Hej,

Har någon samma erfarenhet av Biltemas gräsfrö som jag har?
Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ingen ”särbehandling” efter sådd
Ett I-landsproblem?
Ja

Någon med samma erfarenhet?

Med vänlig hälsning
 
  • Haha
Roga1337
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Hej,

Har någon samma erfarenhet av Biltemas gräsfrö som jag har?
Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ingen ”särbehandling” efter sådd
Ett I-landsproblem?
Ja

Någon med samma erfarenhet?

Med vänlig hälsning
Ja, jag har noterat samma sak.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Är detta planerat för att villaägare ska klippa gräs hela tiden så att fler bildelar ska inhandlas för att bilens underhåll blir eftersatt?
 
  • Gilla
  • Haha
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är troligen engelskt rajgräs. Växer som sjutton men övervintrar dåligt.
 
  • Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
Du har väl sannolikt mer näring tillgängligt där du sått nytt gräs tänker jag. Samma här hemma när jag behövt så nytt på några platser, men det rättar till sig med lite tid.
 
AXS
Troligen en annan mer snabbväxande grässort än du har innan i gräsmattan.

Sprid ut lite biltema-frön över resten av gräsmattan så blir det nog jämnare.
 
  • Gilla
lindsmik och 2 till
  • Laddar…
K
Hr aldrig förstått varför man vill ha snabbväxande gräs. Vi har en speciell långsamväxande sort och behöver bara klippa ett tiotal gånger per år..
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
C
Skall man gissa så är det en stor andel engelskt rajgräs i påsen, det är "billigaste" sorten.
Fast enligt min personliga åsikt också bland de bästa, växer snabbt = snabb etablering = hinner före ogräset, slittåligt och återhämtar sig snabbt. Håller man inte på att gödsla och vattna så behöver man inte klippa så ofta.
 
  • Gilla
lindsmik och 2 till
  • Laddar…
AXS
K Kallebo skrev:
Hr aldrig förstått varför man vill ha snabbväxande gräs. Vi har en speciell långsamväxande sort och behöver bara klippa ett tiotal gånger per år..
Här verkar ju trådskaparen inte ha full koll på att det finns olika sorter som växer olika snabbt. Är ju väldigt svårt att hålla koll på all info i världen, eller hur?

Och snabbväxande gräs kan ju ha andra eftertraktade egenskaper som gör att några extra klippningar är helt okej.

(Eller som jag, älskar att köra gräsklippare)
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Jo men till nästa år så lugnar det ner sig. Det är väl rajgräs som etablerar sig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rwperationsådd innehåller alltid en högre andel rajgräs, engelskt.
 
Är inte reparationsfrö ibland även doppade i gödsel, vilket skulle förklara varför området växer bättre
 
Det är inga s.k reparationsfrön utan helt vanliga.
 
AXS AXS skrev:
Här verkar ju trådskaparen inte ha full koll på att det finns olika sorter som växer olika snabbt. Är ju väldigt svårt att hålla koll på all info i världen, eller hur?

Och snabbväxande gräs kan ju ha andra eftertraktade egenskaper som gör att några extra klippningar är helt okej.

(Eller som jag, älskar att köra gräsklippare)
Jag frågar om den specifika produkten från just Biltema. Är medveten om att finns flera olika sorters frö.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Hej,

Har någon samma erfarenhet av Biltemas gräsfrö som jag har?
Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ingen ”särbehandling” efter sådd
Ett I-landsproblem?
Ja

Någon med samma erfarenhet?

Med vänlig hälsning
tack för tipset behöver snabbare gräs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.