Jag skulle vilja höra era resonemang kring detta.

Vi bor i ett sekelskifteshus med träfönster från 2005 2+1 glas, 2 st öppningbara fönster i varje karm som öppnas utåt. Nu bor vi när en väg, och har fått erbjudandet av trafikverket att byta till energifönster. 3 glas aluminium Från Skaala med inåtgående fönster.

Min oro är hur blir det med ventilationen i huset? Huset bygger ju på sjävdrag. Dock saknas skorstensventilation utan det utlopp vi har idag är drag vid öppna spisar och kakelugnar, badrum och köksfläkt.

Hur skulle ni resonera? Värt energibesparningen och tulla på utseendet Finns ju en rädsla att huset blir för tätt och andas för dåligt.

det är ju inte varje dag man får gratis fönster..

Mvh
Fredrik

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Fredriktafte skrev:
Jag skulle vilja höra era resonemang kring detta.

Vi bor i ett sekelskifteshus med träfönster från 2005 2+1 glas, 2 st öppningbara fönster i varje karm som öppnas utåt. Nu bor vi när en väg, och har fått erbjudandet av trafikverket att byta till energifönster. 3 glas aluminium Från Skaala med inåtgående fönster.

Min oro är hur blir det med ventilationen i huset? Huset bygger ju på sjävdrag. Dock saknas skorstensventilation utan det utlopp vi har idag är drag vid öppna spisar och kakelugnar, badrum och köksfläkt.

Hur skulle ni resonera? Värt energibesparningen och tulla på utseendet Finns ju en rädsla att huset blir för tätt och andas för dåligt.

det är ju inte varje dag man får gratis fönster..

Mvh
Fredrik
Just ventilationen bör ju inte vara via otäta fönster. I så fall är det nog dags att täta som och sätta in ventiler (kanske de nya har sådana inbyggda ?)

Men utseendet är något att ta med i beräkningen: Hur olika blir de nya fönstren. Man vill ju inte gå från tex spröjsade till ospröjsade osv

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Just ventilationen bör ju inte vara via otäta fönster. I så fall är det nog dags att täta som och sätta in ventiler (kanske de nya har sådana inbyggda ?)

Men utseendet är något att ta med i beräkningen: Hur olika blir de nya fönstren. Man vill ju inte gå från tex spröjsade till ospröjsade osv

Blir en viss skillnad i utseende från en bred horisonell spröjs på totalt 10 cm (samma bredd som på mittstolpen) till en mycket smalare horisontell spröjs. Från det röda fönstret (vårt idag) till gula modellen som är Skaala fönster.

• Fönster med bred horisontell spröjs på en ljus fasad, jämfört med Skaala modellbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött fönster med bred horisontell spröjs på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker den gula är mycket snyggare om det nu är någon tröst...

• Gilla
DTanner och 8 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Jag tycker den gula är mycket snyggare om det nu är någon tröst...
+1 på det - ser faktiskt tom bättre ut :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Givet att dagens fönster inte är original, och jag misstänker heller inte 100% identiska med originalfönstren så skulle jag inte tvekat på att byta om det är gratis (de nya fönstren ser toppen ut på bilden).

Gällande ventilation så bör du nog ta upp friskluftsventiler i sovrummen åtminstone (om det inte är ventiler i de nya fönstren).

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Hade tänkt att rekommendera att aldrig göra det då det sannolikt försämrar utseendet. Men dels har du ju inte direkt orginalförnster och det där gula är ju mycket snyggare och ser ut att passa in bättre.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Gällande ventilation så bör du nog ta upp friskluftsventiler i sovrummen åtminstone (om det inte är ventiler i de nya fönstren).
(y)

J
I detta fall håller jag med, byt! För andra som läser tråden, jag har flera olika fönster och läst om ljudisolering samt har erfarenhet av mina egna fönster. Att byta en ruta i tvåglas blir näst intill lika bra som ljudfönster och bättre än standard 3-glas, så byt inte ut fina originalfönster - de går att fixa!

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
U
J JohanLun skrev:
I detta fall håller jag med, byt! För andra som läser tråden, jag har flera olika fönster och läst om ljudisolering samt har erfarenhet av mina egna fönster. Att byta en ruta i tvåglas blir näst intill lika bra som ljudfönster och bättre än standard 3-glas, så byt inte ut fina originalfönster - de går att fixa!
menar du att du satt in en 2-glas kassett i kopplade 2-glas bågar? Eller tjockare enkelglas kanske?

Det finns även lösningar där man behåller befintliga fönster t ex kulturskyddade byggnader. Osäker på ljuddämpande effekt. Där kanske du måste tjata lite på Trafikverket eller kolla upp själv. Samtidigt tycker jag också att de nya är snyggare.
Sen finns det ljuddämpade tilluftsventiler som tar en del av ljudet utifrån. Både som vägg-, spalt- och bakomradiatornventil. T ex Fresh och Easy-vent.

richardtenggren
Vet inte om det är applicerbart här, men på vårt kontor så är Grundels och installerat deras klimatruta. Verkar bli en ganska diskret installation ändå.

J
U Utsliten och utdömd skrev:
menar du att du satt in en 2-glas kassett i kopplade 2-glas bågar? Eller tjockare enkelglas kanske?
Tidigare ägare har i ett fönster satt en tjockare ruta i befintlig båge, dvs fortsatt tvåglas. Fungerar mycket bra. Tystare än treglasfönster. Behåller helt utseendet (eller, inte lika snyggt som munblåsta glas men bästa kompromiss jag kan se).

U
J JohanLun skrev:
Tidigare ägare har i ett fönster satt en tjockare ruta i befintlig båge, dvs fortsatt tvåglas. Fungerar mycket bra. Tystare än treglasfönster. Behåller helt utseendet (eller, inte lika snyggt som munblåsta glas men bästa kompromiss jag kan se).
tack! Jag är ute efter något liknande. Med risk för att kapa tråden lite.
vi har kopplade tvåglasfönster som har spröjs både i inner och ytterbåge. Vi hör folk när de går (alltså fotstegen) på grusvägen utanför och skulle vilja få det lite tysthet inomhus men inte förlora charmen som de spröjsade innerbågarna ger. Energikassetter försvinner då eftersom det blir dyrt att ha 6 små kasetter i varje fönster och även att limma en stor tredje ruta på insidan går bort estetiskt.

Redigerat:
J
U Utsliten och utdömd skrev:
tack! Jag är ute efter något liknande. Med risk för att kapa tråden lite.
vi har kopplade tvåglasfönster som har spröjs både i inner och ytterbåge. Vi hör folk när de går (alltså fotstegen) på grusvägen utanför och skulle vilja få det lite tysthet inomhus men inte förlora charmen som de spröjsade innerbågarna ger. Energikassetter försvinner då eftersom det blir dyrt att ha 6 små kasetter i varje fönster och även att limma en stor tredje ruta på insidan.
Jag tror tidigare ägare fått detta av Trafikverket eller liknande. Rutan är tjock och beroende på båge kan det nog bli väldigt tunt kitt eller man får fräsa ut i bågen. Sitter i innerbågen. Utan att veta gissar jag det funkar i de flesta tvåglasfönster.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.