F Fredriktafte skrev:
Jag skulle vilja höra era resonemang kring detta.

Vi bor i ett sekelskifteshus med träfönster från 2005 2+1 glas, 2 st öppningbara fönster i varje karm som öppnas utåt. Nu bor vi när en väg, och har fått erbjudandet av trafikverket att byta till energifönster. 3 glas aluminium Från Skaala med inåtgående fönster.

Min oro är hur blir det med ventilationen i huset? Huset bygger ju på sjävdrag. Dock saknas skorstensventilation utan det utlopp vi har idag är drag vid öppna spisar och kakelugnar, badrum och köksfläkt.

Att gå från utåtgående till inåtgående är ju inget jag skulle gå med på. Gratis eller ej.

Hur skulle ni resonera? Värt energibesparningen och tulla på utseendet Finns ju en rädsla att huset blir för tätt och andas för dåligt.

det är ju inte varje dag man får gratis fönster..

Mvh
Fredrik
Att byta från utåtgående till inåtgående är inget jag skulle gå med på. Gratis eller ej.

J
Viktigt att man tar bort foder (ute och inne), karm och sen monterar tillbaka allt, platsmålar - extra viktigt att det görs "rätt" om det är originalfoder inne, de profilerna kan vara svåra att få tag på. Beroende på hur fönstren ser ut / öppnas kan karm och båge "bygga" mycket så att det blir fult inne eller ute. Jag skulle prioritera utseendet oavsett om det öppnas inåt eller utåt. Inåt är helt ok, lättare att putsa osv. Men värdelöst om man vill vädra med öppet fönster ofta då man får ta undan allt för att kunna öppna. När jag besökt tyskland har nästan alla fönster (tyvärr verkar de byta fönster på alla gamla hus) varit så att man kan öppna för att vädra genom att tippa fönstret (dvs gångjärnet sitter horisontellt, medan man kan öppna det för att putsa genom att vrida handtagen åt andra hållet och gångjärn sitter även vertikalt. Men det är ofta fula fönster med tjocka bågar och karmar. Men verkar jäkligt praktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.