Har haft en målare hemma som har spacklat och målat tak och bredspacklat och målat väggarna. Rummer är ett allrum på ca 25kvm.

Innan jag betalar räkningen vill jag veta om jobbet är ok, vad skall man leta efter? Vilka är de klassiska områden där målare slarvar?

Har inget bra ljus i rummet idag men ska tända upp i helgen.

Du ser väl om det är snyggt eller inte, alla målare behöver väl inte slarva?
Tycker inte att man skall gå och granska någons jobb med förstorningsglas utan ser helheten bra ut så är det ok

Lars_M skrev:
Har haft en målare hemma som har spacklat och målat tak och bredspacklat och målat väggarna. Rummer är ett allrum på ca 25kvm.

Innan jag betalar räkningen vill jag veta om jobbet är ok, vad skall man leta efter? Vilka är de klassiska områden där målare slarvar?

Har inget bra ljus i rummet idag men ska tända upp i helgen.
Det finns väl nästan ingenting man kan ta på när det gäller målning om målaren har kunskapen vill säga. Men har sett folk i målarkläder, där det största misstaget de gör att färgen inte täcker riktigt överallt så det ser lite flammigt ut. Men det syns ju på en gång så har du inte sett det så som henrikgran skrev, är du nöjd med helheten och det inte är flammigt, kladd lite här och där så är det väl bra.:)

Fel kan man alltid hitta, målare är inga robotar, frågan är väl snarare hur mycket man ska leta, utan att bli knäpp...

Tänd lyset, ser det bra ut?
Är det rent och snyggt och inte en massa kladd där det inte ska vara, då är det väl bra, eller?

/Målaren

Tänd lampan.
titta på jobbet.
e du nöjd?
vad är problemet?
målaren kan säkert fixa alla problem du hittar bara du betalar för det.
vh Målaren

Om du skall granska kritiskt så titta med en lampa som ger släpljus då avsläjas om det finns dåliga spacklingar, de ger skuggor.

Observera att med den metoden hittar man fel även på helt perfekt spacklade ytor så man får vara lite försiktig i bedömmningen. Men om det ex. finns oslipade spackelkanter så är det fel.

Framförallt dåliga spacklingar i taket kan vara sådana att de bara visar sig när solen lyser in genom fönstret i en olämplig vinkel, dvs det kanse ser bra ut i vanligt lampljus nu, men kan se hemskt ut i sommar.

Herregud, ?
ställa en lampa på släpljus för att avslöja en dålig spackling????
samtidigt att vara försiktig i bedömning????
????????????????????

hempularen skrev:
Om du skall granska kritiskt så titta med en lampa som ger släpljus då avsläjas om det finns dåliga spacklingar, de ger skuggor.

Observera att med den metoden hittar man fel även på helt perfekt spacklade ytor så man får vara lite försiktig i bedömmningen. Men om det ex. finns oslipade spackelkanter så är det fel.

Framförallt dåliga spacklingar i taket kan vara sådana att de bara visar sig när solen lyser in genom fönstret i en olämplig vinkel, dvs det kanse ser bra ut i vanligt lampljus nu, men kan se hemskt ut i sommar.
Tack!

Ser väggen fin ut så betala målaren. Om du ska syna väggen mm för mm så kommer du att hitta en massa "fel". Dem kommer du störa dig på sen då du vet om dem. Ingen är perfekt.

Vill man hitta fel så gör man det. Tycker nästan synd om målaren nu.

Jag har sett nymålade tak där det fanns skarpa spackelkanter, de syns inte direkt i vilket ljus som helst. Med lite tur så stör man sig aldrig på dem. Men det är lite irriterande om man upptäcker att målaren visserligen har spacklat, men hoppat över slipningen helt.

EN konversation som utspann sig under en besiktning hemma hos en kollega: Besiktningsmannen hade just dömt ut målningen av ett tak, taket var randigt, och det såg ut som någon försökt rita gubbar med rollern.

Målaren var med på besiktningen. Frågan ställs: "Hur kan du som yrkesman måla så här, det skulle blivit bättre om barnens förskoleklass hade fått kladda?", svaret: "Det var kolmörkt i huset och jag hade ingen lampa".

Men man måste inse att med en lampa ställd direkt utefter väggen eller taket så avslöjas minsta ojämnhet, och det är helt orimligt att begära en yta som är helt plan. Men du får en möjlighet att snabbt hitta de ställen som är värda att titta lite närmare på. Med släplju så kommer du ex. att hitta även ganska mjuka spackelvallra, de får man acceptera.

Lite skrev:
Ser väggen fin ut så betala målaren. Om du ska syna väggen mm för mm så kommer du att hitta en massa "fel". Dem kommer du störa dig på sen då du vet om dem. Ingen är perfekt.

Vill man hitta fel så gör man det. Tycker nästan synd om målaren nu.
Självklart behöver man inte granska mm för mm, men det känns viktigt att man får vad man betalar för. Detta forum är ju nedlusat med inlägg om hantverkare som gjort dåliga jobb. Vis av erfaranhet har hantverkare ofta för bråttom och gör hellre många snabba jobb än bra jobb.

Jag tar hellre reda på "felen" innan jag betalar och diskuterar dem med målaren än upptäcker dem senare och irriterar mig på dem då.

PS
Har inte hittat några fel än, återstår att montera byggbelysning för släplus. :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.