P Per i Hamrånge skrev:
Men kolla därefter vilken slangbit som är spröd och stel.
Jag kollade precis på några av mina klippare som har haft bränsleslangar fyllda med macksoppa i många år och inga slangar var spröda eller stela. Det lär gå åt mycket popcorn till denna test…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Vill bara skicka med att varför chansa?
På grund av kostnaden för alkylat givetvis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Men gör då testet med 2 bitar bränsleslang. Du får bara bunkra upp med mer poppcorn. Det kommer att ta månader inte minuter. Men kolla därefter vilken slangbit som är spröd och stel.
Jag kollade just på jordfräsen från 70-talet. Slangen är mjuk och böjlig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Men gör då testet med 2 bitar bränsleslang. Du får bara bunkra upp med mer poppcorn. Det kommer att ta månader inte minuter. Men kolla därefter vilken slangbit som är spröd och stel.
Kan du förklara varför det skulle vara så stort problem trots att miljontals bensinbilar tankas med bensin från macken och överlever flera decennier?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag förstår inte vad det ska bevisa att lägga synnerligen lättpåverkad styrenplast i bensin (frigolit är expanderad styrenplast)? Låter som någon dammsugarförsäljarmetod. Bensinslangar är tydligt klassade för vilken typ av bränsle de tål och det gäller både ut och insida, om man t ex ska byta en slangbit i tanken.

Styrenplast löses olika snabbt av organiska lösningsmedel (som bensin) men i synnerhet aceton och tinner (toluen/xylen). Även olika oljor löser den, men det tar längre tid. Bensen som finns i mindre mängder i dagens bensin (mycket mer förr) löser också effektivt styrenplast. Finns många fler som löser men det kan intresserade leta efter själva.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
OK. Tack.
Jag uppmanar intresserade i detta ämne (har gjort det flera gånger i andra trådar) att göra frigolittestet.

Ta två små bitar frigolit. Lägg den ena i lite 4T Aspen. Lägg en bit i lite 95 bilbensin. Plocka fram poppcornen.
Efter några minuter finns ingenting kvar av frigoliten i bilbensinen. Hoppas du tog med mycket poppcorn, för frigoliten i Aspen lär aldrig smälta. OK, frigolit smälter fort. En bränsleslang tar längre tid. Men slutresultatet är det samma.

Visst, om man aldrig lämnar bilbensin kvar i systemet över vintern, alltid kör tomt och fyller på färsk 95 när man ska köra osv, kan det nog hålla längre. Men vem gör så? Även om ni här som opponerar er mot mina råd, gör precis så, och ni därför inte har några problem, tror jag att det stora flertalet inte gör så. Därav en massa problem med bränslet och krånglande maskiner. Statistiken är ändå tydlig.

Jag släpper detta nu. Vill bara skicka med att varför chansa? Kör med Aspen så slipper du garanterat alla potentiella problem med bränslesystemet i din maskin. Den kan gå dåligt, eller haverera av många andra skäl, men inte pga bränslekvaliteten iaf.
Som jag ser det har vi två separata frågor här. Den första frågan är om man kan vänta sig högre driftsäkerhet och färre startproblem om man använder alkylatbensin i småmotorer. Jag svarar förbehållslöst ja på den frågan så jag tror att vi är helt överens där.

Den andra frågan är om mackbensin kan ställa till med skador på motorn som kräver mer än att bara byta bränslet. Det tror jag kan inträffa på gamla motorer som är byggda innan halva världen började blanda etanol i bensinen. Dessa kan ha slangar och packningar av material som inte tål dagens mackbensin. När den blyfria bensinen kom på mackarna talades det mest om härdade ventilsäten som avgörande för om motorer kunde användas med blyfri bensin. Efter några år började det talas om gammalt gummi i packningar och slangar som inte tålde etanolen också. Men det är ju ganska länge sedan.

Så mitt bud är startproblem ja, men bestående skador nej på nyare motorer och mackbensin.

• Gilla
RobbanMar och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Som jag ser det har vi två separata frågor här. Den första frågan är om man kan vänta sig högre driftsäkerhet och färre startproblem om man använder alkylatbensin i småmotorer. Jag svarar förbehållslöst ja på den frågan så jag tror att vi är helt överens där.

Den andra frågan är om mackbensin kan ställa till med skador på motorn som kräver mer än att bara byta bränslet. Det tror jag kan inträffa på gamla motorer som är byggda innan halva världen började blanda etanol i bensinen. Dessa kan ha slangar och packningar av material som inte tål dagens mackbensin. När den blyfria bensinen kom på mackarna talades det mest om härdade ventilsäten som avgörande för om motorer kunde användas med blyfri bensin. Efter några år började det talas om gammalt gummi i packningar och slangar som inte tålde etanolen också. Men det är ju ganska länge sedan.

Så mitt bud är startproblem ja, men bestående skador nej på nyare motorer och mackbensin.
En tredje fråga är om man nekas garanti om man tankat vanlig mackbensin trots att tillverkaren skriver att den är godkänd?

useless useless skrev:
En tredje fråga är om man nekas garanti om man tankat vanlig mackbensin trots att tillverkaren skriver att den är godkänd?
Frågan är väl snarare varför man nekas och inte om, om nu detta stämmer:
P Per i Hamrånge skrev:
Jag vet med säkerhet att du blir utan garantiersättning om maskin inte funkerar pga bilbränsle. Hanterar sådana ärenden varje vecka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Saker går att uttrycka olika tydligt. Jag tolkar senare inlägg av @Per i Hamrånge som att om man kommer in med en gräsklippare som går dåligt och det räcker med att byta bränsle för att den skall starta och gå bra anses det ha varit fel på bränslet och inte motorn. I mitt tycke en ganska rimlig hållpunkt. Ingen garanti täcker fel på motorn om det inte är något fel på motorn. Och även om det säkert stämmer att det i sådana fall oftare rör sig om mackbensin än alkylat så är det en övertolkning att det skulle vara nekad garanti på grund av macksoppa.

A Avemo skrev:
så är det en övertolkning att det skulle vara nekad garanti på grund av macksoppa.
Går nedanstående att tolka på annat sätt?
P Per i Hamrånge skrev:
Jag vet med säkerhet att du blir utan garantiersättning om maskin inte funkerar pga bilbränsle. Hanterar sådana ärenden varje vecka.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går nedanstående att tolka på annat sätt?
Inte ensamt. Men tillsammans med senare inlägg av honom drar jag slutsatsen att det är en övertolkning från hans sida tillsammans med till synes löst grundade vaga antydningar om bestående skada på slangar och membran. Ett halvt rätt och ett fel om du så vill. När folk inte kan eller vill ge klarhet i sina erfarenheter kan man ju alltid försöka förstå vilka de är ändå.

Om man byter till sprillans ny macksoppa då, och problemet kvarstår.. fortfarande inte garanti?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har försökt delge mina erfarenheter. De är inte vetenskapliga, jag är inte kemist. Men har väl ganska mycket statistik på många ärenden av garanti, reparation, och driftsproblem.

Men statistik är just det, dvs det finns säkert många maskiner som INTE får problem. Som exempel bara, kan det (gissar) jag bero på att man alltid kör på ny, färsk bilbensin. Kanske aldrig lämnas bilbensin i systemet under vintern. Osv. Bara säger.

Detta blir nästan lite som religion, eller politik. Vi lyckas nog inte övertyga varandra att byta åsikt. Vi har helt enkelt olika erfarenhet och dra olika slutsattser.

P Per i Hamrånge skrev:
Jag har försökt delge mina erfarenheter. De är inte vetenskapliga, jag är inte kemist. Men har väl ganska mycket statistik på många ärenden av garanti, reparation, och driftsproblem.
Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter. Och jag ser inte att någon annan gör det heller. Men vi ifrågasätter vissa slutsatser du drar av dina erfarenheter. Åtminstone om du dragit dem av erfarenheterna du delar med dig av.

1. Jag ifrågasätter inte din slutsats att alkylat ger bättre driftsäkerhet. Och jag ser över huvud taget inte några stora mothugg där.

2. Jag ifrågasätter inte att du inte klassar det som garantireparation om allt du behöver göra är att byta bensin. Men här är ju inte problemet att garantin inte gäller för att mackbensin använts. Garantin gäller inte för att det inte är något fel på motorn.

3. Däremot ifrågasätter jag att nyare småmotorer skulle ta permanent skada av att köras på mackbensin. Att cellplast inte tål mackbensin är ett ickeargument så länge inte motorn har delar gjorda av den sortens cellplast. Och om nu mackbensinen faktiskt gjorde skada på en ny motor skulle jag definitivt hävda garanti om det inte fanns något dokumenterat förbud mot mackbensin.

• Gilla
mattias1343 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.