17 029 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Grill som är bra och inte rostar
Va? Det är en konst att låra sig kanske inte älska sin svärmor, men i vart fall det vill jag lova!FredrikR skrev:
Hur och varför kommer det sig att: "Weber klotgrill som legat ute i många år på Västkusten" inte rosta?Dan1891 skrev:
En grill som rostar sönder är tecken på att den inte är behandlad med skadliga kemikalier, medan en rostfri grill ofta har en speciell beläggning t.ex. zink (galvanisering) som avger zinkångor som vid hög temperatur är skadlig.
Jag köpte min weber 5750 på ICAA amandadenandra skrev:Då vi nu bor i vårt första hus och grillsäsongen är igång så står vi än så länge utan grill. Vi vill köpa en grill som är vettig och håller länge (rostbeständig). Finns mängder av varumärken men när jag tror mig hittat en bra grill läser jag recensioner om rost och får börja om.
Jag har förstått att Weber är bra, men finns säkert sämre modeller från dem också. Tipsa mig gärna om grillar som ni haft som hållit länge. Jag letar främst efter en gasol då sambon gärna vill ha det, men är minst lika öppen för en kolgrill.
Är Broil King bra? Rostar din weber? Har du köpt någon grill på Ica som är den bästa du haft? Ge mig alla tips!
Från början tänkte vi ett pris runt 5000, men är det en grill som håller fint i 10 år som kostar 10 000 kr köper vi hellre det än en grill för 5000 kr som håller sig fin i 2 år.
@Jerka63 I all välmening:Jerka63 skrev:
Ingen i dag minns väl den massiva propagandan från petroleumindustrins avfallsprodukter - de så kallade nya fantastiska oljefärgerna, som lanserades som en revolution inom branschen?
Problemet var bara att de var exceptionellt skadliga då kemiindustrin blanda in syntetiska pigment och bindemedel, som en effekt av petroleumderivat och ersätta traditionella naturliga färgämnen och bort med linfröoljan, den var en konkurrent!
Hur många målares liv gick inte till spillo eller i vart fall blev dementa? Precis samma sak gäller här med gasol. Samma massiva propaganda för en av petroleumindustrins avfallsprodukter, som man säljer dyrt med mördande reklam!
Folk går på reklamen och gör vad som helst för att passa in. Det är så äckligt sjukt!
Det finns inget har aldrig funnits något behov av gasolgrillar - det hela är ett skapat artificiellt behov kommet från petroleumderivatet. Att folk går på det?
Byggahus.se är ett av de mer seriösa forumen du hittar. Vi har en god ton och låter alla komma till tals, vi bemöter varandras inlägg med grundade argument som för tråden framåt tillsammans.
”Slänger käft” gör vi off topic avdelningen.
Jag förstår att du är ny här, och du är hjärtligt välkommen men jag är rätt säker att jag pratar för flera att du tyvärr inte blir respekterad när merparten av dina inlägg är helt ogrundade. Vill du bli tagen på allvar behöver du börja referera till källorna och föra sakliga resonemang.
Det vore ju lite synd om folk börjar blockera dig så de inte ser dina inlägg längre, det är ju inte roligt att bli utfryst varesig i verkliga livet eller digitalt. Eller hur?
Vi köpte också vår på ICA Maxi. Det fina är att även om butikssortimentet är väldigt begränsat har de ett bra utbud på webbsidan som man kan beställa för uthämtning i butiken.Dan1891 skrev:
https://www.ica.se/maxi/hemma/grill/
De har också brukat köra någon årlig grill-kampanj på Weber. Klart bästa priset när vi köpte vår iallafall.
Fast vete tusan nu efter inflationsresan så körs det inte alls samma kampanjer som förr...
Fortfarande bra pris dock - 1699:- för original 57:an.
Kan tillägga att har man inte handlat online innnan, så har Maxi oftast 10-15% rabatt på första köpet.C cpalm skrev:Vi köpte också vår på ICA Maxi. Det fina är att även om butikssortimentet är väldigt begränsat har de ett bra utbud på webbsidan som man kan beställa för uthämtning i butiken.
[länk]
De har också brukat köra någon årlig grill-kampanj på Weber. Klart bästa priset när vi köpte vår iallafall.
Fast vete tusan nu efter inflationsresan så körs det inte alls samma kampanjer som förr...
Fortfarande bra pris dock - 1699:- för original 57:an.
Så köpte vår också för 1699, men la till alla tillbehör när man fick 15% extra
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag håller med Fredrik i föregående inlägg, det beror på hur mycket som ska grillas i form av grönsaker etc. Ska man köra indirekt grillning försvinner en del av ytan. För mig skulle det nog vara lite tajt, men jag vet att jag nog inte är som de flesta... Kött, halloumi, maśsor med grönsaker, champinjoner och kanske någon fisk om någon i sällskapet inte äter kött brukar det bli. För vanliga grillare fungerar det säkert med en sådan. Visar det sig inte räcka till så kan man komplettera med en till, kanske mindre, grill.Vrana skrev:
Ser ut som min ångmaskin som jag lekte med som barn. 😄Jerka63 skrev:
Med all respekt alls inlägg, men det man ska lägga pengar på är köttet och kolet, inte grillen. Den vanliga giftiga kolen man kan köpa på bensinmackar duger kanske till mamma-Scans grillkorv, om ens det?
Har kört med en för 199 kr, sådan där runt och grillat allt, till och med rökt samt med indirekt grillning av tjocka revbensspjäll (fyra timmar) körde ormen, fungerat perfekt. När grillhelvetet rostade sönder. köp en ny.
Nu har jag i och för sig köpt en billig kopia avTexas Barbeque (ÖB ser ut som en litet ånglok eller en fabrik i miniatyr med skorsten) med kjol. Häng över efter grill. Inget rost att tala om. Men jag saknar faktiskt den gamla då man kunde stänga all ventilation både upp och ner när grillet var klart. Några dagar senare kunde man använda samma briketter, då glöden kvävts och då sparade man på kol.
Texas Barbeque [länk]
Vår 57 cm Weber går på sitt 25:e år. Stått ute i alla väder. Är lappad och lagad och nu är det dags att köpa ny. Vet inget om Webers kvalitet nu för tiden men den här har ändå åldrats med värdighet.A amandadenandra skrev:Då vi nu bor i vårt första hus och grillsäsongen är igång så står vi än så länge utan grill. Vi vill köpa en grill som är vettig och håller länge (rostbeständig). Finns mängder av varumärken men när jag tror mig hittat en bra grill läser jag recensioner om rost och får börja om.
Jag har förstått att Weber är bra, men finns säkert sämre modeller från dem också. Tipsa mig gärna om grillar som ni haft som hållit länge. Jag letar främst efter en gasol då sambon gärna vill ha det, men är minst lika öppen för en kolgrill.
Är Broil King bra? Rostar din weber? Har du köpt någon grill på Ica som är den bästa du haft? Ge mig alla tips!
Från början tänkte vi ett pris runt 5000, men är det en grill som håller fint i 10 år som kostar 10 000 kr köper vi hellre det än en grill för 5000 kr som håller sig fin i 2 år.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Eva Solo har både kolgrill och gasol. Ingen rost efter ca 10 år, står utomhus hela året med skydd.A amandadenandra skrev:Då vi nu bor i vårt första hus och grillsäsongen är igång så står vi än så länge utan grill. Vi vill köpa en grill som är vettig och håller länge (rostbeständig). Finns mängder av varumärken men när jag tror mig hittat en bra grill läser jag recensioner om rost och får börja om.
Köpte en begagnad Bluegaz Z1 förra veckan så jag har ingen erfarenhet av den än, men det var ju beg och hade ingen rost. Allt i grillen är gjort av rostfritt stål, men underrede och sideboard är pulverlackerade.
När jag gjorde rent den såg jag att skydden över brännarna var lite angripna (poriga) fast de också är av rostfritt. Ser ut som att den har potential att kunna klara sig länge.
När jag gjorde rent den såg jag att skydden över brännarna var lite angripna (poriga) fast de också är av rostfritt. Ser ut som att den har potential att kunna klara sig länge.