Vi smålänningar tycker om att spara in pengar på rätt grejer så att ta fram spaden låter som en vettig idé.
Blir både träning och terapi på samma gång.

Nissens
P Pappa1986 skrev:
Vi smålänningar tycker om att spara in pengar på rätt grejer så att ta fram spaden låter som en vettig idé.
Blir både träning och terapi på samma gång.
Japp, spade hade varit bättre. 😉

• Haha
Pappa1986
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Makes sense. Däremot verkar det onödigt att gräva med skyfflar. Det hade väl typ dubblerat effektiviteten att använda spadar…
En normal spade (den spetsiga som alla har) har nästan inget användningsområde alls. Typ vända potatisland. Den är en skyffel och hacka i ett och bra på ingendera.

Om man gräver jättesmå gropar kanske misären att stå där med en spade understiger jobbet att släpa dit skyffel och hacka.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
K
J Jaggatagga skrev:
En normal spade (den spetsiga som alla har) har nästan inget användningsområde alls. Typ vända potatisland. Den är en skyffel och hacka i ett och bra på ingendera.

Om man gräver jättesmå gropar kanske misären att stå där med en spade understiger jobbet att släpa dit skyffel och hacka.
Trams. En bra spade med spets är det enda man behöver. Har själv handgrävt ett hål på 2,5x3×1 meter här i hårdpackad lergrus i sommar. En skyffel är helt värdelös

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jaggatagga skrev:
Du har aldrig grävt i marken va?
En skyffel är bra att tex skyffla löst grus och sand med. Att gräva i marken är en spade oumbärlig, en skyffel är nästan helt oanvändbar till det.
J Jaggatagga skrev:
😂😂
Att gräva i marken med en skyffel kan du gärna ägna dig åt, det drabbar ju bara dig själv. Det hade varit underhållande att titta på. 😂😂😂

C
K Kallebo skrev:
En skyffel är helt värdelös
Beror lite på teknik och grävdjup. Att jobba stående i hålet med hacka och skyffel (och hinkar) är en utmärkt metod när man gräver djupt och skall vidga hålet.

Nissens
C cpalm skrev:
Beror lite på teknik och grävdjup. Att jobba stående i hålet med hacka och skyffel (och hinkar) är en utmärkt metod när man gräver djupt och skall vidga hålet.
Du vet nog inte vad en skyffel är. En skyffel skyfflar man med - en spade gräver man med.

Har man rätt spade för ändamålet känns det som att den gör halva jobbet. Hur kan du ens tro att en skyffel är tänkt att gräva med? 😂😂

För att man inte gräver med skyffeln...

Man hackar med korp eller liknande och skyfflar sen upp med skyffel.
Ståendes i hålet gräver man då rakt fram med hyffsat bekväm arbetsställning.

Att gräva rakt ner enstaka dm kanske en spade används till här, mer än så kommer hacka och skyffel fram.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nissens
O [old rusty] skrev:
För att man inte gräver med skyffeln...

Man hackar med korp eller liknande och skyfflar sen upp med skyffel.
Ståendes i hålet gräver man då rakt fram med hyffsat bekväm arbetsställning.

Att gräva rakt ner enstaka dm kanske en spade används till här, mer än så kommer hacka och skyffel fram.
Du har aldrig grävt för plintar det är tydligt.

Om du tror att spadar är till för att gräva enstaka dm så har du inte koll. Du vet antagligen inte skillnaden på en spade och en grävspade heller.

Skulle vilja se när du står där med din korp i blåleran. 😂😂

Plintar? Handlar inte tråden om handgräva en pool?

Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Plintar? Handlar inte tråden om handgräva en pool?
Det var bara ett svar på en kommentar om att spadar är till för att gräva med, och att skyfflar skyfflar man med. Det är tyfligen inte så självklart som man kan tro. Läs gärna tråden så förstår du.

Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig grävt för plintar det är tydligt.
Så du får upp två specialfall och sen skrockar du glatt över hur fel jag har?

Jag har dränerat utmed huset, grävt damm, lagt 50 meter dagvattenrör och grävt grävt/rensat diken för hand, samtliga borde vara mer likt poolbygge än plinthål.
Spaden slutade i samtliga fall att användas när grässvålen var uppe.
Den hänger som dekoration och tas endast ner i specialfallen att frugan köpt någon ny växt eller att en höna dött.

Aldrig plinthål med spade nej, har aldrig fallit mig in, låter sjukt jobbigt efter första 4dm?
Eller gräver du ett jättehål och fyller i efter du gjutit?
Har provat borr och någon saxkonstruktion, där saxen vann i min jord.

Blålera har jag sluppit, så där kanske spade är bättre. Men när du ska gräva ett 2m djupt hål 3x3m (t.ex) börjar du uppeifrån och skär dig ner, spadtag för spadtag hela vägen eller hur gör du?
Jag hade spontant försökt med hacka ståendes i gropen ändå.

Nissens Nissens skrev:
Det var bara ett svar på en kommentar om att spadar är till för att gräva med, och att skyfflar skyfflar man med. Det är tyfligen inte så självklart som man kan tro. Läs gärna tråden så förstår du.
Ah, lite grann som att 2 personer diskuterar vilken bil som är roligast att köra mellan Mariefred och Ystad, och du påstår att en båt måste man ha för att ta sig fram på Göta Kanal?

• Älska
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ah, lite grann som att 2 personer diskuterar vilken bil som är roligast att köra mellan Mariefred och Ystad, och du påstår att en båt måste man ha för att ta sig fram på Göta Kanal?
Näpp, jag menar att man gräver med spadar och skyfflar med skyfflar inget annat.

Otroligt att det ens kan bli en diskussion kring det.

Jag brukar använda en kombination av spade, spett, hacka, kultivator och skyffel beroende på omständigheterna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.