Är sugen på att installera appen från Greenely så att jag kan kolla elförbrukningen lite bättre. Förstår dock inte om man övergår till timdebitering, eller om man bara ansöker om timmätning hos elbolaget. Det är ju en viss skillnad.

Mailade supporten, fick bara ett goddag yxskaft-svar, och efter några mail fick jag intryck av att support-personen inte ens förstod vad jag menade.

Kan man alltså begära timmätning hos elbolaget och fortsatt ha månadsdebitering?

A Andreas12345 skrev:
Kan man alltså begära timmätning hos elbolaget och fortsatt ha månadsdebitering?
Ja, det kan man. Man kan ge Greenely fullmakt att begära timmätning från ditt elbolag, görs direkt i appen. Debitering sker fortsatt på månadsbasis.

Jag har appen och de ansäker om timmätning. Sedan har de avtal som man kan täckna ibland, som baseras på timdebitering .

• Skärmdump av energiförbrukningsapp som visar histogram och linjediagram för elanvändning och temperatur för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Det står klart och tydligt på den fullmakt en skriver under i appen, att en vill behålla nuvarande debitering.

Stämmer verkligen siffrorna i appen?
Jag har stängt av allt utom luftvärmepumpen i ett singelboende på 130m² radhus och ligger 42% över genomsnittshushållet.
Golvvärme avstängd och maten lagas enligt storköksmodell på söndagar då jag äter lådorna på jobbet.
Någonstans är det fel, hos mig eller hos dom.
Är 1300kWh såpass mycket i tokholm en novembermånad 2019?
Jag borde enligt greenley förbruka 900 eller för att hamna bland de bästa på runt 600kWh.

richardtenggren
Du får väl jämföra med elräkningen?
Det är ju elnätsleverantören som uppger förbrukningen till Greenely?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Du får väl jämföra med elräkningen?
Det är ju elnätsleverantören som uppger förbrukningen till Greenely?
Att jag förbrukat 1300kWh kan jag ju inte bestrida direkt utan det är nog så att jag förbrukat detta.
Men Greenly hävdar att min förbrukning är på tok för hög trots att det mesta är avstängt.
Det skulle betyda att större delen av befolkningen som nyttjar Greenly ändå har golvvärme, handdukstorkar eller passiva direktverkande elraiatorer avstängda.
Om jag får räkna fritt så har dom en innertemp på någonstans 18-19 grader.

Troligt?

richardtenggren
Beror väl på deras underlag, kanske få med liknande kriterier?
Men jag kan inte låta bli att tycka din förbrukning är något hög i jämförelse med min.
Jag hamnade på nästan 1900 kWh i nov, då har vi 125+125+90 m2 (övervåning, källare och garage) uppvärmt till 22-23, 20 och 12 grader.
Du borde ju spara en del på enbart tre ytterväggar också.

Ttodde jag skulle ligga högt gämfört med andra med samma kriterier. Radhus, elradiatorer samt luftvärmepump. 2 cuxna och 2 barn. Men blev förvånad faktiskt att man låg ganska bra till.

En graf som visar lägre elanvändning i en bostad jämfört med liknande hushåll och topp 20%.
Skapa konto

Magnus E K
Har de direktverkande el och direktverkande el + LLVP i samma kategori? I så fall skulle jag inte bry mig speciellt om siffrorna.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Har de direktverkande el och direktverkande el + LLVP i samma kategori? I så fall skulle jag inte bry mig speciellt om siffrorna.
Nej. Man fyller i sin primära uppvärmning sen i nästa steg fyller man i om man nåt extra kompleterade system som luftvärmepump tex.

Magnus E K
Ok. Jag kanske borde testa, och ange elpanna som primär och LLVP som kompletterande. Borde hamna bra till då så länge det inte är väldigt kallt. Förbrukade bara 654 kWh i nov (ej tilläggsisolerad 60-talsvilla 75 + 75 kvadrat). Pannan har gått fyra timmar (som test) hittills denna säsong.

Nu har jag stängt av ALLT (utom kyl/frys) och skall testa 24h och jag gissar på att jag ligger på +10%.

Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Nej. Man fyller i sin primära uppvärmning sen i nästa steg fyller man i om man nåt extra kompleterade system som luftvärmepump tex.
Fast du har ju inte angivet när huset är byggt heller. Det är ju skillnad på ett radhus från 60-talet och ett nybyggt.

Men det vore kul att veta hur många hushåll man jämförs med...

Skärmdump av elanvändningsstatistik som visar 8% lägre förbrukning jämfört med liknande hushåll.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.