Hur flexibel är en stor traktorgävare om man tex skall dränera runt ett hus???? Jämnfört med ett grävaggregat????
Du måste kunna få ut skopan vid sidan om traktorn fast fortfarande parallell med traktorn för att göra detta jobb. På de flesta traktorgrävare finns en extra led som kallas grävelegant. En vinkel precis innan knät som gör att när du svänger armen blir skopan parallell med ex husgrunden. (Denna är ganska ofta stelopererad på äldre beg. traktorgrävare.) Det finns även andra lösningar. På MF är hela aggregatet skjutbart i sidled och vissa Hydrema har en extra arm som aggregatet sitter på som går att vika åt både vänster och höger.

Grävaggregatet du har hittat saknar denna funktion verkar det som och då blir det svårt att göra detta jobb utan att förstöra för mycket.

Är detta jobb huvudskälet att investera, tänk då istället runtomsvängande grävmaskin. Hyra eller köpa beg. mindre maskin.

galento
Fotografen skrev:
Finns även en annan risk med grävaggregat på trepunkt, det finns inget i lyften som håller ner lyftarmarna, trycker man ner skopan i backen och lyfter hela aggregatet riskerar föraren att klämmas mot bakändan på traktorn.
Många som kör med griplastare i trepunkten har ju fått erfara detta vid vedhantering och har fått staga upp kranen med järn i traktorn.Har kranen/grävaren hydrauliska stödben kan ju
själva kranen hänga i trepunkten med förstärkningsjärnen och man kör ned stödbenen i marken istället för att hissa kranen.

Har också hört att det är lite dålig "ork" i dessa grävaggregat i trepunkten,är det hårt i marken
kan det bli problem.

Jo hårt i marken kan säkert skapa en del problem, det blir det även med en minigrävare på 1,5 ton.
Hyrde en bobcat minigrävare för några år sen, fungerade hyfsat, men orkade inte riktigt med den sura leran jag grävde i då.
Kommer säkert att bli liknande bekymmer med ett litet grävagg. Eller mer.
Nackdelen med att hyra är ju tiden, skall vara klart snabbt och maskinen skall tillbaka.
Tanken var att det inte blir ngn stress om man äger det själv, det kan ta den tid det tar och man kan vänta ut regnet.

(Börjar ju alltid och regna när man gräver) :)

Stora maskiner kräver mkt underhåll och är ofta eftersatta pga kostnaden för reparation är hög. Ofta körs väl maskinerna tills dom rasar??
Därav min tveksamhet på traktorgrävare.

galento
Danne 30 skrev:
Nackdelen med att hyra är ju tiden, skall vara klart snabbt och maskinen skall tillbaka.
Tanken var att det inte blir ngn stress om man äger det själv, det kan ta den tid det tar och man kan vänta ut regnet.

.
Ja det är fint när man kan greja när man vill utan att behöva försöka utnyttja tiden till max som när man hyr.Har också funderat på dessa saker men har man mkt att gräva kanske det lönar sej att hyra jobbet iallafall.En stor maskin med en van förare gräver fort och framförallt med precision,och det klarar inte jag att göra själv.;)

Jo det har du helt rätt i att en van förare är snabb. Men..............

Har kanske haft otur och råkat ut för en del "snurriga" personer med grävare som jag tidigre anlitat, Har inte kommit, lovat massor och inte hållt hälften av vad dom sagt, svarar inte i tel, mm. Suck, suck.

Därav mitt intresse i att göra jobbet själv i min takt och att äga en egen maskin som fungerar till de mesta.
Tyckte det verkade vara bra med ett grävaggregat, för det är en ny maskin och det finns massa tillbehör, å garanti.

Jag skulle satsat på ett grävagg helt klart. Men till din maskin så är den lille det största du kan ha. isåfall köp en lite större traktor.

Jo det kanske är så att det kan bli aktuellt med en annan traktor efter div olika råd som jag har fått. (Vågrar dock inte köpa en traktorgrävare)

Kan en MF135 duga till ett nordigg 70???
http://www.blocket.se/vi/19542590.htm?ca=16_s
Är tyvärr egentligen lite utanför min tänkta budget men vad skall ja ha ett aggregat till om det inte går att använda. :(

Finns även andra tillverkare, http://www.kellfri.se/pdf/Grävaggregat_svenska.pdf
Ngt billigare i samma storlek.
Eller: http://www.polarprod.se/Diggit.html

Vet ngn något om dessa????
Läste att Kina grejer inte har särsklt bra kvalitet, någon som vet????
Var tillverkas nordigg???

mf135an e bättre om du nu måste ha så stort grävagg. annars får du ta ett mindre om du ska ha till din traktor...

Kina grejerna funkar men de flesta är inte riktigt samma kvalitet som en svenskbyggd. Har en kompis som byggt sådanna. Och de funkade men var som sagt inte bästa passformen på allt.

Jag har klämt på ett Nordigg 70 på Maskinexpo i Jakobsberg för ca 2 år sedan. Aggregatet känns väldigt "kinesiskt" Jag tror att alla aggregat i den här prisklassen har sitt ursprung i Kina. Hydraulreglagen på de billigare aggregaten har ofta "på-eller-av" karaktär En bit bort från Lassinanttis utställning fanns ett annat aggregat som var gjort i Italien och hade en sidoförflyttningsmekanism som den gamla MF grävlastaren. Aggregatet var betydligt mindre och lite drygt dubbelt så dyrt. Däremot verkade det vara riktigt välgjort.

Slutsatsen är att man får vad man betalar för. Nordiggaggregaten var uppriktigt sagt ganska taffligt ihopkomna. Farsan och jag konstaterade att det var bättre att satsa på det italienska aggregatet. Sen började vi att räkna på saken och konstaterade att det blev bättre och billigare att hyra maskin (med eller utan förare) de gånger man behöver gräva.

Är skeptisk rent praktiskt till påhängsaggregat av den typen du tittar på. Att hoppa mellan sitsen på aggregatet och traktorn varje gång du ska förflytta dig kommer, lindrigt sagt, att tära på ditt tålamod. Och förflyttar sig gör man ofta och mycket när man gräver, framförallt när räckvidden är bergränsad.

En minigrävare från ca 2,5 ton är hyggligt stark och klarar mer än man tror. Problemet är när du ska transportera dig längre sträckor. Dock har du tillgång till traktor och gamla kärror/trailers brukar man kunna hitta liggande till hyggliga priser.

Dock faller minigrävaren utanför din budget, men sett till nyttan samt att du slipper dra en ramsa med svordomar varje gång du ska flytta dig en meter tycker jag att du ska fundera en gång till innan du slår till på ett grävaggregat.

Danne 30 skrev:
Har kollat lite på traktorgrävare, verkar finnas några, Kan det vara ngt????
BM: [länk]
MF: [länk]

Verkar ok men vad vet jag??
Finns det vanlig koppling på dessa maskiner eller e det ngn tup aut låda??
Däck mm. dyra saker???

BM:en så riktigt fin ut! Stadig maskin utan converter och du hittar inget starkare i samma ålders- och prisklass. Priset kan också går att göra lite år då BM-616/616B står i 75-85'.
Transport brukar gå att finna mellan 80-150 kr mil eller någon returkörning. Har haft lite små maskiner och så men sen jag skaffade en BM-traktorgrävere säger jag bara "no more"...

Johan

Jag har ett sådant grävaggregat, kanske inte samma märke men det ser exakt likadant ut. Räckvidd strax under 4 meter.

Det funkar att gräva med men det ska väl inte vara några precisionsjobb kanske.

Orkar gör det helt ok, jag lyfte brunnsringar med det på nästan full räckvidd. Svängen är dock klen.

Har stora bm på mitt, kör det med lastmaskin.

mvh
Håkan

Hmm...

Många för och nackdelar...
Hade nästan bestämt mig igår om att köpa ett grävaggregat men har blivit väldigt tveksam idag efter era svar.
Ni har rätt om att man flyttar på sig mkt mär man gräver, och det kommer säkert att bli jobbigt å hoppa i och ur.

Vill bara inte ha en för stor maskin, Har tittat lite mer på blocket länkarna:
BM: http://www.blocket.se/vi/19408064.htm?ca=16_s
MF: http://www.blocket.se/vi/19304884.htm?ca=16_s

MF maskinen ser mkt mindre ut, eller ljuger bilderna???
Verkar smidigt med sidoflytt grejen för aggregatet, Fungerar det bra???
Är det vanlig koppling på en så`n???
Brukar hydraulpumpen krångla på dom??? Oljeläck???

Inte funderat på en minigrävare? Min granne köpte en schaeff 3-tonare på maskinbörsen i Ätran för runt 70 000:-

Fungerar otroligt bra och stark som tusan. Lyfte gråsten som man inte kunde lägga armarna om. Lätt att hoppa in och ur, bra prcission.

Dikade också i åkern ca 200 m för dränering och drog väldigt lite diesel.

Har själv en Fordson super major och blir jag sugen på att kunna gräva själv så blir det garanterat en minigrävare runt 3 ton som min grannes. Funderade själv att köpa en traktorgrävare en gång men en sådan är ju ganska klumpig och inget man gör trädgårdsarbete och grävning runt hus utan att förstöra gräsmattor och gångar.

Om du inte känner till det så håller www.toveks.se i dessa auktioner 2 ggr årligen, 1 på våren och en på hösten.

Danne 30 skrev:
Hmm...

Många för och nackdelar...
Hade nästan bestämt mig igår om att köpa ett grävaggregat men har blivit väldigt tveksam idag efter era svar.
Ni har rätt om att man flyttar på sig mkt mär man gräver, och det kommer säkert att bli jobbigt å hoppa i och ur.

Vill bara inte ha en för stor maskin, Har tittat lite mer på blocket länkarna:
BM: [länk]
MF: [länk]

MF maskinen ser mkt mindre ut, eller ljuger bilderna???
Verkar smidigt med sidoflytt grejen för aggregatet, Fungerar det bra???
Är det vanlig koppling på en så`n???
Brukar hydraulpumpen krångla på dom??? Oljeläck???
Fin och fin.... Självklart är det trevligt om grejerna ser fina ut men ofta så är de "penselrenoverade" grejerna de sämsta äffärerna.
Och jag inget övers för denna typ av stödben och sidoförskjutning på aggregat
då jag vill stå stabilt när jag gräver.:rolleyes:
Det som oftast är dåligt på BM:en är bromsarna men de är faktiskt ganska lätt att byta
ELLER så finns det ofta justeringsmån kvar!

Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.