Har förra året sålt bostadsrätt och 2023 totalrenoverades köket som var från 80-talet. Då sattes det in en diskmaskin vilket inte fanns innan.
När jag nu ska deklarera avdrag för renoveringar och nybyggnation undrar jag om jag får deklarera hela köket under nybyggnation/satt in något nytt och därmed kunna dra av hela kostnaden som ”grundförbättring” eller måste en del gå på ”reparationer” vilket leder till ett mindre avdrag på skatten?

BirgitS
Det är bara det som är en grundförbättring som du får dra av som grundförbättring. Att byta ut köksskåpen är ingen grundförbättring t.ex.

Nybyggnation är en ny byggnad, inte en renovering.

Nytillskott är när man tillför något som inte har funnits tidigare och diskmaskin kan vara det.

Se här: https://skatteverket.se/privat/fast...forbattringar.4.3f4496fd14864cc5ac9132ac.html

I ditt fall kanske något kan gå som byte till bättre material?
Men gamla köksskåp har många gånger bättre kvalitet än nya.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men om du gjorde detta 2023, så spelar det väl ingen roll om det skall ses som en grundförbättring? Du får ju göra fullt avdrag för renovering som är max 5 år gammal. Och är det bara två år sedan bör du inte behöva räkna med förslitrning ännu.

Nej, det får man inte. Man får göra avdrag för renoveringar i 5år. Men det ska fortfarande vara ett åldersavdrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.