27 413 läst ·
119 svar
27k läst
119 svar
Gräskklipparolja vs vanlig motorolja?
Existensen av vätskor som inte transporterar värme när de pumpas runt i material med olika temperatur skulle ge ett antal Nobelpris.K Kriss Marc skrev:
Du menar möjligtvis att de transporterar mindre värme.
Vet någon hur mycket mindre eller mer värme olika oljor transporterar?
Plockar isär i form av att man i högre grad separerar olika kemikalier i oljan. Man gör inga syntetiska ämnen. Man blandar ihop dem i de proportioner man vill ha. Så det är samma sak som mineraloljan men med bättre definierat innehåll.GlennB skrev:
Nej.
En syntetolja är oftast baserad på mineralbas, men att säga att det är mineralolja med additiver är helt felaktigt.
I praktiken "plockar man isär" mineralbasen och skapar sedan en olja på de delar som har de egenskaperna man vill ha.
I princip alla mineraloljor har också additiver i dagsläget, så snarare kan man säga att "mineraloljor är bara mineralbas med additiver", det är mer korrekt än att säga det om syntetolja.
Kan du motivera varför en rak 30 olja skulle vara bättre?
En rak 30 olja är väl det sämsta man kan få tag i. (Även om priset är högt) Just det vissa påstår att man måste ha.
Nej, men framförallt är det inte "mineralolja med diverse additiver" som du skrev.D Daniel 109 skrev:
Man skulle kunna göra oljan helt "konstgjort" men det är billigare att bara plocka ut det man vill ha från vanlig oljebas.
Syntetolja må vara lite missvisande namn men man syftar på att den är syntetiskt "konstruerad", även om byggstenarna råkar komma från oljebas.
..Sen tillsätter man additiver också, men det gör man som sagt även i mineralolja, eller sedan många år.
..Och angående originalfrågan så råkar jag köra med B&S original rak olja i min gräsklippare, men det beror enbart på att det var ett bra pris på olja+stift+filter.. annars skulle jag inte tveka att hälla i en modern multigradeolja, men försöka komma nära som möjligt 30 i viskositet.
En sak som ej har tagits upp än är Zink!
Zink har slutat tillsättas i motoroljor för katalysatorer tar stryk av Zink.
MEN en del komponenter och då främst lyftare/kamaxel som ej har hydrauliska lyftare KOMMER att slitas ut väldigt fort utan Zink i oljan.
Dvs lyftare som dom flesta mindre motorer som gräsklippare har, visst klippare går ju inte så ofta och Zink är inte lika viktigt som till en bil.
Men det kommer att slita på kam/lyftare och minska livstiden även på en klippare!
Ang bilar så är det äldre bilar utan hydrauliska lyftare/katt som även dom behöver Zink i oljan som tex Volvo 140/240, Saab99/900, VW/bubbla/äldre golf osv,osv.......
Det börjar bli ganska svårt att hitta olja med Zink i idag, och en hel del oljor som "har" Zink i har en väldigt låg Zink halt vilket inte går att se på förpackningen.
Vilket gör att det kommer slitas lite tack vare för låg Zink halt, dock bättre än att köra utan Zink helt o hållet!
Det finns Zink tillsatser att köpa och använda med olja utan Zink men dessa kostar ofta betydligt mer än att köpa en olja med Zink från början.
Det enda jag kör med i äldre bilar/klippare är Shell´s Rotela T4/T5/T6 som har hög Zink i sig.
T4=mineral
T5=delsyntet
T6=Syntet
Zink har slutat tillsättas i motoroljor för katalysatorer tar stryk av Zink.
MEN en del komponenter och då främst lyftare/kamaxel som ej har hydrauliska lyftare KOMMER att slitas ut väldigt fort utan Zink i oljan.
Dvs lyftare som dom flesta mindre motorer som gräsklippare har, visst klippare går ju inte så ofta och Zink är inte lika viktigt som till en bil.
Men det kommer att slita på kam/lyftare och minska livstiden även på en klippare!
Ang bilar så är det äldre bilar utan hydrauliska lyftare/katt som även dom behöver Zink i oljan som tex Volvo 140/240, Saab99/900, VW/bubbla/äldre golf osv,osv.......
Det börjar bli ganska svårt att hitta olja med Zink i idag, och en hel del oljor som "har" Zink i har en väldigt låg Zink halt vilket inte går att se på förpackningen.
Vilket gör att det kommer slitas lite tack vare för låg Zink halt, dock bättre än att köra utan Zink helt o hållet!
Det finns Zink tillsatser att köpa och använda med olja utan Zink men dessa kostar ofta betydligt mer än att köpa en olja med Zink från början.
Det enda jag kör med i äldre bilar/klippare är Shell´s Rotela T4/T5/T6 som har hög Zink i sig.
T4=mineral
T5=delsyntet
T6=Syntet
"Rak".???D Daniel 109 skrev:En W30 är en så kallad rak olja. Det var det typen som fanns under den första halvan av 1900talet. Sedan tog man fram bättre oljor som var mer temperaturstabila. Det gick då att pumpa olja i en kall motor. Den första siffran är vad viskositeten motsvarar för en rak olja vid kyla, den andra vid värme. En 15W-40 är lika tjock som en rak 15 olja vid kyla och en rak 40 olja vid värme.
En gräsklippare klarar sig med en rak 30olja. Men om samma motor sitter i en snöslunga rekommenderas en multigrade olja, tex 10W-30.
Jag kör mina småmotorer på den motorolja jag har hemma. En 15W-40 fungerar utmärkt.
Du menar "single grade" är det korrekta namnet..
HejR Rolle85 skrev:
Du kan köra med 15W 40, skillnaden mot SAE 30 enkelt förklarat är att SAE 30 inte skulle klara en kallstart på vintern så bra. SAE värdet avgör oljans viskositet, alltså tjocklek. Men bättre om du faktisk kör en SAE 30 om det rekommenderas. Kör inte miljöolja.
Det passar bättre i andra system.
Wille: Ja, det är den engelska benämningen. Men jag skrev på svenska.
Gäller det här alla gräsklippare oavsett tillverkare och modell❓ Du vet alltså bättre än motortillverkarna vad deras motorer mår bäst av❓ Det finns en bild i den här tråden från en handbok där det står flera olika alternativ av oljaB Bill Necander skrev:
Oljetrådar, hur många kilometer tråd på bilforum finns det inte, alla saliga i sin egen tro. 
Jag blev också upplärd att det var rak 30 i små luftkylda som gällde. Anledningen då var att den bibehöll smörjningen bättre om motorn blev för varm vilket ju inte är ovanligt i småmotorer som kördes på sommaren..
Och googlar man lite verkar det vara det man läser också. Men detta var ju ren hörsägen.
Och det här var ju en sisådär många decenier sedan, och sen dess har oljebolagen jobbat på.
Så följ motortillverkarens rekomendationer. Eller 10W-30. Fungar till allt, motorer, rostskydd, deo..
Jag blev också upplärd att det var rak 30 i små luftkylda som gällde. Anledningen då var att den bibehöll smörjningen bättre om motorn blev för varm vilket ju inte är ovanligt i småmotorer som kördes på sommaren..
Och googlar man lite verkar det vara det man läser också. Men detta var ju ren hörsägen.
Och det här var ju en sisådär många decenier sedan, och sen dess har oljebolagen jobbat på.
Så följ motortillverkarens rekomendationer. Eller 10W-30. Fungar till allt, motorer, rostskydd, deo..