6 093 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Gratisversionen av AVG antivirus 8.0
Eftersom virusen och trojanerna blir fler och mer komplicerade för varje dag, blir följdaktligen också antivirusprogrammen större och kräver mer minne och resurser. Vill man ha ett fullgott virusskydd (typ F-secure, Kaspersky, Symantec), så behöver man en dator med minst 1GB ram (XP) eller 2GB (Vista) om det inte ska gå segt, för vista är dualcore att rekommendera....
En vistadator med dualcore och 2GB känns snabbare än en gammal XP-burk, Medan en vistadator med 1GB och celeron som många stackare köpt är hopplöst seg.
En vistadator med dualcore och 2GB känns snabbare än en gammal XP-burk, Medan en vistadator med 1GB och celeron som många stackare köpt är hopplöst seg.
Det går ju att bygga virus prog som inte slöar ner datorn mycket !
http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/5
http://www.thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/5
Men det är rätt meningslöst att ha ett antivirusprogram som inte tar alla virus.... Det är bara ett fåtal som ligger över 98%
Om ditt program tar tex 94% av alla virus, är det högst sannolikt att dom 6% som missas är dom allra nyaste, det är också dom som sprids mest och som man löper risk att infekteras av.
Se denna tabell tex även om den är ett år gammal:
http://virus.gr/portal/en/content/23-april-10-may-2007
Om ditt program tar tex 94% av alla virus, är det högst sannolikt att dom 6% som missas är dom allra nyaste, det är också dom som sprids mest och som man löper risk att infekteras av.
Se denna tabell tex även om den är ett år gammal:
http://virus.gr/portal/en/content/23-april-10-may-2007
Det tror jag inte, snarare att det varierar mellan gångerna vilken leverantör som varit snabbast på att uppdatera för nya virus, eller att dom har ett annorlunda urval vilket påverkar pga skillnader i vad som detekteras bäst. Det går säkert att analysera vad det beror på om man har tid att läsa dom detaljerade testerna...
Visst kan man göra så och visst kan man stänga av valda delar som Hobbyfixaren föreslog. (Jag var nog lite väl ironsik i mitt svar)f91jsw skrev:
Att däremot ge det som ett generellt råd utan att motivera varför man klarar sig utan i vissa fall tycker jag är lite ansvarslöst.
Lite ironi skadar aldrig "Mellanbarn"
Skulle inte rekommendera någon att köra utan antivirus och router med "brandvägg".
Många datorproblem är som vanligt "Error 40" relaterade...
Många datorproblem är som vanligt "Error 40" relaterade...
Vissa frågor får en att tänka till.
Visade sig att AVG inte automatiskt kände igen mejlklienten i Opera som jag använder. Trots att emejl-scannern var active så slank alla mejl glatt förbi utan att kollas. Jag fick själv konfigurera den. Så nu är det kryphålet igenspikat, tack Sambal!
Några problem med att svenska tecken försvinner upplever jag dock inte. Inte ens på testmejlen jag skickat till mig själv efter att mejlscannern aktiverats.
Fast leta efter teckenproblem i Thunderbird, det är ju open-source och då brukar det finnas flitiga forum där det diskuteras.
Visade sig att AVG inte automatiskt kände igen mejlklienten i Opera som jag använder. Trots att emejl-scannern var active så slank alla mejl glatt förbi utan att kollas. Jag fick själv konfigurera den. Så nu är det kryphålet igenspikat, tack Sambal!
Några problem med att svenska tecken försvinner upplever jag dock inte. Inte ens på testmejlen jag skickat till mig själv efter att mejlscannern aktiverats.
Fast leta efter teckenproblem i Thunderbird, det är ju open-source och då brukar det finnas flitiga forum där det diskuteras.
Klicka här för att svara