16 905 läst ·
17 svar
17k läst
17 svar
Gräsklippare Meec M5101 3.5hk - Olja!?
Vad gäller det andra talet i viskositetsbeteckningen så har wikipedia lite att säga:
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_oil#Multi-grade
Här är viskositetstalen som standarden föreskriver:
http://www.widman.biz/English/Tables/J300.html
Här är en graf:
http://www.widman.biz/English/Tables/Graph-motors.html
Och här en läsvärd pdf:
http://www.ideas4ag-ed.com/uploads/...toepfer_understanding_motor_oil_viscosity.pdf
Så, då har man lärt sig något idag också
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_oil#Multi-grade
Här är viskositetstalen som standarden föreskriver:
http://www.widman.biz/English/Tables/J300.html
Här är en graf:
http://www.widman.biz/English/Tables/Graph-motors.html
Och här en läsvärd pdf:
http://www.ideas4ag-ed.com/uploads/...toepfer_understanding_motor_oil_viscosity.pdf
Så, då har man lärt sig något idag också
Bra länk.JonasVbg skrev:
Då kan man konstatera att Briggs&Prutton och Honda är överens om att man inte måste köra på SAE30 ("gräsklipparolja") för att motorn ska funka, tvärtom finns det bättre alternativ. Det är bara dom som säljer denna olja på 0,5liters burk som tycker det är livsviktigt. Konstigt....
Klicka här för att svara