27 407 läst ·
119 svar
27k läst
119 svar
Gräskklipparolja vs vanlig motorolja?
Jag brukar skicka i den motorolja som finns hemma. Det viktigaste är att den inte är för tjock.R Rolle85 skrev:
Ibland har jag kört rak olja för tvåtaktsdieslar. Den fungerar finfint. 😅
Jag är förvirrad WilleR. Du kan inte svenska begrepp och blir irriterad på Daniel109..? 🤔 Ska vi skriva på engelska här?W WilleR skrev:
Amen i kyrkan. Jag tycker att dessa kilometer sällan innehåller kvantifierade mått på skillnad i effekt för olika utfall mellan olika motoroljor. T.ex. antal timmar till motorhaveri, dl förbrukning av oljor per drifttimme, osv. Ibland verkar det som att man för att vara på säkra sidan behöver ta samma olja till Klippon som Max Verstappen har i sitt åk. Och då har ju försäljarna lyckats väl, får jag säga.O [old rusty] skrev:
Rak olja är vad den kallas i sverige där vi är, dom flesta som sysslat med motorer vet vad som menas. Kul att du inte hört det?W WilleR skrev:
exempel:
https://www.hansenracing.se/category/rak-50/624245
https://www.seasea.se/oljeguiden
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Jag har redan sagt vad jag tycker om skit oljor från medeltiden, så jag tänkte fylla på med att min Partner har en motor på 140cc och 3-4 hk. Detta ger en litereffekt på 20-30 hk.
Som en jämförelse kan nämnas att Volvo B20A när den introducedes 1970 hade 82 hk ur 2 liter, dvs 41 literhästar. Och idag har småbilar 80hk ur 1 liter eller så. Tror att specificerad oljekvaliret var API SD.
Det är alltså ytterst måttlig trimningsgrad på gräsklippare vilket förklarar varför det mesta går bra att hälla i. Läs manualen och se vad tillverkaren specificerar.
Som en jämförelse kan nämnas att Volvo B20A när den introducedes 1970 hade 82 hk ur 2 liter, dvs 41 literhästar. Och idag har småbilar 80hk ur 1 liter eller så. Tror att specificerad oljekvaliret var API SD.
Det är alltså ytterst måttlig trimningsgrad på gräsklippare vilket förklarar varför det mesta går bra att hälla i. Läs manualen och se vad tillverkaren specificerar.
De flesta skriver single grade och multi grade även på svenska, men där man verkligen vill skriva på svenska verkar det förhärskande ordet vara "multiviskositetsolja". Vet inte om det känns bättre att använda....W WilleR skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fat nu finns det många andra aspekter till varför olja utvecklas. Hur många hästkrafter något har är nog inte den primära faktorn. Vilken olja som helst klarar nog av själva smörjuppdraget i det mesta. Finns glidlagerapplikationer som fungerar med enbart vatten också.........A Anders_Nilsson skrev:Jag har redan sagt vad jag tycker om skit oljor från medeltiden, så jag tänkte fylla på med att min Partner har en motor på 140cc och 3-4 hk. Detta ger en litereffekt på 20-30 hk.
Som en jämförelse kan nämnas att Volvo B20A när den introducedes 1970 hade 82 hk ur 2 liter, dvs 41 literhästar. Och idag har småbilar 80hk ur 1 liter eller så. Tror att specificerad oljekvaliret var API SD.
Det är alltså ytterst måttlig trimningsgrad på gräsklippare vilket förklarar varför det mesta går bra att hälla i. Läs manualen och se vad tillverkaren specificerar.
Så du menar att alla luftkylda motorcyklar skall byta ut sina multigradeoljor mot singlegrade.M Mats_R skrev:
Du måste nog ifrågasätta dina kunskapskällor lite bättre. Dom är ju helt uppåt väggarna.

