33 826 läst ·
40 svar
34k läst
40 svar
Gräsfrö från Biltema dopade frön?
Långsamt växande gräs är bra i kombination med långsamt växande ogräs.K Kallebo skrev:
Bäst förstås med inget ogräs alls
Vi har långsamt växande gräs med ganska snabbt växande ogräs.....
När kompisen tröttnade på de gamla skabbiga sjöstensplattorna på altanen bak huset lade han dit ett jordlager istället med bevattningslang ilagt och planterade krypven. Tre år senare är det som att gå på en nålfiltsmatta. Och tydligen sköter det sig i princip självt med bevattning på timer och en liten dedikerad robotklippare.
Jag har gjort samma sak, fick gräsfrön av pappa från biltema, för reparera. Det är det värsta artens fröer, vet inte vad sorten heter, men blir typ tuvor och långa hårda stänglar med vippor på. Tuffa att klippa av. Jag kommer gräva bort och så om.H lindsmik skrev:Hej,
Har någon samma erfarenhet av Biltemas gräsfrö som jag har?
Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ingen ”särbehandling” efter sådd
Ett I-landsproblem?
Ja
Någon med samma erfarenhet?
Med vänlig hälsning
Man får aldrig en sorts gräsfrö, det är alltid en blend. Finlemmade långsamtväxande är känsligare, mer paradgräs, fröna är generellt mindre till storleken och det är därför viktigt att skaka påsen/burken innan då fröna tenderar att sortera sig själva efter storlek. Sen så är finare fräsfrö berydligt dyrare och oavsett vad du köper på Biltema så är det mer eller mindre snabbväxande skräp.H lindsmik skrev:
Globalist gräs ...skicka tillbaks i samma gummibåt dom kom med.H lindsmik skrev:Hej,
Köpte i våras en rejäl påse gräsfrö för reparationssådd av gräsmattan. När fröna väl tog sig så växer gräset tre gånger snabbare på de ställena jämfört med andra sorter.
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ett I-landsproblem?
Ja
Med vänlig hälsning
Hobbysnickare
· Blekinge
· 180 inlägg
Så du menar att man inte kan eller ska använda vanliga gräsfrön oavsett innehåll till reparation av gräsmattan?Nissens skrev:
Väldigt märklig kommentar.
Utan att jag använt Biltemas för, så är det nog så att reparations frö är tänkta att fylla ut snabbare,det är en fördel att alltid hålla sig till ett fabrikat av från. Dessa innehåll ofta mer än en typ av gräs.H lindsmik skrev:Hej,
Ett problem?
Nej bara en iakttagelse.
Ett I-landsproblem?
Ja
Med vänlig hälsning