
- lite farligare med elden om barn i närheten, fast farligt med annan grillning med kanske.
- mer rök av naturliga skäl i början
slutsats:
Kommer helt klart fortsätta grilla med ved, smidigt, billigt, mysigt (manligt??) och gott.
over and out
Uppdateringen efter sommaren.
Har grillat nästan uteslutande på ved. Började med ett #-mönster men tyckte det blev för lite volym så att säga av kol till slut så gick över på ett triangel mönster istället. Då blev det 3 pinnar/lager istället för 2 och det fyllde ut grillen bättre och gav längre grilltid.
Tror att ca 20min efter tänd brasa till grillbädd. Sen kanske 30-40 min grilltid.
fördelar:
-billigt
-mysigt
-godare smak (enligt mig)
-mindre giftigt jämfört med bricketter. (Killgissar)
nackdelar
-lite mer omständigt, dock har det inte varit något större problem. Har byggt upp pinnarna innan grillning tagit kanske 5min.
- klotgrillen bör vara något man ej är rädd om. Har smällt ett av handtagen. Dock inga andra synliga skador och då har jag eldat kanske 30 gånger i sommar i den.
- lite farligare med elden om barn i närheten, fast farligt med annan grillning med kanske.
- mer rök av naturliga skäl i början
slutsats:
Kommer helt klart fortsätta grilla med ved, smidigt, billigt, mysigt (manligt??) och gott.
over and out
Hehe. Min gamla grill har fått värmeskador av allt vedeldade.D Dertyui skrev:Hej!
Uppdateringen efter sommaren.
Har grillat nästan uteslutande på ved. Började med ett #-mönster men tyckte det blev för lite volym så att säga av kol till slut så gick över på ett triangel mönster istället. Då blev det 3 pinnar/lager istället för 2 och det fyllde ut grillen bättre och gav längre grilltid.
Tror att ca 20min efter tänd brasa till grillbädd. Sen kanske 30-40 min grilltid.
fördelar:
-billigt
-mysigt
-godare smak (enligt mig)
-mindre giftigt jämfört med bricketter. (Killgissar)
nackdelar
-lite mer omständigt, dock har det inte varit något större problem. Har byggt upp pinnarna innan grillning tagit kanske 5min.
- klotgrillen bör vara något man ej är rädd om. Har smällt ett av handtagen. Dock inga andra synliga skador och då har jag eldat kanske 30 gånger i sommar i den.
- lite farligare med elden om barn i närheten, fast farligt med annan grillning med kanske.
- mer rök av naturliga skäl i början
slutsats:
Kommer helt klart fortsätta grilla med ved, smidigt, billigt, mysigt (manligt??) och gott.
over and out
Klicka här för att svara