Jag har påbörjat att grava från husets grundmur. Huset är ifrån 1924 och står delvis på sten över torpagrund och murad murvägg med kjellare gjort som tillbyggnad på 50 talet. Utgrävningen syftet på att isolera ljellarenn och göra dränering. Nu har jag följande frågeställningar:
1: Nedre del av muren vid kjellaren samt sokkelen är täkt med tjokt lager med lera. Jag vill grava mig ca 15 cm ned under sokkeöhöjd för att få dräneringsröret så lågt som möjligt och möjliggöra att bryte upp kjällargolvet. Kan jag riskera att huset försjutar sig om jag gräver ut hela väggen på en gång innan jag gör en ny stödmur, eller kan jag tryggt grava mig rundt hele huset för denna göra stödmuren.

• Grävd grop vid husgrund med synlig jord och lerig yta, redskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person pekar på en reva i en nyligen gjuten betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
försöker komma på vart jag läste om nån som gjorde typ sådär och hela huset satte sig och var tvunget att rivas

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
I ikeo skrev:
försöker komma på vart jag läste om nån som gjorde typ sådär och hela huset satte sig och var tvunget att rivas
Så hur ska jag göra tycker du?

nja nu är jag nog inte rätt person att svara på det men jag skulle nog se till att gräva mindre bitar och sen återfylla innan jag fortsatte med nästa del. Får väl hoppas att nån som faktiskt vet vad dom pratar om kommenterar ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.