Ja som frågan lyder, fungerar det eller kan det ställa till nya problem?

Anledningen är att det i min inredda källare finns fuktgenomslag på vissa väggar, högt upp precis vid marknivå och i några fall ned till c:a 70 cm. Från golv upp till 1,40 m är det riktigt torrt enligt de fuktmätningar som gjorts. Jag tror att detta beror på att marken utanför huset binder vatten (bland annat på ett ställe där det finns en rabatt). Enligt husritningar finns platonmatta från botten upp till omkring en meter på källarväggen (av någon anledning drog man den inte hela vägen upp....), men detta är inte något jag kan bekräfta. Det förefaller dock vara så eftersom nedre delen av väggen är så torr.

Källaren håller i övrigt samma fuktnivå som entréplan (dvs väldigt lågt) så förutom fuktgenomslagen verkar källaren hålla väl.

Jag skulle nu vilja gräva utefter husväggen. Ett schakt på 70 cm djup och kanske 30 cm brett utefter hela husväggen som är 8 meter lång. Här tänkte jag lägga en fiberduk och sedan fylla med makadam 8-16 ända upp till marknivå. Det handlar om en gavel i stort sett utan takutsprång så det kommer förstås att regna på den här ytan.

Min fråga är, kan detta leda till nya problem, eller låter lösningen okej?

Ja, du bygger med den konstruktionen en vallgrav runt huset.

Vill du göra något enkelt, så sätt dit platonmattta.

Jag förstår det du skriver, har själv funderat på just detta som ett problem. Men, blir det verkligen en vallgrav egentligen? Vattnet som hamnar på de 30 cm närmast husväggen rinner igenom makadamen ned till 70 cm där det sedan sakta fortsätter filtreras genom den jord som alltid legat mot väggen. Samlar jag på mig mer vatten genom min tänkta konstruktion? Ursäkta ev. dumma frågor.

Om jag lägger markplattor 30x30 10 cm ut från väggen, kan det vara en lösning? Jag vet att platon vore bäst, men min tänkta lösning vore snabbare och enklare får jag för mig :)

Finns det inte en risk att det hela blir som en tratt?

D.v.s. att vattnet som regnar ner rinner rakt genom makadamet till dess att den möter jord? Jord är ju inte lika genomsläppligt för fukt och du riskerar kanske i värsta fall att vatten blir stående mot väggen?

I vanliga fall brukar man ju ha ett dräneringsrör längst ned (d.v.s. under sulan) för att ta hand om detta vatten. Man brukar ju även vilja ha jord eller något annat hyfsat tätt (t.ex. stenplattor) längst upp för att ytavrinningen skall fungera? Detta skall ju även läggas med ett visst fall från huset.

Jag vet inte om det är möjligt att skarva platonmattor? Men skulle det inte vara bättre att sätta platon på den yta där det saknas idag? Sedan fyller du igen med samma jordmassor som du har idag?

Edit: Såg att injonil redan skrivit ungefär samma sak. :)

Redigerat:
Hmmm...ni har förmodligen rätt och jag är bångstyrig eftersom det innebär att jag måste tänka om... :confused:

Redigerat:
Tänk Platon då.

Protte

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.