N Niq skrev:
Läs inlägg 18

• Instruktionsmanual för motor, med rekommendationer för oljebyte och kontroll av oljenivå, samt diagram och illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och om du läser i en manual som är från detta årtusende, vad står det då?

SE som föreslås där är väl från 1978-79 eller så....:)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Du måste nog ifrågasätta dina kunskapskällor lite bättre. Dom är ju helt uppåt väggarna.
Ja, mina uppgifter kommer ju bara från Briggs&Stratton. En sån liten skitfirma har du väl inget förtroende för.

Så när temperaturen passerar 4 grader måste oljan bytas. Jag begriper inte hur oljekonsumtionen kan bli högre med en 10W-30 än en 30 olja. Den är ju bara tunnare än 30oljan när det är kallt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Man har en singlegradeolja sommartid i en luftkyld motor. Detta eftersom oljan kan bli så het att en multigradeolja kan separera och orsaka att motorn skär.
Jag har haft en luftkyld utombordare i halvskugga tre månader då jag var förbjuden att använda den eller det var mycket olämpligt.

På ekvatorn. Mörk kåpa.

10W-40 olja.

Ingen separation av smörjolja observerades.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Ja, mina uppgifter kommer ju bara från Briggs&Stratton. En sån liten skitfirma har du väl inget förtroende för.
Då gäller det för B&S, I övrigt titta vad som gäller för din modell. För min Partner är 10w-40 indikerat i motsvarande diagram. Är det en gammal sidventilare du har? Undrar om det kan påverka.

Det är ju helt sjukt att Briggs&Prutton nu i innevarande årtusende föreslår en syntetisk multigradeolja som det bästa allroundalternativet....

Information om rekommenderade oljetyper för gräsklippare baserat på temperatur, med diagram och varningsanteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
Enligt inlägg 113 verkar dom ju ändrat sig. Så om det här gäller en motor från briggs o Stratton så gäller det alltså i all deras olika motormodeller för all framtid samt i alla andra tillverkares motorer?

I en gräsklipparmotor så lär man inte ha problem med att smörjfilmen blir för klen.

Däremot finns det två andra saker att ta hänsyn till, dels att t.ex. esteroljor kan påverka packningsmaterial, och att en del (dåligt konstruerade) smörjsystem lever på att oljan kryper, vilket då kan leva på att det i raffineringsprocessen för mineraloljor smiter med en liten mängd blandade kolvätekedjor. Jag har förstahandskunskap på att brist på det senare kan leda till haveri på äldre motorkonstruktioner, dock var detta inte en gräsklipparmotor.

Så det finns väldigt lite att vinna på en avancerad olja. Enklaste normala oljan av mineraltyp är säkert ett fullt tillräckligt bra val i en normal gräsklippare - om en 10W-30 eller en rak 30-olja är bäst har jag ingen uppfattning om, men det skulle förvåna mig om man får problem med någon av dem.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fat nu finns det många andra aspekter till varför olja utvecklas. Hur många hästkrafter något har är nog inte den primära faktorn. Vilken olja som helst klarar nog av själva smörjuppdraget i det mesta. Finns glidlagerapplikationer som fungerar med enbart vatten också.........
Generellt betyder högre litereffekt högre krav på smörjning, åtminstone från min erfarenhet. Om man inte vill ha gigantiska lager som kräver större och därmed tyngre vevstakar så får man acceptera en ökad lagerbelastning vilket ställer högre krav på oljans bärighet och förmåga att rena.

MultiMan
När man började med så kallade lågfriktionsmotorer där kolvar och ringar hade mindre anliggningsyta, kolvringarna betydligt slappare för mindre tryck mot cylindern, smalare vevlager och ramlager mm, så ökade kraven på motoroljorna över en natt trots att litereffekten ofta inte påverkades särskilt mycket.

Slappare kolvringar ger mer blow-by och föroreningar i oljan, smalare lager måste bära samma belastning på mindre yta.

Ett exempel som jag minns är väl när Volvo gick från B23 till B230. Saab gjorde samma resa med sina motorer men med katastrofalt resultat efter GM tagit över, främst pga felaktig vevhusventilation som inte hanterade den ökade nersmutsningen och för långa oljebytesintervaller. En tidigare driftsäker H-motor i 900 gjordes om till en rasmaskin i 9-5 innan man gjorde om venvhusventilationen eller hade ägare som bytte olja var 1000:e mil, som med min 9-5 som lever än trots gammal VHV när jag köpte bilen.

S Stefan1972 skrev:
fast min poäng kan ju då summeras i att det då är vilseledande att säga att det är dåligt att använda en delsyntet.......Även om det är en liten andel olja som är högraffinerad i en sådan så är den ju rent tekniskt bättre än en "mineral" då...Men inte lika bra som en "helsyntet" Men att rata de helt blir ju konstigt bara för att det finns bättre oljor.
Är det någon som påstått att det är dåligt att använda delsyntet?
Om man tar fyra liter mineralolja och tillsätter en deciliter syntetolja så blir föreningen en delsyntet. Med tanke på vad delsyntet kostar så skulle jag vilja hävda att det är bättre att köpa mineral och helsyntet och blanda själv, om man absolut vill ha en delsyntet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Är det någon som påstått att det är dåligt att använda delsyntet?
Om man tar fyra liter mineralolja och tillsätter en deciliter syntetolja så blir föreningen en delsyntet. Med tanke på vad delsyntet kostar så skulle jag vilja hävda att det är bättre att köpa mineral och helsyntet och blanda själv, om man absolut vill ha en delsyntet.
du vet med säkerhet att det är så man gör en delsyntet eller vad?

S Stefan1972 skrev:
du vet med säkerhet att det är så man gör en delsyntet eller vad?
Nej, jag har inte varit delaktig intillverkningsprocessen så det är inget jag är säker på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.