Blivit ägare till ett sommarhus byggt -77 där marken under huset är väldigt fuktig.
Vi påbörjade en resa mot att installera ett minireningsverk som första grej, men fick ett snabbt slut då det visar sig att tomten är vattenmättad. Så vi behöver en del återgärder på vägen innan vi kan fixa med just avloppet.
Detta leder oxå troligen till varför marken under huset är så pass fuktig enligt besiktningen.
Vi hade en blindbotten skiva som hängde ner som kan ses skymta i bilden. Men denna återgärdaades av förra ägaren innan vi tog över.
Har även en krypgrundsbesikning genom Anticimex inbokad, då vi vill ha en bättre besiktning.

Men min fråga är, hur går vi till väga här under själva?
En markentrepenad tyckte vi skulle gräva ner ca 20 cm fylla upp med makadam och på med ålderbeständigplast. Låter detta som en rimlig lösning?
Vet såklart att vi måste rensa ut allt organiskt material och skit som finns där under först och främst.
Vad kostar det typ? Är ca 60kvm det handlar om.

• Fuktig mark med röra av organiskt material under ett hus med plintgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser fuktkvoterna ut i blindbotten? Om det är bra värden spelar det ingen roll om det är en pool under huset. Om det är för höga fuktkvoter är det en bra åtgärd med makadam och ålderbeständig plast.

Ett tipplass med 8 ton 8-16 makadam kostar runt 3000 kr från snabbgrus, en rulle byggplast 400 kr. Köp en korphacka och en pulka så går jobbet dubbelt så fort (y)

Denna åtgärd gör såklart inte marken mindre vattenmättad.

Blindbottenskivorna ser ju fina ut på den bilden. Kommer ni åt underifrån eller måste ni bryta upp golven ovanifrån om ni ska läga grus och plasta?

A ati skrev:
Hur ser fuktkvoterna ut i blindbotten? Om det är bra värden spelar det ingen roll om det är en pool under huset. Om det är för höga fuktkvoter är det en bra åtgärd med makadam och ålderbeständig plast.

Ett tipplass med 8 ton 8-16 makadam kostar runt 3000 kr från snabbgrus, en rulle byggplast 400 kr. Köp en korphacka och en pulka så går jobbet dubbelt så fort (y)

Denna åtgärd gör såklart inte marken mindre vattenmättad.
Vet inte alls hur fuktkvoten ser ut, men gissar att efter besiktningen av grunden så vet jag detta.
Förstår att det inte hjälper marken alls. Utan där behövs en dränering för att få bukt med det problemet.
Men du tycker inte att det behöver grävas ur något först? Bara städas ur och på med makadam och plasten? :)
Hur fäster man smidigast plasten när det är plintar? Mest sett bilder får "riktiga" krypgrunder.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Blindbottenskivorna ser ju fina ut på den bilden. Kommer ni åt underifrån eller måste ni bryta upp golven ovanifrån om ni ska läga grus och plasta?
Bilden är tagen från ena kortsidan och man kan gå/krypa in här. Är iaf någon meter högt. Så behöver inte brytas upp något för att komma åt krypgrunden :)
Denna bild är från i somras och besiktningen. Så har ingen ny bild. Men håller absolut med om att blindbotten ser fin ut där. Men som sagt fuktigmark.

Har du bara kolla så att fukten inte är allvarligt i bjälklaget så kan du komma väldigt långt på stt städa grunden, grus av så det är jämt och fint och lägga plast, tejpa överlappen och låt den gå upp på kanterna ca 20cm.
Sen stänger du ev grunden och kör en avfuktare beroende på hur hög RF du har.

Gå absolut inte på Anticimex åtgärder med sorptionsavfuktare osv för 50 tusen innan du har koll på fuktigheten och städat och plastat.

Jag har gjort detta i mtt hus och har torrt och fint nu

Sen så är såklart åtgärder med stuprör osv och stt marken sluttar från huset en förutsättning för att det din grund ska bli torrare.
Har du nån idé vart fukten kommer ifrån, hur ser marken ut ikring huset?

holmberg87 holmberg87 skrev:
Sen så är såklart åtgärder med stuprör osv och stt marken sluttar från huset en förutsättning för att det din grund ska bli torrare.
Har du nån idé vart fukten kommer ifrån, hur ser marken ut ikring huset?
Just nu går stuprören bara rakt ner. Så detta hjälper inte fukten alls.
Hittade en bild från första försäljningen av huset som gjordes 2017. Innan är det gubben som byggde huset som haft det sen dom byggde det.
Dom ägarna som hade det i 4årish la om taket 2019.
För ser på bilden att gubben hade någon typ av eget bygge som tog vattnet från stuprören i luften och ner i en brunn några meter från huset som han sen pumpat vattnet bort från huset.
Finns även någon typ av dränering under huset troligtvis då det finns 1 eller 2 hål i denna brunn där det kommer vatten ifrån för denna pumpbrunn har vi nu börjat att pumpa ur igen (efter då 4 år utan har vi fått veta nu i efterhand).
Så sitter även och tittar på alternativ för att leda vattnet till denna brunn igen istället för bara ner på marken.
Men sen är tyvärr hela tomten just nu vattenmättad och markentrepenad gissade på ca 250t för åteegärd av det =/
Tomten ligger troligtvis i en svacka efter berget. Så finns ingen naturlig avrinning om jag förstått rätt. Just nu ska han satt en pump i ett av hålen han grävt och så får vi se hur effektivt vi kan få bort vatten med en pump. Men det är ju inte världens bästa lösning heller.
Men man lär sig så länge man lever och Just nu försöker jag lära mig allt jag kan och förstå hur allt detta fungerar.

• Gilla
Lasse Hoby och 1 till
  • Laddar…
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Just nu går stuprören bara rakt ner. Så detta hjälper inte fukten alls.
Hittade en bild från första försäljningen av huset som gjordes 2017. Innan är det gubben som byggde huset som haft det sen dom byggde det.
Dom ägarna som hade det i 4årish la om taket 2019.
För ser på bilden att gubben hade någon typ av eget bygge som tog vattnet från stuprören i luften och ner i en brunn några meter från huset som han sen pumpat vattnet bort från huset.
Finns även någon typ av dränering under huset troligtvis då det finns 1 eller 2 hål i denna brunn där det kommer vatten ifrån för denna pumpbrunn har vi nu börjat att pumpa ur igen (efter då 4 år utan har vi fått veta nu i efterhand).
Så sitter även och tittar på alternativ för att leda vattnet till denna brunn igen istället för bara ner på marken.
Men sen är tyvärr hela tomten just nu vattenmättad och markentrepenad gissade på ca 250t för åteegärd av det =/
Tomten ligger troligtvis i en svacka efter berget. Så finns ingen naturlig avrinning om jag förstått rätt. Just nu ska han satt en pump i ett av hålen han grävt och så får vi se hur effektivt vi kan få bort vatten med en pump. Men det är ju inte världens bästa lösning heller.
Men man lär sig så länge man lever och Just nu försöker jag lära mig allt jag kan och förstå hur allt detta fungerar.
Bra inställning! Det kan nog hjälpa en hel del om det nu kommer igång igen efter att inte ha pumpats bort lr letts bort på flera år.
Men din trossbotten ser fin ut, så även om marken är fuktig och vattenfylld behöver det inte vara en katastrof för grunden.
Så ta det lugnt och mät på några punkter i grunden och städa, plasta marken. Förhasta inget med dyra kostnader såvida du inte har enormt fuktigt virke under huset

Vet inte alls hur fuktkvoten ser ut, men gissar att efter besiktningen av grunden så vet jag detta.
Förstår att det inte hjälper marken alls. Utan där behövs en dränering för att få bukt med det problemet.
Men du tycker inte att det behöver grävas ur något först? Bara städas ur och på med makadam och plasten? :)
Hur fäster man smidigast plasten när det är plintar? Mest sett bilder får "riktiga" krypgrunder.
Hade schaktat ut det översta lagret jord åtminstone för att bli av med eventuellt organiskt material, det som ännu inte förmultnad, löv som blåst in, byggskräp som sjunkt ner i marken osv. Tråkigt om det börjar mögla och lukta när makadam och plast är på plats. Åldersbeständig tejp fäster mycket bra, du kommer inte ha några problem att få det tätt nog.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Bra inställning! Det kan nog hjälpa en hel del om det nu kommer igång igen efter att inte ha pumpats bort lr letts bort på flera år.
Men din trossbotten ser fin ut, så även om marken är fuktig och vattenfylld behöver det inte vara en katastrof för grunden.
Så ta det lugnt och mät på några punkter i grunden och städa, plasta marken. Förhasta inget med dyra kostnader såvida du inte har enormt fuktigt virke under huset
Tack! Försöker iaf hålla ångesten borta och tänka positivt^^
Visste ju att dessa saker behövde återgärdas från besiktningen. Men när vi fick veta att tomten var vattensjuk så såg jag framför mig hur hela huset bara skulle ramla ihop som ett korthus och allt i huset var fel

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Tack! Försöker iaf hålla ångesten borta och tänka positivt^^
Visste ju att dessa saker behövde återgärdas från besiktningen. Men när vi fick veta att tomten var vattensjuk så såg jag framför mig hur hela huset bara skulle ramla ihop som ett korthus och allt i huset var fel
Ungefär så tänkte jag också när jag började med krypgrunden men i mitt fall löste det sig bra och i efterhand så är det bra att ta det lugnt, är det duktigt mem huset mår bra så kommer det inte braka ihop nu när det klarat sig. Men absolut något man måste ta tag i.
Lycka till!

• Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Hade en kille från ett företag nu som avfuktar grunder.
Han var nere och kröp och kom inte fram till att det var några större fel på blindbotten där nere. Lite mikroskopisk påväxt. Men inte något farligt.
Men det är en hel del vatten där nere nu.

Han tyckte vi skulle försöka se vad en sugbil eller torraugbil kan ta för att suga ur alla massor så vi gör rent ner till berget. Och sen spruta ut makadam.
Sen när det är gjort så tänkte han att man klär in med deras matta och sluter helt tätt runt huset (som det inte är idag) och in med en avfuktare.
Låter det som en plan eller ska vi försöka oss på det själva fortfarande?

Nu tog jag ingen bild dum som jag är när jag var där nere och "vandrade" lite själv idag.
Just nu stod det en del vatten typ precis i vänster hörn på bilden. Kanske 1dm högt ungefär och kanske typ 1m i diameter. Och det är som sagt rätt lerigt där under.
Måste vinkla stuprören så de kommer bort från huset oxå med några meter, för just nu går dom rakt ner i backen som jag tidigare skrivit. Och tyvärr ligger väl denna pöl med inrinning från alla håll..
Fråga är om man kan lägga ett dräneringrör i mitten av grunden som går ner till en brunn som vi har strax utanför grunden. Eller ska man sätta pumpen där istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.