Tja, rullar gräsmatta för fullt och insåg att det kan vara läge att klippa denna om ca 2 veckor - Rotade fram den klippare som kom med huset och döm av min besvikelse när jag ser att det är en Meec. :thumbdown:
Men man kanske inte skall gnälla då den var helt gratis - Men nog hade man hoppats på en Klippo eller dylikt under all bråte.

Hur som, hämtade manualen på Julas hemsida och jag blir lite förundrad - Ska man inte köra olje blandat i dessa klippare?
Manualen säger inget om det tyvärr utan bara olja i oljepipen och 95 oktan i tanken - Alles om man skall tro på den?

Men som sagt - Olje i bränslet?

Startade efter 10 ryck och hittade primer knappen efter att ha läst manualen så den kanske startar lättare nästa gång, den har inte varit igång på ca 2 år och jag trode soppan skulle lukta gammalt men den går ju fin fint...

Tror jag överlever med denna klippare tills den lägger av och så får man köpa något vettigt då.
Noterade dessutom att den är på REA nu för endast 995:-... Säger ju en del om kvalisort kanske.

Edit: Det står ju att det är fyrtakt på hemsidan - Så det innebär väl att man INTE ska ha olja i soppan. Då jag senast jiddrade med en gräsklippare för 15 år sedan så var dom minsann två taktare...

Redigerat:
Du behöver inte olja i bensinen, men i oljepipen ska det naturligtvis vara olja.

Kör med miljöbensin i vår gräsklippare och det luktar betyligt mindre än vanligt 95 bensin. Så jag kan rekommendera att köra på miljöbensinen

Det kan även vara läge att byta oljan. Det ska man göra varje år även på en Klippo, men av nån anledning får jag för mig att vissa som köper MEEC kanske inte bryr sig om sånteftersom dom pajar så fort ändå. :) Det brukar vara typ 6 dl SAE 30 i vanliga Briggs&stratton, borde vara nåt liknade. Fyll till rätt nivå med hjälp av oljestickan.

Jag skulle nog säga att de allra flesta inte byter olja årligen på sina klippare. De flesta gör det nog typ aldrig :).

mexitegel skrev:
Jag skulle nog säga att de allra flesta inte byter olja årligen på sina klippare. De flesta gör det nog typ aldrig :).
Det gör gräsklipparförsäljarna extra glada.

Jag har hunnit byta olja 2ggr sedan inköp av klippare i juni...:o

Sedan kommer jag nog att köra på samma helsyntetolja som jag kör med i bilen, då det är att föredra framför mineralolja.

Redigerat:
Asgarvad skrev:
Det gör gräsklipparförsäljarna extra glada.
Kanske det, men Briggs&Stratton verkar ju vara helt odödliga oavsett.

Jag spillde precis i samma helsyntetolja (Biltemas 5W-40) som jag kört med i bilarna de senaste åren och klipparen gick märkbart tystare, det tidigare mekaniska slamret är utbytt mot något som snarast liknar ett schweiziskt urverk + ett lågt puttrande (nästan lite för lågt IMO).

Jag körde klipparen på högvarv + kraftig lutning utan något missljud eller konstigheter, vi får se hur hur länge det förtlöper... :x :D

Hursomhelst, en helsyntet skall ju alltid vara homogen, struktur & viskositetsstabil och då alltid i högre grad än mineral/delsyntetoljor, så det bör vara ett bättre alternativ än den raka "No-name" rmineraloljan som säljs som extraspecial-gräsklipparolja.

Det som rekommenderas är sae30 alt. 10w30. 10w30 rekommenderas som regel av Honda och kawasaki etc men även briggs har det som ett alternativ även under sommartid. Tidigare var rekommendationen att köra sae30 på sommaren och 10w30 på vintern. Det viktigaste är vilket temperaturområde som oljan klarar av då det är en luftkyld motor som saknar "oljekyl" . Därav tex 10w30 på vintern då den inte blir lika tjock av kyla.

Många kör med samma eller liknande olja som du och tycker det fungerar. Däremot så de få gånger vi ser motorras på tex en briggs så beror det oftast på oljan. Antingen fel nivå, eller fel sort. Så jag rekommenderar ingen att köra på någon annan olja än 30 /10w30 trots att det fungerar med en mängd andra oljor i praktiken. En flaska på 0.6liter (ungefär vad du kommer få i motorn) kostar väl ca 40kr...

• Gilla
JonasVbg
  • Laddar…
slacker skrev:
Då jag senast jiddrade med en gräsklippare för 15 år sedan så var dom minsann två taktare...
Även om det fanns udda gräsklippare med tvåtaktsmotor för 15 år sedan lär det inte ha hört till vanligheterna. Briggs & Stratton har varit vanliga mycket längre än så, och dessa har alltid varit fyrtaktare.

Även om den aktuella klipparen kan lämna en del övrigt att önska finns det ingen orsak att ha bråttom med att byta den om den fungerar.

Erik

Jag kan svårligen tro att det skulle vara vådligt för motorn att använda en olja med ett vidare viskositetsspann, hur tänkte du då och kan du stödja det resonemanget med någon slags fakta?

När oljan väl uppnått sin arbetstemperatur så plaskar det bara runt i motorn ung. som vatten oavsett vilken olja som används. Så länge oljans kvalitetsklassning överensstämmer eller övergår kravspecifikation för ändamålet så ska det inte vara några som helst problem.

T ex så rekommenderar Honda i manualen till sina gräsklipparmotorer att man använder en bil/fordonsolja med viskositetsspann på 10W-30, men att man kan använda andra viskositetsspann så länge det täcker det ursprungliga kravet (dvs. rak SAE 30). Det är alltså ett minimimått vad gäller viskositeten.

När vi kommer till själva kvalitetsklassningen av oljan så rekommenderar Honda (sid. 26 i den engelska manualen) att man använder sig av API SJ, där SJ innebär den sämsta/lägsta kvalitetsklassningen...

Mja, rikigt så enkelt är det inte.
En 5w-50 tex är tjockare, "50", än en 10w-30, "30", när oljan är varm och det är inte säkert det är så lyckat.
Alla småmotorer jag kommit i kontakt med vill ha 10w-30 eller rak 30, möjligen 15w-40 eller 10w-40 på sommaren.
Använd dock inte denna olja i snöslungan, det klassiska briggs-vinter-raset är för tjock olja i kyla vilket får oljepumpen att haverera och motorn skär.
Se till att hålla bytesintervallerna, brukar vara 25 timmar, också. Oljan åldras fortare i en gräsklippare än i en bil pga att den går varmare.

När vi pratar gräsklippare så är en rak sae30 samma sak som en 10w30 eftersom man väldigt sällan rör sig i det kalla området. Iaf så klipper jag gräset väldigt sällan på vintern när det är kallt.

På OkQ8 finns en vanlig standardolja 10w30 som fungerar utmärkt i de flesta klippare som ofta påstås behöva "speciell gräsklipparolja".

Fotografen skrev:
Mja, rikigt så enkelt är det inte.
En 5w-50 tex är tjockare, "50", än en 10w-30, "30", när oljan är varm och det är inte säkert det är så lyckat.
Tiita under stycket om Viskositetstal:
"För när oljan blivit varm är det ingen större skillnad på viskositeten mellan olika motoroljor... [klipp]"

Fotografen skrev:
Oljan åldras fortare i en gräsklippare än i en bil pga att den går varmare.
Jag har lite svårt att tro att en luftkyld gräsklipparmotor går varmare än ett turboaggregat.

Hursomhelst, nu har jag en tystare motor vilket trolligtvis beror på minskad intern friktion i motorn pga en motorolja av högre kvalitet. Denna mindre friktion torde i sin tur leda till lägre motortemperatur och lägre slitage och slutligen en längre livslängd hos motorn i fråga.
Sedan förutsätter jag att en högkvalikativ helsyntetolja för turbobilar mm garanterat har fler & bättre additativ som b la hjälper till att rengöra motorn, jämfört med en rak mineralolja av enklaste kvalisort.

LilleNo skrev:
Tiita under stycket om Viskositetstal:
"För när oljan blivit varm är det ingen större skillnad på viskositeten mellan olika motoroljor... [klipp]"
Har tappat olja ur ganska så många driftvarma motorer och nog finns skillnader...däremot är en "gammal" olja som gått sina mil tunn pga av att de additiver som ger den sin rätta viskositet bryts ner med tiden.
Att den andra siffran i viskositetstalet endast skulle ha med värmetålighet att göra har jag inte läst eller hört talas om någon annan stans så det köper jag inte rakt av.
LilleNo skrev:
Jag har lite svårt att tro att en luftkyld gräsklipparmotor går varmare än ett turboaggregat.

*
Utökad förklaring: En luftkyld motor har större skillnader mellan de varmaste och kallaste punkterna så även om oljans medeltemperatur inte blir så hög är temperaturtopparna högre än i en vattenkyld bilmotor. Naturligtvis är en bra syntetolja bättre på att hantera detta än en billig olja.
*Moderna turbomotorer grillar inte ojan på långt när lika hårt som de från 70-talet som saknade vattenkylning av turbon, och mycket rikigt rasade aggregaten eftersom dåtidens oljor inte tålde detta.
En sådan bil ska ha en bra syntetolja som tål detta, det är aldrig någon som smort sig fattig.

LilleNo skrev:
Sedan förutsätter jag att en högkvalikativ helsyntetolja för turbobilar mm garanterat har fler & bättre additativ som b la hjälper till att rengöra motorn, jämfört med en rak mineralolja av enklaste kvalisort.
*
Självklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.