L lindsmik skrev:
Hej,

Har någon samma erfarenhet av Biltemas gräsfrö som jag har?
Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ingen ”särbehandling” efter sådd
Ett I-landsproblem?
Ja

Någon med samma erfarenhet?

Med vänlig hälsning
Denna gräsfröblandning består av följande sorter fördelat på vikt:
• Engelskt rajgräs (Lolium perenne): 35 % av sorterna Nui, Belida eller Temprano.
• Engelskt rajgräs (Lolium perenne): 40 % av sorten Bokser.
• Rödsvingel (Festuca rubra rubra): 25 % av sorterna Adio eller Areta.
En påse på 5 kg räcker till en yta på 200m2

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Här verkar ju trådskaparen inte ha full koll på att det finns olika sorter som växer olika snabbt. Är ju väldigt svårt att hålla koll på all info i världen, eller hur?

Och snabbväxande gräs kan ju ha andra eftertraktade egenskaper som gör att några extra klippningar är helt okej.

(Eller som jag, älskar att köra gräsklippare)
Helt rätt! Vill man ha en riktig gräsmatta så måste man ju vattna och klippa väldigt ofta.
Många verkar ju bara vilja ha en yta som man inte behöver/vill sköta…

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är troligen engelskt rajgräs. Växer som sjutton men övervintrar dåligt.
Tror också det. Köpte det, växte som attan, dog på vintern.

L lindsmik skrev:
Jag frågar om den specifika produkten från just Biltema. Är medveten om att finns flera olika sorters frö.
Jag har gjort en liknande erfarenhet, dock med frön sålt av Jula (Weibulls) Jag har nysått en del av min gräsmatta och nu växer den snabbare och med ett grövre gräs än de andra delarna. Uppenbarligen en annan blandning av frön men jag hittade ingen information på nätet eller på lådan om just växtsätt. Vilka frön som ingick stod förstås men det sade mig inget om just växtsätt då jag inte har sådanan detaljkunskaper.

L lindsmik skrev:
Hej,

Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ett I-landsproblem?
Ja

Med vänlig hälsning
Japp, turbogräs !

L lindsmik skrev:
Hej,

Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ett I-landsproblem?
Ja

Med vänlig hälsning
Ja upptäckt samma fenomen 😁

Meningen med rajgräs är att det ska växa snabbt och fungera som skyddsgröda för de övriga sorterna. Att ha 70% rajgräs är bra om man vill ha en snabb betesyta eller vill ta hö/ensilage snabbt men i övrigt är andelen för hög. Eller ska man sälja huset, ha stadsbesök etc så blir det grönt men inte mer.
Meningen var alltså från början att de skulle överleva dåligt men med temperaturerna vi har nu så överlever det allt längre upp i landet. Det ör också möjligt att det finns sortet som tål mer. Gräs ör en så viktig gröda att det forskas mycket.
Just nu gillar jag det då jag ser var fibern är nergrävd* och har kunnat styra var jag gräver samt kan rita in var den går. I övrigt har jag inga synpunkter utom att om man tycker utseendet på gräsmattan/grönytan är så viktig får man läsa på.

*Jag ville sätta lökväxter främst krokus och snödroppar istället för gräs

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vanliga nackdelar med engelskt rajgräs:
  • Känsligt för vinterkyla: Fryser lätt bort eller drabbas av svamp under snön.
  • Krävande: Behöver mycket vatten och gödsel för att hålla sig grönt.
  • Tuvigt växtsätt: Bildar inte en lika jämn och tät matta över tid.
  • Sega strån: Kräver mycket skarpa gräsklipparknivar för att inte bli fransigt.
  • Kortare livslängd: Glesnar ut efter några år, vilket ger plats för ogräs.
Avgör själv om du vill ha fläckvis eller hel gräsmatta av detta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.