Att gräva är inte svårt, att köra en minigrävare är relativt enkelt att lära sig och något enklare för den som spelar tv/dator spel. Vill man träna finns säkert någon simulator på steam.

Sen när det är frilagt kan du ta dit en röris som får göra inkopplingen/dragning. Att gräva igen kan du göra för hand så du kan skippa att ha grävaren stående.

Då sparar du rätt mycket pengar.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Jobbar som förvaltare och markarbeten är det som jag skulle säga är dyrast i förhållande till vad man tycker det borde kosta. Konkurrensen är i vart fall i Stockholm dålig. Så skulle säga att 50 000 är ett marknadsmässigt rimligt pris.

Det du får tänka är om det är värt det?

Kan det va ett alternativ att bara ha sommarvatten? Dvs inte gräva ner utan har slang i markplan som du kopplar in när du har behov av det?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft hjälp av markfirmor ett par ggr och jag tycker att det är fantastiskt. Jag gör mycket jobb själv och tycker att jag gör ett bra jobb, lite petig kanske så det tar ibland mer tid än det borde gjort, men .. jag har dragit mig för den här typen av jobb. För mig är det uppenbart att det går så mycket fortare och resultatat blir så mycket bättre när det görs av proffs.

Det tar ju en del tid att komma igång med den här typen av jobb, så en stor del när man väljer firma är hur långt de behöver åka med maskin och för att handla material.
I höstas gjorde vi en körväg, lite mer än 50m, den är gjord för att kunna köras på med traktor. Det tog totalt en dag, ca 9 timmar för två man. De var tvungna att åka och hämta material 2 ggr.
Firman ligger nära, grus finns nära och de kunda ta grävaren på samma bil som de använde för att hämta gruset.
Så två dagar för jobbet tycker jag låter rimligt, men när det gäller transporter är det ju svårt att gissa. Om de behöver endag för etablering och en dag för att plocka ihop efter sig och åka hem så..
/A

• Gilla
RexGalore
  • Laddar…
R RexGalore skrev:
Hej,
Vill dra in vatten i mitt garage, finns redan avlopp där. Kollade runt lite och hade svårt att hitta någon som vill göra det, kanske för litet jobb, vet ej.
Men har till slut hittat två firmor och får två helt olika offerter och känner mig som amatör lite handfallen.
Jobbet är att gräva ca 14 meter från gäststuga till garage, koppla på sig på vattnet från gäststugan, borra hål i garaget (som ligger i suteräng, så man kommer in rakt i sidan om man gräver) och sen återställa.
Vet att det är väldränerad jord med en del sten. Så lite risk för någon större sten finns, men är inte berg där.

Företag 1:
Fastpris, 71000 kr.
Uppskattar det tar 4 dagar.
De räknar då med att dra värmekabel för att de inte tänkte gräva frostfritt hela vägen.
Ingår i priset inte om de måste spräcka eller spränga stora stenar.

Företag 2:
Säger rörligt pris blir bäst men säger det max kommer kosta 50000 kr.
Uppskattar det tar 2 dagar.
Räknar med att gräva frostfritt hela vägen.
Ingår inte heller om det blir flera stora stenar som måste spräckas.

Som lekman vet jag inte alls vilken uppskattning som är rimlig. Men spontant tycker jag 4 dagar låter mycket för att gräva ca 14 m, lägga rör och gräva igen. Men är jag helt ute och cyklar då?

Har någon gjort något liknande och har lite insikt?
Alltså
Gräva 14 m frostfritt skulle ta mig max 1h med min 9 tons traktorgrävare
Sen är det ju koppla o borra o sånt som jag inte vet förutsättningarna för
Men gräva o lägga igen diket bör absolut inte ta mer än en dag
Om det inte är nåt jävligt konstigt krångligt ställe o ta sig till eller massaträd o berg ivägen

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
AXS
Finns ju möjlighet med kedjegrävare med. Om du lägger slang själv finns det mycket pengar att spara.

En värmeslang och isolering på röret gör ju att djupet inte blir lika kritiskt. 2-3000:- i kost.

A Astridsson skrev:
Jag har haft hjälp av markfirmor ett par ggr och jag tycker att det är fantastiskt. Jag gör mycket jobb själv och tycker att jag gör ett bra jobb, lite petig kanske så det tar ibland mer tid än det borde gjort, men .. jag har dragit mig för den här typen av jobb. För mig är det uppenbart att det går så mycket fortare och resultatat blir så mycket bättre när det görs av proffs.

Det tar ju en del tid att komma igång med den här typen av jobb, så en stor del när man väljer firma är hur långt de behöver åka med maskin och för att handla material.
I höstas gjorde vi en körväg, lite mer än 50m, den är gjord för att kunna köras på med traktor. Det tog totalt en dag, ca 9 timmar för två man. De var tvungna att åka och hämta material 2 ggr.
Firman ligger nära, grus finns nära och de kunda ta grävaren på samma bil som de använde för att hämta gruset.
Så två dagar för jobbet tycker jag låter rimligt, men när det gäller transporter är det ju svårt att gissa. Om de behöver endag för etablering och en dag för att plocka ihop efter sig och åka hem så..
/A
Tack för info.
Linjerar lite med min känsla då.
Och båda firmorna jag pratat med är lokala och har relativt nära. Så borde inte vara så stor tid för etablering. Det som grävs upp ska tillbaka ned, så inte massa som ska schaktas bort heller.

Mrmasab Mrmasab skrev:
Alltså
Gräva 14 m frostfritt skulle ta mig max 1h med min 9 tons traktorgrävare
Sen är det ju koppla o borra o sånt som jag inte vet förutsättningarna för
Men gräva o lägga igen diket bör absolut inte ta mer än en dag
Om det inte är nåt jävligt konstigt krångligt ställe o ta sig till eller massaträd o berg ivägen
Tror de har mindre grävare, 9 ton är väl en rätt stor?
Det är inte ett speciellt krångligt ställe, men sen gå mellan två fruktträd, därav den mindre grävaren. Grävaren kan köra över grus, sen liten bit på gräsmattan, sen tyvärr gräva mellan två träd, se bild.

Men om du gör det på 1 timme med stor grävare kan det inte ta mer än 4-5 med en mindre väl?
Så förstår inte hur ett företag fått till 4 dagar...

• Luftfoto av trädgård med två byggnader, en blå pil och en röd markering visar planerad väg för grävare mellan träd och över grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael Ströms skrev:
Jobbar som förvaltare och markarbeten är det som jag skulle säga är dyrast i förhållande till vad man tycker det borde kosta. Konkurrensen är i vart fall i Stockholm dålig. Så skulle säga att 50 000 är ett marknadsmässigt rimligt pris.

Det du får tänka är om det är värt det?

Kan det va ett alternativ att bara ha sommarvatten? Dvs inte gräva ner utan har slang i markplan som du kopplar in när du har behov av det?
Tack för den informationen.
Ja, det är alltid en fråga om vad det är värt för en själv. Hobby som gör att jag vill kunna ha vatten året runt i garaget, så får vara värt lite.
Men just när man fick två rätt olika offerter vill man ju få ett hum ifall den billigare eller dyrare är ute och cyklar lite. Men att 50000 kr är marknadsmässigt rimligt i Stockholmsområdet är matnyttig info, precis lite sådant jag var ute efter.

R RexGalore skrev:
Tror de har mindre grävare, 9 ton är väl en rätt stor?
Det är inte ett speciellt krångligt ställe, men sen gå mellan två fruktträd, därav den mindre grävaren. Grävaren kan köra över grus, sen liten bit på gräsmattan, sen tyvärr gräva mellan två träd, se bild.

Men om du gör det på 1 timme med stor grävare kan det inte ta mer än 4-5 med en mindre väl?
Så förstår inte hur ett företag fått till 4 dagar...
Jag har en minigrävare oxå på ca 1,5 ton o det skulle inte ta jättelång tid med den heller om det inte vore extremt hårt
En större grävare är nästan alltid o föredra
Det tar längre tid o lägga igen än gräva upp
Då man ska sortera bort lite stenar o skyddsfylla med fina massor sen ska det dit jord o sås in
Men den sista biten kan man ju fixa själv oräfsa o fixa lite så spar man in på det nä 4 dagar känns som du blir riktigt lurad

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mrmasab Mrmasab skrev:
Jag har en minigrävare oxå på ca 1,5 ton o det skulle inte ta jättelång tid med den heller om det inte vore extremt hårt
En större grävare är nästan alltid o föredra
Det tar längre tid o lägga igen än gräva upp
Då man ska sortera bort lite stenar o skyddsfylla med fina massor sen ska det dit jord o sås in
Men den sista biten kan man ju fixa själv oräfsa o fixa lite så spar man in på det nä 4 dagar känns som du blir riktigt lurad
Tackar och bockar!
Matnyttigt och linjerar med min magkänsla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.