D Daniel 109 skrev:
Wille: Ja, det är den engelska benämningen. Men jag skrev på svenska.
Visst, om Rak = single grade, vad heter då multi-grade0ljorna
Krokiga?
Därav min lätta irritation...

R Rolle85 skrev:
Gräsklippare har en olja som heter SAE30 men sen finns de ju vanliga bilmotoroljor, 15w40. Vad är skillnaden? Kan man köra bilolja i gräsklipparn?
Jag brukar skicka i den motorolja som finns hemma. Det viktigaste är att den inte är för tjock.
Ibland har jag kört rak olja för tvåtaktsdieslar. Den fungerar finfint. 😅

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
W WilleR skrev:
Krokiga?
Jag är förvirrad WilleR. Du kan inte svenska begrepp och blir irriterad på Daniel109..? 🤔 Ska vi skriva på engelska här?

O [old rusty] skrev:
Oljetrådar, hur många kilometer tråd på bilforum finns det inte, alla saliga i sin egen tro. :)
Amen i kyrkan. Jag tycker att dessa kilometer sällan innehåller kvantifierade mått på skillnad i effekt för olika utfall mellan olika motoroljor. T.ex. antal timmar till motorhaveri, dl förbrukning av oljor per drifttimme, osv. Ibland verkar det som att man för att vara på säkra sidan behöver ta samma olja till Klippon som Max Verstappen har i sitt åk. Och då har ju försäljarna lyckats väl, får jag säga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gisses vad denna tråd växte

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde det lätt för mig nu när jag bytte, 69:- och sög upp oljan.
Flaska med gräsklipparsmörjolja, gula trasor, skruvmejsel, betonggolv. Verktyg och underhållsmaterial för trädgårdsarbete eller maskinreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har redan sagt vad jag tycker om skit oljor från medeltiden, så jag tänkte fylla på med att min Partner har en motor på 140cc och 3-4 hk. Detta ger en litereffekt på 20-30 hk.

Som en jämförelse kan nämnas att Volvo B20A när den introducedes 1970 hade 82 hk ur 2 liter, dvs 41 literhästar. Och idag har småbilar 80hk ur 1 liter eller så. Tror att specificerad oljekvaliret var API SD.

Det är alltså ytterst måttlig trimningsgrad på gräsklippare vilket förklarar varför det mesta går bra att hälla i. Läs manualen och se vad tillverkaren specificerar.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B Bill Necander skrev:
Häll inte i bilolja i gräsklipparen. Den ska ha SAE30 och inget annat.
Se längre upp i tråden vad motortillverkaren anger och återkom sedan om du fortfarande tror att du har rätt.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Krokiga?
De flesta skriver single grade och multi grade även på svenska, men där man verkligen vill skriva på svenska verkar det förhärskande ordet vara "multiviskositetsolja". Vet inte om det känns bättre att använda....

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har redan sagt vad jag tycker om skit oljor från medeltiden, så jag tänkte fylla på med att min Partner har en motor på 140cc och 3-4 hk. Detta ger en litereffekt på 20-30 hk.

Som en jämförelse kan nämnas att Volvo B20A när den introducedes 1970 hade 82 hk ur 2 liter, dvs 41 literhästar. Och idag har småbilar 80hk ur 1 liter eller så. Tror att specificerad oljekvaliret var API SD.

Det är alltså ytterst måttlig trimningsgrad på gräsklippare vilket förklarar varför det mesta går bra att hälla i. Läs manualen och se vad tillverkaren specificerar.
Fat nu finns det många andra aspekter till varför olja utvecklas. Hur många hästkrafter något har är nog inte den primära faktorn. Vilken olja som helst klarar nog av själva smörjuppdraget i det mesta. Finns glidlagerapplikationer som fungerar med enbart vatten också.........

Man har en singlegradeolja sommartid i en luftkyld motor. Detta eftersom oljan kan bli så het att en multigradeolja kan separera och orsaka att motorn skär.

• Arg
kimmens och 1 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Man har en singlegradeolja sommartid i en luftkyld motor. Detta eftersom oljan kan bli så het att en multigradeolja kan separera och orsaka att motorn skär.
Det var ju vad jag fick lära mig för länge sen.
Gäller det fortfarande? Oljorna står ju inte still i utveckling.

N
M Mats_R skrev:
Läs inlägg 18

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det var ju vad jag fick lära mig för länge sen.
Gäller det fortfarande? Oljorna står ju inte still i utveckling.
Nej det gäller inte längre.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Så du menar att alla luftkylda motorcyklar skall byta ut sina multigradeoljor mot singlegrade.
Du måste nog ifrågasätta dina kunskapskällor lite bättre. Dom är ju helt uppåt väggarna.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.