Personer i min närhet gjorde mig uppmärksam på att ersättningen från elhandelsbolaget Greenely för den producerade solelen under sommaren var klart lägre än förväntat, vilket fick mig att nysta lite i det hela. Greenelys ansvariga slingrade sig rejält när jag återkommande frågade dem, men till slut hittade jag bevis för att de faktiskt hade ändrat sina avtalsvillkor för sina kunder/solelsproducenter och gjorde villkoren mycket mer förmånliga för bolaget självt – men struntade i att meddela förändringen.
Förändringen i fråga som Greenely gjorde var att ersättningen gick från spotpris+5 öre till medelpris+5 öre. Och medelpris är, som vi alla vet, en dålig grej för den som säljer el från solceller då det sällan lyser någon sol på natten. Efter att jag konfronterade Greenely med detta så medgav de att de hade gjort fel och lovade att kompensera de ca 300 kunder som de själva påstår har drabbats. Detta skrev jag sedan om, svart på vitt, i följande artikel:
https://www.realtid.se/elbolaget-gr...al-at-sig-sjalvt-utan-att-informera-kunderna/
Min fråga är nu till er som drabbades av Greenelys fadäs är om ni faktiskt har fått kompensation ännu, eller om de fortfarande försöker att slingra sig?