Alfredo Alfredo skrev:
Har du en referens till dylika udda villkor?

Här är utdrag ur manualen till en HVA som säljs idag:

[länk]

[bild]
Väldigt märklig skrivning om ditt svepande påstående skulle ha generell bäring.
Jo då. Känner väl till att det står så i deras instruktionsbok. Men glöm inte att den är en internationell instruktion för europa. Det är i princip bara i sverige problemet finns.

Jag vet med säkerhet att du blir utan garantiersättning om maskin inte funkerar pga bilbränsle. Hanterar sådana ärenden varje vecka.

P Per i Hamrånge skrev:
Jo då. Känner väl till att det står så i deras instruktionsbok. Men glöm inte att den är en internationell instruktion för europa. Det är i princip bara i sverige problemet finns.
Varför finns problemet bara i Sverige?

P Per i Hamrånge skrev:
Jag vet med säkerhet att du blir utan garantiersättning om maskin inte funkerar pga bilbränsle. Hanterar sådana ärenden varje vecka.
Hur är villkoret formulerat? Och var? Vad är det som händer? Jag ser ingen orsak att använda annat än alkylat. Men min erfarenhet är att det normalt fungerar utmärkt att köra på macksoppa också så länge den inte får stå för många månader eller år i tanken.

A Avemo skrev:
Varför finns problemet bara i Sverige?

Hur är villkoret formulerat? Och var? Vad är det som händer? Jag ser ingen orsak att använda annat än alkylat. Men min erfarenhet är att det normalt fungerar utmärkt att köra på macksoppa också så länge den inte får stå för många månader eller år i tanken.
Pga reduktionen med etanol.

Att tanka någon enstaka gång med bilbensin är ofarligt så länge du kör tomt och fyller på med alkylat och kör det en kort stund i maskinen. Det är långvarig och konsekvent användade av bilbensin som skadar. Det tar några år, men problemen kommer.

Detta finns ingenstanns att läsa om vad jag vet. Mycket otydligt i instruktionsböcker och garantivilkor. Tror inte branchen vill ta i problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.